Gå til innhold

Palestina! Hvordan kan vi hjelpe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hm, ser på jordskjelvet i kina og burma-syklonen som naturens egen depopulative measure, jeg. Er det galt?

Både ja og nei. Det er ikke negativt at det skjer, om du tenker på overbefolkningen. Men spørsmålet er hvorfor det er rettferdig at akkurat de som har dødd skal dø. Om du syns det er viktig å depopulere for verdens beste, bør du drepe deg selv, snarest.

Men nok OT.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med at man skal kaste dem ut av områdene, men de hører hjemme i Egypt og Jordan.

Det var noe jeg sa for å sette det på spissen i debatten om hvordan jødene hører hjemme i Europa og USA. I en ideell verden ville israelerne og palestinerne sameksistere.

Hva mener du? Det bodde da folk i området Israel ligger i idag før Israel ble dannet.

Og alle som en fikk de tilbud om israelsk statsborgerskap. Det bodde fler palestinere i Israel enn Vestbanken og Gazalike ved israels opprettelse. Men utdanning og økonomiske fremskritt har gjort at det i dag er omvendt. Alikevel er 1/3 av israels befolkning i dag palestinere, noe du burde ha lagt merke til om du f.eks så på ESC på lørdag. 7 israelere på scenen, og ingen av dem europeiske eller amerikanske.

Hamas ble da valgt gjennom demokratiske prosserser godkjent av verdenssamfunnet.

Ja jøss, akkurat som Hitler og en del andre. Demokrati fungerer bare når man har reelle valg og en befolkning med et minstemål av intelligens og kritisk tenkning.

Jeg mener Israel boikot og politisk press på den Israelske stat er et bra sted å begynne

Hvorfor det? Det er så godt som ALLTID palestinerne eller libaneserne som starter voldsspiralen.

Veit at det er en del nordmenn som dra ned til Israel. Der bidrar dem med hjelp. Finnes det lignende for Palestinerne?

Ja, jøss, det heter SV... og forresten lol @ piperenser.

Valget av Hamas var, som jeg har skrevet rettovenfor, overvåket av det internasjonale samfunn og godkjent deretter. Hamas vant en brak seier fordi folket var lei av Fathas korrupsjon. Jeg er ikke helt enig i Hamas politikk selv, men jeg respekterer den avgjørelsen som er blitt gjort.

De land som velger terrorister som ledere vil sansyneligvis lide samme skjebne som dem. Valget av HAMAS legitimerer nesten ENHVER handling Israel måtte finne på.

Mao burde Israel aldri ha blitt oppretta

Venstreradikale er de første til å løpe til FN. Da kan de ikke snu seg rundt og si at FN ikke fungerer når det ikke går i deres favør.

Lenke til kommentar
Dette er vel ikke en helt ukontroversiell definisjon av "palestinere" og "israelere"?

Men selv om jeg godtar definisjonen, krever jo du at de som nå bor på Vestbredden og Gaza flytter "tilbake" til henholdsvis Jordan og Egypt?

Jeg mener ikke at de skal flytte tilbake. Ikke fordi de ikke er Egyptere og Jordanere, men fordi vi ikke skal tvinge noen til å flytte far sine hjem. Jeg synes også det var galt av Israel å ta mer land i 1967. Jeg ønsker dermed en tostatsløsning, men før det kan skje må Gaza vise at de kan oppføre seg.

Lenke til kommentar
Ja jøss, akkurat som Hitler og en del andre. Demokrati fungerer bare når man har reelle valg og en befolkning med et minstemål av intelligens og kritisk tenkning.

Jeg kan vel også addere et par til:

Fidel Castro ble gjenvalgt, demokratisk.

Kim john Ill :wee: -||-

Kadafi -||-

Mugabe -||- (Han sliter litt når)

Bush :devil:

Lenke til kommentar
Kor har dykk det eigentlig frå at palestinerane skal blytte tilbake til Jordan og Egypt? Dei har da budd i det som nå heiter israel og palestina.

Palestina har aldri eksistert så de har 100% sikkert ikke levd i Palestina. De som bodde i Israel i 1949, altså http://www.morainevalley.edu/ctl/MiddleEas...el1949_1967.jpg ble israelere. De som var i de gråe områdene kom under Egytisk og Jordansk styre. Hvilket land mener du de tilhører?

