Gå til innhold

Palestina! Hvordan kan vi hjelpe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det viktigste de kan gjøre (som ikke er begrenset av makt) er jo å være tilstede i palestina og vise at "vi holder øye med dere", slik at de ikke skal finne p åfor mye sprell.

Enig. Hvis man reiser bort der og sørger for at palestinerne slutter å angripe Israel, så blir det kanskje fred.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Personlig klarer jeg ikke å synes synd på et folk som selv har valgt sin bane og foretrekker å strappe bomber til sine barn og sende dem over grensa for å bli massemordere, heller enn å "ydmyke" seg ved diplomati.

Se her har vi den intelligente barske mecho-mannen, som hater alt av hudfarge lys brun fra midtøsten, og som ikke er på "lag" med Israel/USA.

Nå, over til å plukke fra hverandre tullet du lirer av deg:

Mener du at fem år gamle Ali fra Gazah er skyld i situasjonen sin selv, og bare skal holde kjeften sin fordi en besserwisser fra Norge sier at han skal det?

Makan til unyansert piss du lirer av deg.

Lenke til kommentar
joa, blir sikkert enda hyggeligere hvis både norge og sverige får noenlunde sosialdemokratiske regjeringer ved neste valg, da kan de sammen sette et mer betydelig press vil jeg tro.

skjer nok neppe etter det showet sosialistene har gitt os denne perioen :)

Angående palestiner sjerf ? Hva hjelper det å gå med palestiner sjerf bortsett fra at andre tar dere mindre seriøst ? Har aldri sett at å kopiere andres kulturelle trekk har hjulpet konkret før. Boikott gjerne Isrealske varer de av dere som vil det, men jeg og det store flertall kommer nok ikke til å gjøre det med mindre det er økonomiske premisser som gjør at vi velger andre produkter, og det hjelper pent lite hvis en minoritet boikotter noen :)

Som nevnt i starten av tråden holder jeg ikke med noen av partene i denne konflikten og det burde være mulig for 2 kulturer/folkeslag å leve så tett inn på hverandre. Derfor kan jeg ikke si jeg sympatiserer noe særlig med noen av partene heller.

Uten å kritisere islam her men det er der Islam grenser med en anen kultur det som regel er eller har vært langvarige konflikter, eksempler på det er: India /pakistan, Isreal/palestinia, Russland/Tjetjenia, balkan, Somalia, Russland/Afghanistan tyrkia/hellas (ikke åpen krig akkurat men de liker/likte ikke tryne på hverandre og har hatt sine oppgjør). Det er selvfølgelig mange andre steder i verden det er konflikter, men jeg har vertfall fått intrykk av at det er ganske vanlig på grensen rundt den muslimske verden.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Se til den amerikanske historien, Sør-Amerika, Afrika, Asia (Kina vs Japan), se til Europeisk historie, ja, se bare på vår egen og spør deg selv om du kan legge skylden på Islam som ett konfliktskapende element (på noen måte i større grad enn andre steder)?

Lenke til kommentar

Enig med rampage her i at å skylde på religionen blir for lettvint. Det er så og si alltid andre grunner som ligger bra/under når en konflikt blusser opp slik. Alikevell virker det i dag som Islam og muslimer lettere lar disse grunnene fyre dem opp enn mange andre trossamfunn gjør.

Lenke til kommentar
Enig med rampage her i at å skylde på religionen blir for lettvint. Det er så og si alltid andre grunner som ligger bra/under når en konflikt blusser opp slik. Alikevell virker det i dag som Islam og muslimer lettere lar disse grunnene fyre dem opp enn mange andre trossamfunn gjør.

Ja det er det jeg mener, jeg sa aldri at det var Islam sin skyld at det var krig i verden. Som Rampage påpeker skal jeg se på amerikansk og europeisk historie. Der har vi blant annet korstogene som var kriger som ble ført på "relgiøs bakgrunn". Kristendom og jødedom er like ille de. Jeg føler de 3 store monoteistiske relgionene lettere lar seg fyre opp som du sier, de rettferdigjør handlingene sine ved å hevde at de er i Guds navn (Det har skjedd opp gjenom historien i jødedommen, kristendommen og islam)

Det er da i dag er Islam av de 3 store relgionene som har størst "grep" på befolkningene sine, selv om Norge har mange registrerte kristne er ikke det dominerende for samfunnet vår, det er bare en lite minoritet som blindt ville fulgt kirken. Jeg tenker på de landene der samfunnet er dominert av en slik monoteistiske relgion, det er per i dag flest muslimske land. Da syntes jeg ikke det er urimelig å hevde at konsentrasjonen av konflikter er større rundt den muslimske verden. Dette tror jeg faktisk er tilfelle også, uten å ha nøyaktige tall på hvor mange konflikter det er og hvor de er.

Min teori om monoteistiske relgioner støttes av det faktum at Jøder og muslimer ikke kan leve med hverandre i midtøsten, og Isreal begrunner sin rett på land der nede på relgiøse grunnlag, det er like forkastelig det.

Palestinaskjerf er tilsvarende Che Guevara-t-skjorte. Det er mote som lettpåvirkelig ungdom bruker, og som de ikke skjønner. De forstår ikke hva slags ondskap disse symbolene representerer.

Folk som går med smykker/kjeder som har davids stjerne som motiv, forstår ikke hva slags ondskap disse symbolene representerer.

Nei de er like mote-påvirkelig begge deler, og som jeg sa i min forgie post så ser jeg ikke hvordan å gå med symboler eller klær kan verken gjøre godt eller ondt for noe som helst. Her jeg bor så ser jeg kun 14 åringer som går med palestiner sjerf fordi de er lett påvirkelige, de vet ikke hvor midtøsten ligger en gang

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Folk som går med smykker/kjeder som har davids stjerne som motiv, forstår ikke hva slags ondskap disse symbolene representerer.

Jeg vet ikke om noen som går med slike, og de som måtte finne på å gjøre det blir antakelig banket opp av "fredelig" palestinaskjerf-ungdom uansett.

Selv unngår jeg religiøse symboler så langt det lar seg gjøre. Som en fanatisk ateist er jeg motstander av all religion, og håper at religion dør en snarlig død over hele verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...