Gå til innhold

Forumet får sin egen wiki!

Anbefalte innlegg

Diskusjonen vil fortsatt finne sted på forumet, mens nyheter, annonseringer, informasjon, m.m. er å finne på wikien. Bl.a er det foreslått å ikke bruke de integrerte diskusjon-sidene på wikien (sidene som ligger i Diskusjon:-navnerommet), men heller henvise til forumet da forumet gir, i mine øyner, en langt mer oversiktlig og enkel måte å kommunisere siden vi alle vet hvordan forumet fungerer og er godt kjent med forumet.

Vi har enda ikke fått på plass navnerom, og navnerommene er spesielt viktig for å få en god og oversiktlig struktur på innholdet.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke enkelte typer sider ha sine egne stiler tilknyttet seg?

Og jeg håper virkerlig at dere i det minste stiller med 2 alternativer, et smalt og et bredt. Bredden på midtkolonnen i de statiske utseendene på forumet er for meg perfekt.

Lenke til kommentar
Diskusjonen vil fortsatt finne sted på forumet, mens nyheter, annonseringer, informasjon, m.m. er å finne på wikien. Bl.a er det foreslått å ikke bruke de integrerte diskusjon-sidene på wikien (sidene som ligger i Diskusjon:-navnerommet), men heller henvise til forumet da forumet gir, i mine øyner, en langt mer oversiktlig og enkel måte å kommunisere siden vi alle vet hvordan forumet fungerer og er godt kjent med forumet.

Vi har enda ikke fått på plass navnerom, og navnerommene er spesielt viktig for å få en god og oversiktlig struktur på innholdet.

Nei nei, ikke slikt jeg mente det. Jeg mente det da slik at wikien må ikke oversvømmes av "oppryddningstråder" om du skjønner hva jeg mener. Slik at om du søker på noe spesifikt så kommer det 10-20 tråder opp. Innholdet må være strukturert, oversiktlig og lett å finne frem.

Angående brukerforhold mellom forum og wiki håper jeg dere finner en riktig god løsning. På mitt forrige forslag, hvordan kunne det blitt? Blir det for vanskelig, eller rett og slett for dumt?

Jeg quoter:

Det hadde vært veldig greit og veldig funksjonabelt å få til artikler om "alt" på forumet, og deretter kanskje få satt opp en brukerliste nederst om hvilke brukere som spesialiserer seg på dette. Derav kunne brukerne bruker login på Wikien, og kunne merke av hvilke områder de kunne være til stor hjelp, og kunne stilt spørsmål senere i forumet.

Feks: Jeg kunne valgt å spesialisere meg på Liverpool F.C, RuneScape, D&D, GeForce 8800GT osv. Og deretter om en bruker leste en artikkel om 8800GT og lurer på noe, kunne han/hun se hvilke brukere som kan dette og spør om hjelp.

Lenke til kommentar
...

Men credit må ut og de som lager/starter slike har å bli nevnt i wiki-artikler. Det skulle bare mangle. Noe annet er respektløst overfor alle brukere som bruker tid og krefter på slike fantastiske tråder. Wikien er bl.a. ment til å hedre dette arbeidet, ikke spytte på det.

Jeg tengte ikke på kreditering. Det jeg tenkte på var hvis man la ut noe innhold som man etterpå finner ut at man også vil publisere i en bok eller et annet nettsted.

Si deg at du legger ut en guide eller en artikkel. Siden det er en Wiki begynner kanskje andre å oppdatere eller legge til innhold. Etter en tid oppdaterer du det sistemann skrev, og slik går det. Etterhvert blir det en smørje av hvem som har skrevet hva. Men du har tenkt til å lage bok og har lyst til å ha med guiden/artikkelen du skrev på Wikien, men siden alle brukerne som har oppdatert guiden ikke lenger er aktive på forumet er det mulig å spørre dem om tillatelse til å bruke innholdet. Hva gjør man? Prøver å redigere ut det andre har skrevet og skrive det på nytt med egne ord?

På Wikipedia er dette ikke et problem siden alt lisensieres under GNU. Men på Forumwikien vil det i praksis kun være Hardware Online som har rett til å bruke innholdet. Siden det kun er dem alle bidragsyterne har gitt bruksrett til. Men så vidt jeg vet kan heller ikke Hardware Online gi denne retten videre. Uansett ville det skapt ett rettslig problem hvis Hardware Online ikke ønsker at orginalforfatter skal kunne benytte den oppdaterte artikkelen/guiden.