Lenke til kommentar
Tror trådstarter rett og slett burde sette seg mer inn i situasjonen. Slik som førsteposten fremstår er nok denne personens inntrykk litt for svart/vit.

Det skrivet der er typisk SU propaganda, hjernevasket venstre orientert, sosialistiske populist-tullinger. :closedeyes:

Hva kan du gjøre for å hjelpe? Hva med å IKKE sende 600 millioner norske skattekroner til terroristene.

Ingen penger til terrorister = Ingen penger til smugling av våpen eller drift til propaganda tv kanaler = Ingen raketter og vold = F-R-E-D.

Israel eksportere ALL mat, medisin og energi til landet uansett.

Enig her, jeg mener at skattekronene våre ikke skal krysse grensen. De skal brukes på ting som er for Norges beste.

Jeg syntes Palestinia og Isreal er like ille begge to, og når ingen gjør noe større innsats for å skape fred så kan jeg ikke si at jeg har så veldig stor medfølelse for noen av de. Mener personlig at å oprette den jødiske staten var en stor tabbe men det er for seint å tenke på nå. Greit nok at jødene bodde der på Kong David sin tid og før romerne, men nå har strengt tatt araberne bodd der siden jødene flyktet/ble fordrevet fra landet (Det var en liten periode med kristent styre under krostogene). Sorry til de som sympatisierer så mye med Isreal men tror ikke rett på eiendom og land gjelder 2000 år sånn som verden fungerer. Eneste grunnen til at FN oprettet Isreal var pga hollocaust, selv om det selfølgelig var veldig tragisk og forferdelig så var det fremdeles ikke lurt etter min mening å oprette Isreal.

Et annet faktum er at steder i verden der relgiøse motparter lever tett på hverandre sånn som i midtøsten, Balkan, Nord irland har det vært mye trøbbel, og ikke meningen å trakasere muslimer her, men spesielt der muslimer lever tett på andre folkeslag. Eksempler på det er Isreal omeråde, balkan, Afganistan, India/pakistan, tjetjenia/russland, Somalia, tyrkia/hellas (ikke direkte krig men de er ikke bestevenner og har hatt sine oppgjør ) med andre ord generelt rundt den muslimske verden. Dette er som sagt ikke trakaserende ment men et faktum.

Dette er grunnen til at jeg syntes det var en dum idè å presse isreal inn i midtøsten.

Når det gjelder å hjelpe på situasjonen der nede så er skaden allerede gjort, ved å plasere landet der, og de jødene som lever i Isreal i dag har mange av de, faktisk alle som er yngre enn 50-60 år (gidd faktisk ikke å regne nå til tross for signaturen min :p ) har ikke selv valgt å flytte inn der, men er født der. Så nå har egentlig begge parter der rett på land omerådene, men som sagt siden ingen viser noe større interesse for fred og ingen av partene gjør noe større insats for å ingå kompromiss for å leve side om side, noe som faktisk ikke burde være så veldig vanskelig, krever riktignok siviliserte mennesker men det går faktisk ann! så har jeg ikke noe særlig medfølelse for noen av partene.

Lenke til kommentar

Ceburger: Det var ikke snakk om å gi dem land eller å la være. I 1947 bodde mange av jødene i området allerede, de hadde ingen ønsker om å flytte fra sine hjem, og var i kamp med araberene. Å dele opp området i to stater ville være den naturlige løsningen, men araberene skapte problemer. Det har faktisk ingenting med at jødene bodde i området for 2000 år siden.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Palestina har aldri eksistert så de har 100% sikkert ikke levd i Palestina. De som bodde i Israel i 1949, altså http://www.morainevalley.edu/ctl/MiddleEas...el1949_1967.jpg ble israelere. De som var i de gråe områdene kom under Egytisk og Jordansk styre. Hvilket land mener du de tilhører?

Jo, det var noko som heitte Palestina, riktig nok ikkje eit land, men ein del av det britiske mandatet Palestina (sjå kart). Som kjent så delte GB og frankrike store deler av midtausten seg imellom, og der blei det skapt merkelege land som Irak og Syria. Dei tok ikkje hensyn til folkeslaga som levde der, men ressursane som fulgte med jorda osv. Derfor syns eg at oppdelinga av land idag er heilt uforsvarleg, men at stort sett alle palestinerane tilhører området Palestina, og det burde ikkje bli regulert av nokon stat, arabisk, amerikansk eller sionistisk.

