Gå til innhold

Skal du boikotte Shell og Statoil?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fulgt med på diskusjonen, men det hadde vært uaktuelt for en rekke mennesker som bor på små plasser å boikotte noen av selskapene ettersom det ofte finnes kun en bensinstasjon. Hva gjør man da?

Da er man plutselig i en moralsk klemme. Skal man kjøpe bensinen selv om man ikke vil? Kan man gå istedet?

Skal man drikke cola selv om de bedriver barnearbeid og ødelegger drikkevann til små landsbyer i Afrika, eller skal man drikke vann....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi betaler avgift av avgift

Ikke bare øker de stadig drivstoff-avgiftene, men de krever også at bilister betaler 25 prosent merverdiavgift på bensinavgiftene. Avgift på avgiften altså. Det innebærer at for hver krone bensin blir dyrere internasjonalt, så skrus bensinprisen opp 1,25 kroner på pumpene her hjemme.

 

Så si meg hvorfor staten ikke skal sette ned avgiften ?

Lenke til kommentar
Vi betaler avgift av avgift

Ikke bare øker de stadig drivstoff-avgiftene, men de krever også at bilister betaler 25 prosent merverdiavgift på bensinavgiftene. Avgift på avgiften altså. Det innebærer at for hver krone bensin blir dyrere internasjonalt, så skrus bensinprisen opp 1,25 kroner på pumpene her hjemme.

 

Så si meg hvorfor staten ikke skal sette ned avgiften ?

 

Fordi samfunnet går utmerket rundt som det gjør og du har mer enn god nok råd til å betale disse prisene og fremdeles leve et liv som de fleste andre på denne planeten misunner deg!

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til boikotte dem, men nå har jeg ikke noe særlig god grunn til å dra til dem heller så forkjellen blir nok minimal, når jeg ikke har bil og ikke handler andre ting hos dem, så har det ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Vi betaler avgift av avgift

Ikke bare øker de stadig drivstoff-avgiftene, men de krever også at bilister betaler 25 prosent merverdiavgift på bensinavgiftene. Avgift på avgiften altså. Det innebærer at for hver krone bensin blir dyrere internasjonalt, så skrus bensinprisen opp 1,25 kroner på pumpene her hjemme.

 

Så si meg hvorfor staten ikke skal sette ned avgiften ?

 

Fordi samfunnet går utmerket rundt som det gjør og du har mer enn god nok råd til å betale disse prisene og fremdeles leve et liv som de fleste andre på denne planeten misunner deg!

 

Og da er vi tilbake til vi har det så bra, så vi kan ha dyr bensin argumentet, og det blir ikke noe bedre uansett hvor mange ganger det blir gjentatt.

 

Bare fordi vi har høy levestandard og kjøpekraft i Norge, så trenger vi ikke a redusere den i solidaritet med resten av verden. I dette tilfellet så er det staten som er usolidarisk med det norske folk, og så lenge ikke CO2 avgiften brukes til miljøtiltak, men forsvinner inn i fellespotten slik som i dag, så er drivstoff avgiftene i dag bare en kraftig dobell beskattning.

Lenke til kommentar
Vi betaler avgift av avgift

Ikke bare øker de stadig drivstoff-avgiftene, men de krever også at bilister betaler 25 prosent merverdiavgift på bensinavgiftene. Avgift på avgiften altså. Det innebærer at for hver krone bensin blir dyrere internasjonalt, så skrus bensinprisen opp 1,25 kroner på pumpene her hjemme.

 

Så si meg hvorfor staten ikke skal sette ned avgiften ?

 

Fordi samfunnet går utmerket rundt som det gjør og du har mer enn god nok råd til å betale disse prisene og fremdeles leve et liv som de fleste andre på denne planeten misunner deg!

 

Og da er vi tilbake til vi har det så bra, så vi kan ha dyr bensin argumentet, og det blir ikke noe bedre uansett hvor mange ganger det blir gjentatt.

 

Bare fordi vi har høy levestandard og kjøpekraft i Norge, så trenger vi ikke a redusere den i solidaritet med resten av verden. I dette tilfellet så er det staten som er usolidarisk med det norske folk, og så lenge ikke CO2 avgiften brukes til miljøtiltak, men forsvinner inn i fellespotten slik som i dag, så er drivstoff avgiftene i dag bare en kraftig dobell beskattning.

nei, vi er tilbake til DU HAR DET UTMERKET selv om prisen på bensin stiger! At staten tar skatt på noe som forurenser er helt naturlig og disse pengene går igjen tilbake til samfunnet. Dere er bare opptatt av dere selv og der ligger problemet. Og jo, vi trenger å vise solidaritet med resten av verden. Du er ingen Konge, du er bare et menneske du også!

