jankenneth Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Jeg fikk et Sapphire Radeon 9500 i dag. Plugget det inn i mitt abit kt7raid, ingen respons over hodet, satte det inn i en annen eldre pc jeg har (som ikke er agp4x som den jeg prøvde i først, men derimot 2x port) da funket alt akkurat slik det skulle, satte det inn i et annet agp2x hovedkort, det gikk like glatt. Prøvde å sette inn et GF4 ti 4200(agp8x i likhet med 9500) kort i kt7-pc'n, det fungerte med en gang. Men da jeg satte radeon kortet inn i en et annet hovedkort av nyere type, så kom det ingen respons der heller :/ Tja, er det noe jeg burde prøve? tips? noe jeg burde sjekke at er som det skal? har prøvd det meste, men all hjelp mottas med takk Den som bidrar med løsningen på problemet skal få sitt navn inngravert på kortet Lenke til kommentar
geirwh Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Sjekk denne linken her: http://www.geocities.com/bwg1974/ http://www.chewan.freeserve.co.uk/ Dette løser jo ikke ditt problem direkte, men jeg regner med at det som blir beskrevet i linkene er noe i nærheten av ditt problem!! Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Tenker det er bare å trykke inn reset knappen etter du har prøvdå slå på pc`en. Lenke til kommentar
Hansemann Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 prøv med en bios oppdatering Du skal være jævli forsiktig med BIOS oppdatering, har erfaring...... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 prøv med en bios oppdatering Du skal være jævli forsiktig med BIOS oppdatering, har erfaring...... Sant, men har ikke anelse på hvor mangen bios oppdateringer eg har hatt oppgjennom årene uten noen form for problemer. Det som mangen slurver med er read me filene, sier ikke at du ikke leste dem, men ville bare nevne at det kan være du som har vært uheldig :wink: Lenke til kommentar
Günter Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Hei, jeg er glad at noen har det samme problemet, ikke missfortstå, dette suger, men nå kan vi prøve å få løst dette. Jeg har også abit kt7-Raid og jeg oppgraderte til seneste BIOS, ( det ække fali ) Seneste BIOS har sluttbenevningen A9. Men dette gjorde det ikke for meg heller. Jeg har samme problem som du med dette kortet, det vil ikke starte på maskinen, men så søkte jeg på forumene og fant en liten ubekvem løsning på dette, det er å slå av power og resette maskinen og prøve igjen, funker det er det flott men ellers så må man bare prøve igjen samme rutine til maskinen booter. Når den vel booter er det fint, nesten. Jeg er en iherdig spiller av Battlefield 1942 og etter en stund ute i gamet får jeg artifacts på våpen, bygg og kjøretøyer, trykker Esc og kommer ut til menyen, Esc igjen tilbake til spillet og det er som normalt igjen. Men de kommer tilbake disse artifactene. Jeg skrev til Saphire og fikk følgende respons: "I don't know if this mobo offers increased AGP voltage? If it does it should solve your problem. This is a lack of power issue. > > Ray" Jeg beskrev mine problemer for ham, jeg mistenkte at dette var feilaktig power, som påpekt i forumet her tidligere men det har ikke kommet noe håndfast løsning fra dette forumet, bare de gjentatte "Har du prøvd å oppgradere BIOS?" beskjedene ... SELVSAGT har vi tenkt på det, er jo ikke helt bak mål heller I alle fall jeg har vel egentlig standard PSU med max load beskrevet til 340W. Jeg vet ikke riktig om dette holder, det burde jo det da! Men Ray fra Saphire ville skru opp power på AGP porten, og for det jeg vet så støtter vårt hovedkort IKKE dette. Det eneste man kan gjøre er å sette opp I/O voltage. Standard er 3.30. Jeg satte opp I/O voltage til 3.40, ikke bedre, opp til 3.50, samme 3.60 litt bedre, faktisk opplevde jeg litt bedre stabilitet, maskinen ville boote opp oftere men fortsatt litt artifacts, men de kom etter en stund. SÅ satte jeg det til 3.70 men var veldig skeptisk og satt nesten klar med fingeren på powerknappen. Men opplevde enda bedre stabilitet, ingen artifacts i spillet lengre. MEN jeg rekommenderer dette IKKE for maskinen min ble fryktelig het! Harddiskene var så varme at man kunne sikkert steke egg på dem, moderkortet og CPU var varme over normalt så dette var på ytterste grensen, og skal man ha dette på så må man ha maskinen i en fryser, men som sagt bedre stabilitet, MEN den ville fortsatt ikke boote opp ordentlig, alltid. Med andre ord, I/O voltage er ikke en bra løsning på dette. *What to do What to do* Finnes det en mulighet å sette opp AGP voltage på Abit Kt7 Raid kortene? Fra Abit sies det følgende: "ABIT SoftMenu? The overclocking function includes CPU frequency, Vcore, multiplier, chipset & DDR voltage and AGP VDDQ voltage adjustment available to maximize your system performance." Jeg stusset på dette med "AGP VDDQ voltage adjustment" Hva menes med dette? Jeg finner ingen opsjoner i seneste BIOS som muliggjør noen form for AGP volt justering. Noen annen der ute som har noe konstruktiv løsning å komme med? Er det noe jeg og min Abit venn her ovenfor har oversett? EDITED: Etter at jeg skrev dette så klikket jeg meg videre, takk være linkene til geirwh og fant denne veldig intressante siden: http://www.chewan.freeserve.co.uk Dette ligner på vårt problem, og Abit kt7 Raid virker å være en av de kortene som har problemer med power suply til visse grafikk kort av høyere prestanda ... kanskje ... vet ikke men jeg skal i alle fall teste det som denne siden beskriver kan gjøres for å løse problemet. Lenke til kommentar