Endret av Great Aftabeh
Lenke til kommentar

Jo, det var noko som heitte Palestina, riktig nok ikkje eit land, men ein del av det britiske mandatet Palestina (sjå kart). Som kjent så delte GB og frankrike store deler av midtausten seg imellom, og der blei det skapt merkelege land som Irak og Syria. Dei tok ikkje hensyn til folkeslaga som levde der, men ressursane som fulgte med jorda osv. Derfor syns eg at oppdelinga av land idag er heilt uforsvarleg, men at stort sett alle palestinerane tilhører området Palestina, og det burde ikkje bli regulert av nokon stat, arabisk, amerikansk eller sionistisk.

Hva er poenget ditt? At det har aldri vært et land som heter Palestina? De hører hjemme i Jordan og Egypt, er det veldig vanskelig å leve med?

Lenke til kommentar

-Det "oransje" området på kartet ditt, er det som heitte Palestina, og dei som budde der, heitte palestinere

-Det "rosa" området på kartet ditt, heitte Transjordan, seinere kjent som Jordan, og her budde det ikkje palestinere, dei budde i Palestina. Palestina er no "viska ut av kartet", og nesten heilt erstatta med israel ;)

Endret av Great Aftabeh
Lenke til kommentar
Ceburger: Det var ikke snakk om å gi dem land eller å la være. I 1947 bodde mange av jødene i området allerede, de hadde ingen ønsker om å flytte fra sine hjem, og var i kamp med araberene. Å dele opp området i to stater ville være den naturlige løsningen, men araberene skapte problemer. Det har faktisk ingenting med at jødene bodde i området for 2000 år siden.

Je lærte vertfall i historietimene at den store delen av den jødiske beolkningen var spredt for alle vinder etter romernes okupasjon av Judea og palestinia. Den store delen imigrerte til Europe og etter andre verdenskrig imigrerte store deler av den jødiske befolkningen som unslapp Holocaust til den ny-fødte staten Isreal. Og ja det har nok bodd en del jøder i omeråde opp gjenom det arbiske styre av omeråde, men det var vel et ganske mindretall sammenliknet med det som kom med innvandringen til Isreal. Med mindre jeg tar feil har Jerusalem vært under arabisk styre helt siden Saladin intokk den fra de kristne på 1100 tallet helt frem til etter 1 verdenskrig da britene tok kontroll og deretter ble den gitt til Isreal. Jeg mener da ettersom selv om det bodde noen jøder i ommeråde gjennom hele historien så er fremdeles å tvinge et styreskifte fra muslimsk til jødisk kontroll over omerådene det jeg kaller "å gi land eller å la være"

Og jo ett av hoved argumentene for at jødene skulle få Isreal var at det var deres rettmesige land fra gud etter at de unslapp slaveriet under Faraoene i Egypt. Det mente de vertfall selv. Det å dele opp land har heller ikke fungert særlig bra gjennom historien. Bare se på Balkan der mange nyfødte stater ble delt inn, Afrika ble delt opp med linjal på kartet og stammer og kulturer ble splittet og mikset etter streker på kartet. Afrika er ikke den fredligste verdensdelen. Det kan ha en sammenheng med det.

Men som sagt i mitt forgie inlegg, jeg syntes ikke palestinerne takler situasjonen noe særlig bedre, det burde faktisk gå ann å leve side om side.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

De tvang ikke et styreskifte. England hadde det Palestinske mandatet. De valgte først å gi noe land til andre muslimer sånn som f.eks. Jordan. Dereter hadde de området hvor jødene bodde og var i konflikt med arabrene i området. Det hadde aldri eksistert noe land med noen nærligende landgrenser og da hadde de to valg.

1. Opprette to stater, en for jødene og en for araberene.

2. Tvangsdeponere jødene til et land som ville godta dem eller spre dem rundt om i verden og la dem få nyte samme sjebne som forrige gang. Dette må selvfølgelig bli gjort med rå makt.

Det at jødene har eid områdene for 2000 år siden er ikke favorittargumentet til de som støtter Israel, men palestinasupportere prøver å få det til å virke som om det er det. Jødene kom ikke bare etter andre verdenskrig, men de kom i økende takt fra 1900-tallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...