Lenke til kommentar
Vi betaler avgift av avgift

Ikke bare øker de stadig drivstoff-avgiftene, men de krever også at bilister betaler 25 prosent merverdiavgift på bensinavgiftene. Avgift på avgiften altså. Det innebærer at for hver krone bensin blir dyrere internasjonalt, så skrus bensinprisen opp 1,25 kroner på pumpene her hjemme.

 

Så si meg hvorfor staten ikke skal sette ned avgiften ?

 

Fordi samfunnet går utmerket rundt som det gjør og du har mer enn god nok råd til å betale disse prisene og fremdeles leve et liv som de fleste andre på denne planeten misunner deg!

 

Og da er vi tilbake til vi har det så bra, så vi kan ha dyr bensin argumentet, og det blir ikke noe bedre uansett hvor mange ganger det blir gjentatt.

 

Bare fordi vi har høy levestandard og kjøpekraft i Norge, så trenger vi ikke a redusere den i solidaritet med resten av verden. I dette tilfellet så er det staten som er usolidarisk med det norske folk, og så lenge ikke CO2 avgiften brukes til miljøtiltak, men forsvinner inn i fellespotten slik som i dag, så er drivstoff avgiftene i dag bare en kraftig dobell beskattning.

nei, vi er tilbake til DU HAR DET UTMERKET selv om prisen på bensin stiger! At staten tar skatt på noe som forurenser er helt naturlig og disse pengene går igjen tilbake til samfunnet. Dere er bare opptatt av dere selv og der ligger problemet. Og jo, vi trenger å vise solidaritet med resten av verden. Du er ingen Konge, du er bare et menneske du også!

 

Nei, vi trenger ikke det, verden får det ikke bedre selv om vi betaler mye for drivstoff, dette blir som å si, spis opp maten di, det er folk som sulter i Afrika, greit det, spis maten din, men de blir ikke mette i Afrika for det...

 

Hadde vært interesangt å sett et regnestykke om hvordan vi ligger ann i forhold til det å få mest bil for pengene målt i kjøpekraft i forhold til resten av Europa.

Alle kostnader forbundet med bil, nypris, avgifter, bompenger, veistandard osv....

Og så sammenlignet hvor godt vi har det. jeg tror vi hadde kommet svært dårlig ut i en sånn sammenligning.

Lenke til kommentar

Jeg mener vi alle har blitt en gjeng med kjærringer. Vi sitter å syter og klager om det som irriterer oss, hjemme med kona, med kollegaer på jobben og med naboen mens vi griller. Jeg må si jeg har sansen for det som blandt annet franskmenn gjør når noe er riv ruskende galt. '68 generasjonen sto på barrikadene og utøvde sivil ulydighet, det er helt vekk.

 

Jeg pendler selv og denne aksjonen støtter jeg. Noen vil sikkert da si; "flytt til byen", vel vi kan ikke alle bo i byen kan vi vel?

 

Om det har noen effekt? Aner ikke, men jeg kan vel like godt prøve. Det er som med Lotto, oddsen for å gå av med 7 rette på lotto er ikke stor, men om du ikke tipper lotto så er muligheten for 7 rette lik NULL. At selskapene skummer litt fløte mistenker jeg, prisene stiger jo jamt og trutt gjennom uka for så nå en "bunn" på søndag eller mandag, tilfeldig...

 

Det nevnes tidligere i tråden blandt annet at oljeselskapene tjener kun ca 40 øre pr. solgte liter. Jeg tviler litt på dette tallet, jeg har hørt at den enkelte stasjon som selger drivstoffet sitter igjen med en slik fortjeneste. Jeg er rimelig sikker på at oljeselskapene ikke driver veldedighet for 40 øre literen.

Et annet synspunkt jeg sitter med er, de fleste som kommenterer ser kun på kostnaden for den enkelte bilbruker. Dere må alle tenke på at du vil ikke kun få økte priser på drivstoffet bilen bruker men matvarer transporteres ofte med et kjøretøy som ganske sikkert bruker fossilt drivstoff, det samme med mange andre varer. Bonden som produserer matvarene bruker motorredskap i produksjonen, den går på diesel.... Bussen du må ta går ikke framover på luft og kjærlighet ergo må bilettprisen bli høyere grunnet økte driftskostnader.

At oljeprisen har steget internasjonalt er det lite å gjøre noe med, men at våre politikere samtidig velger å sette opp avgiftene i samme slengen er etter min mening uten logikk og er vel det som irriterer meg mest.

Jeg fyller heretter kun på ESSO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...