Gå til innhold

Skal du boikotte Shell og Statoil?


Anbefalte innlegg

Det er gjennom e-post (kjedebrev) anbefalt å boikotte Shell og Statoil for å redusere bensin- og dieselpriser. Link

 

Jeg har også fått dette kjedebrevet, men kommer ikke til å boikotte. Har kort gjennom min arbeidsgiver og kommer fortsatt til å bruke stasjoner som jeg alltid har brukt.

 

Kommer du til å boikotte Shell eller Statoil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All den tid en vesentlig del av den ville bensinprisen her til lands skyldes avgifter så er det vel total skivebom å skylde såpass på oljeselskapene synes jeg.

 

Alle som har jobbet på bensinstasjon vet at det ikke er i drivstoff de store pengene ligger - man må selge ekstrating som brus, pølser+++ for å få det til å gå rundt.

Lenke til kommentar

Har også fått dette brevet. Håpløst powerpoint-presentasjon forresten. Har full tank på begge bilene så kan alltids kjøre en liten boikott, men særlig langvarig blir det vel ikke. Dessuten mye Shell og Statoil rundt der jeg kjører - kunne de ikke valgt noen andre? :)

 

Alvorlig talt burde de fleste forstå at det er markedet og ikke oljeselskapene som i stor grad bestemmer drivstoff-prisen. Også avgifter da, men det ville gitt litt av en signaleffekt hvis staten reduserer avgiftene hver gang pumpeprisen blir for høy...

Lenke til kommentar

Vi trenger ikke redusere noe som helst! det er bare bra det blir dyrere for da kjører vi mindre og går mer over til kollektivtilbud som igjen da vil bli bedre!

 

Og selv om prisen er "dyr" så er den på et nivå som er mer enn akseptabelt i forholdt til gjennomsnittslønnen i Norge. Bensinen som virker så fantastisk billig i utlandet er ikke alltid det da disse tjener mye mindre og må bruke mye mer av lønna si på drivstoff.

 

Det samme gjelder forøvrig mat! Vi klager på matvareprisene uten å skjønne at vi er blandt de folkene som brukes minst av lønna vår på mat!

Lenke til kommentar
Vi trenger ikke redusere noe som helst! det er bare bra det blir dyrere for da kjører vi mindre og går mer over til kollektivtilbud som igjen da vil bli bedre!

 

Jeg er enig i at kolektivtrafikk kan brukes der det er mulig. Der jeg bor går det 3 busser i døgnet og ingen av disse går når jeg skal på jobb. Skal jeg straffes fordi jeg har valgt å bosette meg på en landlig plass. Bruker også bil i jobben og trenger det pga. kunder og utstyr som jeg har med meg. Hva med transportfirma som nå vil slite. Prisene vil jo øke og det resulterer i at 50" du kjøper vil bli dyrere pga. høyere frakt.

 

Og selv om prisen er "dyr" så er den på et nivå som er mer enn akseptabelt i forholdt til gjennomsnittslønnen i Norge. Bensinen som virker så fantastisk billig i utlandet er ikke alltid det da disse tjener mye mindre og må bruke mye mer av lønna si på drivstoff.

 

Dette har du faktisk rett i. I f.eks. England har også bensin/diesel vært dyrere en i Norge (muligens dette er endret siden GBP er lav) og sammenlignet med inntekt, så betaller dem mere.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at kolektivtrafikk kan brukes der det er mulig. Der jeg bor går det 3 busser i døgnet og ingen av disse går når jeg skal på jobb. Skal jeg straffes fordi jeg har valgt å bosette meg på en landlig plass.

 

Dette er strengt tatt ikke et gyldig argument. Folk i landlige strøk kan ikke forvente samme tilbud som de som lever i sentrale strøk. Dette var du også klar over da du bosatte deg i distriktet.

 

Det blir som å si at de som bosetter seg på landet blir straffet med dårligere tilbud inne helse, skole, kultur, osv.

Lenke til kommentar

Ja jeg skal boikotte de men har ikke no stor tro på at det egentlig hjelper noe særlig da...Eneste som hjelper er og gjøre som fransmennene....Lage kaos og gå til streik er det eneste som kan hjelpe...Eller rett og slett gå til angrep på staten....

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at kolektivtrafikk kan brukes der det er mulig. Der jeg bor går det 3 busser i døgnet og ingen av disse går når jeg skal på jobb. Skal jeg straffes fordi jeg har valgt å bosette meg på en landlig plass.

 

Dette er strengt tatt ikke et gyldig argument. Folk i landlige strøk kan ikke forvente samme tilbud som de som lever i sentrale strøk. Dette var du også klar over da du bosatte deg i distriktet.

 

Det blir som å si at de som bosetter seg på landet blir straffet med dårligere tilbud inne helse, skole, kultur, osv.

 

Jeg var fullstendig klar over dette. Men vi liker å kalle oss velferdstaten Norge, hvor vi deler på utgifter og tilbud. Bør ikke da vi som bor litt i utkanten kunne få billig bensin/diesel mens i tettbebygde strøk legges opp til bedre kolektivt tilbud (hvor det er folk til å ta bussen). Egentlig så har jeg ikke store problemer med prisene på drivstoff. Jeg vil heller prioritere skole og helse.

Lenke til kommentar

Sånne kampanjer viser hvor tragisk dårlig økonomisk forståelse de fleste nordmenn har. Med mindre kampanjen blir verdensomspennende kan de utvalgte oljeselskapene bare selge drivstoffet sitt til noen andre. Får man til en slik boikott vil bare drivstoffet fra de som ikke blir boikottet bli enda dyrere, siden det blir mindre tilgjengelig for å dekke den samme etterspørselen.