jankenneth Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Takk for all hjelp, dog det ikke ser ut til å bli noen forbedring samme hva jeg gjør ;/ MEN den gode nyheten er at jeg fikk en mail fra gode gamle ray fra sapphiretech i dag, og her er hva som stod: Please check the power IC on the card and send the info. This IC is on the back of card roughly 30mm from the VGA connecter (***1175****). This IC may be faulty. Ray =============================================== så, jeg får gjøre det da. =) Men ellers, takk alle sammen, fikser ikke Ray dette her sender jeg det tilbake til webshoppen. Må finnes grenser for hvor mye triksing og fiksing som må til når man kjøper et nytt produkt. Kanskje du Günther ikke har eksakt det samme problemet, men det skader vel ikke å spørre Ray. Lenke til kommentar
den bizarre fyrste Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 ja, hør på hanskrs! dæn luringen har siikert prøvd d meste!;: kremt;: Lenke til kommentar
jankenneth Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 så greit var det visst ikke alikevel, "IC" er visst ikke så lett å "måle" eller hva det er, sender det tilbake jeg. forventet han at jeg skulle måle et eller annet på "intergrated circuit"? huhu Lenke til kommentar
esp76 Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 hei har opplevd det samme. sendte det tilbake til webshop fordi eg var sikker på at kortet var ødelagt (ringte support og fikk samme svar). Mottok mail i dag om at kortet fungerte bra og at det er på vei tilbake. Har MSI KT3 ultra2. er tipset å skru opp AGP strømmen? ev. til kva? trenger tips! Lenke til kommentar
Screamer Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 sjekk om strømforsyninga har nok watt! skru opp volt på agp! Lenke til kommentar
esp76 Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 har 300 W. trenger eg ei sterkare? må skru opp voltage med eit anna kort, så eg kunne trengt eit hint på kor mykje ein må skru opp denne. Det er litt plagsomt å måtte bytte heile tida. Lenke til kommentar
Günter Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Screamer skrev: "Skru opp volt på AGP!" Hmm der har vi det igjen Dette har vi tenkt på og dette er et av hovedproblemene våre, det finnes ingen opsjoner (hva jeg vet) som muliggjør en volt justering på vårt hovedkorts AGP port. Det jeg lurer på er hva Abit mener med justering av volt på AGP VDDQ. Hva jeg har gjort er å prøve en noe drastisk løsning på dette problemet og det funket for meg: http://www.chewan.freeserve.co.uk/ Jeg har ikke satt fast denne kabelen permanent men funderer på å skaffe meg en switch løsning. Hver gang jeg har denne kabelen satt fast på "MOSFET" så bootet maskinen som den skulle, altså den gjorde en "POST" (Power On Self Test). Deretter fjernet jeg kabelen og maskinen var igang, men opplevde fortsatt artifacts i spill etter en tids aktivitet. OBS DETTE ER IKKE FOR NOEN MED SVAKT HJERTE! Så Løsningen for oss er å skaffe et nytt hovedkort. Thats it. Noen har dette problemet, andre ikke. Jeg sliter litt med mitt og skal skaffe nytt system, men denne gang skal jeg sjekke og dobbeltsjekke slik at fremtidige grafikk-korts oppdateringer ikke fører til samme jævlige problem... FAN! Lenke til kommentar
jankenneth Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2003 ny mail fra "support-ray": am looking for the part number of the power IC. This IC is approx the same size as a single DRAM on a DDR memory module. It should have stamped on it ***1175*** on this chip. We think on your card this is faulty. This failure is found more on one particular brand. Ray =============================================== Uansett, så sender jeg mitt i retur til webshoppen, gidder ikke tull og fiksfakserier med strømmen, det skal jo fungere når man kjøper et nytt produkt. Får et geforce kort i samme prisklasse. Enten, er det som ray sier en feil på grafikk-kortet. Men jeg har mer tro på at det er hovedkortet som ikke takler dette grafikk-kortet. Uansett, det sendes tilbake i morgen tidlig. takk igjen Lenke til kommentar
esp76 Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 På spørsmål til support om problemet fikk eg følgande svar (oppgav hovedkort MSI kt3 ultra 2): This chipset is stable with our cards. Your PSU may not be genuinely 300W. (could be 150W with 300W sticker). Try changing the PSu first to say a 350W version). Tviler på at eg har fått ein "fake" 300W. Skal ikkje maskina starte uansett, for så å stoppe når utaket ikkje er sterkt nok? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå