Gå til innhold

Palestina! Hvordan kan vi hjelpe?

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Selvom det ikke er like mye om krisen i palestina om dagen betyr det ikke at saken er løst! Israel okkuperer fortsatt MYE mer enn de har fått lov til å beholde av FN, og de holder fremdeles palestinerne i et uhumanitært jerngrep som FN gjentatte ganger har påpekt, men som ikke gjøres noe med.

Ikke glem denne saken! Vi må spørre oss selv hva som skjer der nede, hva kan vi gjøre? Kommer temaet opp så ikke vær redd for å vise støtte til Palestina! Troene jøder tar avstand fra Isreal og det foregår store demonstrasjoner i USA hvor jødene sier at Israel burde fredlig løses opp. I følge Jødenes egen religion står i det i Toraen at de exiles by God, dvs de skal leve som utstøtte blandt verdens mennesker, og hvis de forsøker å lage en stat skal det bli ille. Jeg er ikke en sterkt troende selv, men jeg ser at det ikke er freden som råder der for å si det mildt!

For å se hvor avskyelige mange av gjerningene Israelerne driver med er youtube tingen! Bare søk på palestina og snus rundt og følg linker. Videoer av Israelske soldater som setter hunder på gamle damer, skyter journalister og sykebiler, bruker barn som skjold og terroriserer hverdagen til dette stakkars folkeslaget! Det er forkastelig!

Noen som har forslag til hvordan vi kan påvirke og støtte prosessen mot å stoppe okkupasjonen av palestina? Føler at jeg vil engasjere meg og gjøre mer, men hvordan og hva?

Endret av Grungern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Demonstrasjoner mot Israel gjøres hele tiden av tusenvis - det får ingen reaksjoner. Hva med å heller prioritere de millionvis av menneskene som sulter etter burma-syklonen og kina-jordskjelvet? Man må gjøre massive opprør i årevis for at Israel eventuelt skal tenke på å gi ifra seg okkupert land. Mens Burma- og Kina-ofrene kan man hjelpe via støtteapparater.

Lenke til kommentar

'Grungern:Du vet at det finnes andre folk med litt andre meninger om den saken. For min del ser jeg ikke på Israel som noe verre enn palestinerene og støtter ikke å gå tilbake til 1947-grensene. Israelerene har krav på 1949-grensene. Synes du vi skal fokusere mye på en sak hvor det er store uenigheter eller faktisk fokusere på en viktigere?

Dømmer du saken etter magefølelsen når du ser på filmene?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Grungern, alt du nevner er pur proppaganda... Kanskje du bør ta en titt på tegneseriene som palestinerne viser sine barn, anti-holocaust museumsutstillingen der over 200 kunstnere bidro, hvordan krigen startet, hva Yasir Arafat gjorde dagen etter at Oslo-avtalen ble mekka, og til slutt Hamas' agenda.

Hvis du hadde sett godt nok etter på youtube, så ville du finnet ut at den mest populære videoen er BS(lagd av palestinere og media). I videoen ser man en palestiner som blir dratt inn i en sykebil av sjåførene. Denne personen ser man blir "skutt" i det ene beinet av en "israler". Det som er merkelig er jo det at palestinerne pleier det beinet han IKKE ble skutt i!

Nei, palestinerne starta krigen, og hadde alle fordelene med dem(Russland støttet dem med en GOD del våpen, samt at palestinerne hadde fått våpenlagrene av brittene. Palestinere flest var også godt trent militært, da brittene trengte noen til å "presse ned" de jødiske opprørerne.

Hvis de kanskje hadde sluttet å kaste så forbanna mange stein, så hadde muligens ikke de isralske soldatene blitt like forbanna.

Du kan vel egentlig prise deg lykkelig for at Israel ikke har okkupert hele Palestina(noe som de hadde muligheten til etter 7 dagers krigen). Eneste måten man egentlig kan sloss mot palestinerne er ved å DRIVE okkupasjonskrigføring.

Kan du ikke finne noen videoer for meg også, som er lagd av litt mer troverdige kanaler enn Al Jazeera? Hva med BBC's dokumentar om hvordan Hamas trener opp småe barn til å bli selvmordsbombere?

Skal vi fikse problemet, så mekker vi verdens største atombombe, og så dropper vi den rett ned i gazastripen. Da tar alle natta, og så er alle glade.

Lenke til kommentar

Det virker som om denne debbaten begynner å snu litt mot en fåregående tråd...den om israel er en terror stat eller ikke. Innleg som det ovenfor passer bedre der. Denne tråden burde inneholde hvilke strategier vi kan bruke for å gjør situasjonen bedre for begge parter og kansje hva disse parter burde gjøre for å slutte fred.

Lenke til kommentar
Tror trådstarter rett og slett burde sette seg mer inn i situasjonen. Slik som førsteposten fremstår er nok denne personens inntrykk litt for svart/vit.

Det skrivet der er typisk SU propaganda, hjernevasket venstre orientert, sosialistiske populist-tullinger. :closedeyes:

Hva kan du gjøre for å hjelpe? Hva med å IKKE sende 600 millioner norske skattekroner til terroristene.

Ingen penger til terrorister = Ingen penger til smugling av våpen eller drift til propaganda tv kanaler = Ingen raketter og vold = F-R-E-D.

Israel eksportere ALL mat, medisin og energi til landet uansett.

Lenke til kommentar

Personlig klarer jeg ikke å synes synd på et folk som selv har valgt sin bane og foretrekker å strappe bomber til sine barn og sende dem over grensa for å bli massemordere, heller enn å "ydmyke" seg ved diplomati.

Det beste man kan gjøre for palestinerne er å slutte å sende dem penger til våpen og eksplosiver slik som Europa og araberlandene gjør, og å bosette dem i araberlandene hvor de hører hjemme.

Gazastripen og Vestbanken er to enorme Blitzhus i min oppfatning.

Selvsagt er det mange uskyldige palestinere, men som nasjon og folk, har de kun min avsky og mitt sinne.

Lenke til kommentar

Du kan ikke gjøre noenting, det er helt og holdent opp til Israel og Hamas. Israel må snakke med Hamas, Hamas må gjøre det tydlig at en tostatsløsning og permanent fred er ett alternativ (det har de gjort tidligere, senest i 2006, men da tok det en brutal vending når Israel bombarderte en strand og drepte flere). Situasjonen nå er vel at Israel nekter de to palestinske partene å forhandle og diskutere i mellom dem og de nekter å snakke med Hamas.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Kremt, Oslo-avtalene?

:rofl: Ja den avtalen..... som ble æret og holdt?

Som viser kort og godt at diplomati og forhandlinger er mulig. Begge sider har vært dårlige i å opprettholde fred og æret avtaler. Alternativet til diplomati og forhandlinger jo kort og godt shoah, som Israel formulerte det.

Lenke til kommentar
Mulig det, men Hamas vil ikke engang forhandler med Israel, i kontekst at de kommer med absurde krav..

Og disse absurde kravene er at Israel må trekke seg ut av de okkuperte områdene, stoppe boligbyggingen og trekke seg ut militært?

Kommentar til Hamas sin motvilje å forhandle/snakke:

http://www.voanews.com/english/archive/200...FTOKEN=70513646

http://www.msnbc.msn.com/id/24235665/

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7366166.stm

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3537078,00.html

Bare noen kjappe linker fra google. Basicly:

"Hamas offers truce in return for 1967 borders"

"Israel Rejects Hamas Truce Offer"

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3207845,00.html

We can accept to establish our independent state on the area occupied (in) '67," he said. Israel took control of the West Bank and Gaza in the Six-Day War of 1967.

Key conditions could allow Palestinians to give a "long-term hudna or long-term truce," and "after that, let time heal," he said.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Mulig det, men Hamas vil ikke engang forhandler med Israel, i kontekst at de kommer med absurde krav..

Og disse absurde kravene er at Israel må trekke seg ut av de okkuperte områdene, stoppe boligbyggingen og trekke seg ut militært?

Det okkuperte området som "hele" Israel?

Faktisk, Hamas har aldri satt krav for en forhandling, bare middlertidig våpenhvile.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...