Lenke til kommentar
Jeg var fullstendig klar over dette. Men vi liker å kalle oss velferdstaten Norge, hvor vi deler på utgifter og tilbud. Bør ikke da vi som bor litt i utkanten kunne få billig bensin/diesel mens i tettbebygde strøk legges opp til bedre kolektivt tilbud (hvor det er folk til å ta bussen). Egentlig så har jeg ikke store problemer med prisene på drivstoff. Jeg vil heller prioritere skole og helse.

 

Jeg ser ikke billig persontransport som en viktig kampsak som samfunnet burde ta ansvar for. Så velferdsstaten har ingenting med dette å gjøre. Det blir som å si at de på landet også burde ha lavere matpriser o.l., slik at de blir lik de i byene.

 

Det er fordeler og ulemper ved å bo på landet, på samme måte som det er fordeler og ulemper ved å bo i byen. Det er ikke statens oppgave å utgjevne disse.

 

Problemet blir også å definere hva som er tettbebygde strøk. Hvor langt unna bykjærnene må stasjonene være? Er de for nærme vil folk fra byene kjøre ut på landet bare for å fylle bensin. Ikke akkurat miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke billig persontransport som en viktig kampsak som samfunnet burde ta ansvar for. Så velferdsstaten har ingenting med dette å gjøre. Det blir som å si at de på landet også burde ha lavere matpriser o.l., slik at de blir lik de i byene.

 

Det er fordeler og ulemper ved å bo på landet, på samme måte som det er fordeler og ulemper ved å bo i byen. Det er ikke statens oppgave å utgjevne disse.

 

Problemet blir også å definere hva som er tettbebygde strøk. Hvor langt unna bykjærnene må stasjonene være? Er de for nærme vil folk fra byene kjøre ut på landet bare for å fylle bensin. Ikke akkurat miljøvennlig.

 

Jeg avslutter denne diskusjonen fordi den ligger litt utenfor hovedspørsmålet.

(tror heller ikke vi er så veldig uenige - det finnes fordeler også på landsbygda)

 

Men til hovedspørsmålet, vil du Otth boikotte Shell eller Statoil?

Lenke til kommentar
Vi trenger ikke redusere noe som helst! det er bare bra det blir dyrere for da kjører vi mindre og går mer over til kollektivtilbud som igjen da vil bli bedre!

Problemet er vel at det ikke bare bensin som blir dyrere men også alle andre ting som blir laget av oljeprodukter.

Lenke til kommentar
Men til hovedspørsmålet, vil du Otth boikotte Shell eller Statoil?

 

Av rent praktiske årsaker burker jeg disse svært skjeldent, men jeg ser ikke noen hensikt i å boikotte de.

 

Fra et rent økonomisk prespektiv, slik de i artikkelen argumenterer utifra, vil det ikke lønne seg. Hele argumentasjon forutsetter at en stor andel av kundene til Shell og Statoil vil delta i boikotten. Det er i denne forutsettning argumentasjonen faller. Det er en utopiskt og naivt å tro at folk faktisk vil gjøre dette.

 

At folk sier at de vil gjøre det, er også av svært liten verdi. De fleste sier t.eks. at de ikke kjøper uetiske varer om de har sjangsen til å kjøpe etiske, salgsstatestikken derimot sier det motsatte.

Lenke til kommentar
Vi trenger ikke redusere noe som helst! det er bare bra det blir dyrere for da kjører vi mindre og går mer over til kollektivtilbud som igjen da vil bli bedre!

 

Jeg er enig i at kolektivtrafikk kan brukes der det er mulig. Der jeg bor går det 3 busser i døgnet og ingen av disse går når jeg skal på jobb. Skal jeg straffes fordi jeg har valgt å bosette meg på en landlig plass. Bruker også bil i jobben og trenger det pga. kunder og utstyr som jeg har med meg. Hva med transportfirma som nå vil slite. Prisene vil jo øke og det resulterer i at 50" du kjøper vil bli dyrere pga. høyere frakt.

 

Straffes og straffes, du får flott natur og mange fordeler der også! Det med at hele kjeden blir dyrere er jo helt naturlig og ikke noe problem da lønna til folk også blir høyere. Men nå lider ikke vi i Norge spesialt av høye priser selv om mange hyler og skriker om det! Det er absolutt ikke vanlig at folk har råd til ting som mannen i gata i Norge har råd til. Sammenlign forskjellige yrker land i mellom og du vil se at i Norge får man godt betalt selv på jobber som krever lite/ingen utdanning.

 

Vi har fått en idé om at vi skal ha råd til ALT og alt skal være superbillig og vi skal kunne fråtse! Men sånn fungerer det nok ikke for størstedelen av verden!

 

Opp med prisen på oljeprodukter så bruker vi mindre av det! Bedre for miljøet, bedre for dyrelivet, bedre for helsa! bedre for egoismen til nordmenn.

 

Nei, skal ikke boikotte noe som helst! Regjeringa som sitter nå er på de fleste områder en bedre regjering en den forrige. Skulle bare vært mer miljøvenlig og gitt enda mer skattelette til de mest lavtlønnede.

 

Samt regulere momsen etter sunt og usunt i butikkene :p

Ble litt ekstra her, måtte få det ut!

Lenke til kommentar

Nei, fordi:

 

1. kjedebrev er spam (og spammere er idioter)

2. power point presentasjon er dårlig

3. den er full av skrivefeil

 

jeg håper da INDERLIG ikke at folk er dumme nok til å la seg lure av en (sannsynligvis) 16-17-18 åring som ikke har den fjerneste peiling på økonomi

 

trur ikke boikott hjelper så mye på prisen siden 80% (overdrevet of course) er avgifter som går til staten

Endret av Kenny McCormick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...