I tillegg til dette problemet syns jeg det også er viktig at innholdet forblir i brukernes eie i tilfelle Hardware Online skulle finne på noe som ikke er i brukernes interesse. Slik det er i dag er Hardware Online de eneste som har rett til å bruke innholdet (i praksis).

Situasjonene kan virke litt søkte. Men det er viktig å avklare. Forumwikien kan fort ende med å bli en stor kilde til informasjon med mange fantastiske guider. Det finnes jo allerede utrolig mange bra i forumet. Og med Wikien blir det enklere å lage dem enda bedre.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Denne guiden er en av de som virkelig trenger faktisk en wiki. Jeg (og ikke minst apollox) fikk smertelig erfare hvor tungt det kan være å holde noe slikt oppdatert, og nå (et par år etterpå) kan det virke som en umulig oppgave å få den up-to-date igjen. Men hvis flere bidrar gjennom en wiki, kan det kanskje være mulig å få gjøre den ganske komplett igjen.

Noen vil kanskje hevde at Wikipedia sine sider gjør jobben like godt. På prosessor-siden kan det til en viss grad stemme, men jeg vil samtidig påstå at den guiden er litt mer kortfattet og lettere å ta beslutninger utifra. Wikipedia blir fort veldig detaljert, og kanskje litt for nøytral/objektiv. Dessuten er wikipedia-infoen ofte delt opp i altfor mange korte artikler. Og brikkesettdelen av guiden sammenlikner i mye større grad enn Wikipedia noensinne kommer til å gjøre.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Kunne denne wikien være for Diskusjon.no det Wikiquote er for … vel, verden? Det jeg har i tankene er at man på wikien gjengir utdrag fra godt skrevne og funderte innlegg («sitater»), med lenke til innlegget i sin helhet. På dette viset kunne man lage:

• Temasider: En oversikt over de beste innleggene (og poengene) vedrørende et bestemt tema. F.eks. kunne siden til temaet «Fri vilje» (en slager som dukker opp time and again i Religion, filosofi og livssyn-delen av forumet) inneholde utdrag av og pekere til de beste innleggene om emnet. Dette ville (1) øke tilgjengeligheten til gamle debatter om emnet og dermed (2) bedre vilkårene for nye debatter om det – man slipper å gå i andres fotspor igjen og igjen.
  • Brukersider: Ting som er godt sagt, kan også legges ut på sitatsider viet den som har sagt det. Å på denne måten fremheve brukere som skriver innlegg som andre har glede av å lese, kan stimulere til at andre følger opp med et høyre nivå på sine innlegg i håp om at noen siterer dem.

Det viktigste bidraget fra slike sitatsider ville være at gamle, men velskrevne innlegg ikke går i glemmeboken for alltid (forumets søkefunksjon har sine begrensninger). Nettopp dette har trolig veldig mye å si for hvor mye arbeid folk gidder å legge ned i å skrive et innlegg: Hvorfor anstrenge seg for å skrive noe veloverveid når debatten uansett starter forfra igjen et par dager senere? I tillegg kan den anerkjennelsen og respekten det å sitere gode innlegg gir uttrykk for, motivere folk til å prestere bedre.

Hva tror dere?

(For øvrig: Som forsiden til wikien hinter om, kunne vi trenge en skikkelig oversikt over god og dårlig logikk, især feilslutninger. La oss sette i gang med å skrive en skikkelig innføring i argumentasjonsteori på norsk!)

Endret av ....
Lenke til kommentar

Fantastisk idé! :wee: Jeg har en idé om en artikkel jeg kan bidra med, får komme tilbake til det.

Men jeg er også enig i at vi trenger en bedre lisens som gir brukerne mer rettigheter. En "Edda-eier-alt-lisens" kan føre til at brukere vegrer seg for å poste innhold på wikien, da de frasier seg opphavsretten hvis de gjør det.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det kan jo alltid diskuteres, men lisensen er vel strengt talt den samme som allerede eksisterer for forumet og har gjort det en lang lang stund :)

Juridisk ja. Men i praksis blir det helt annerledes.

Postene på forumet er det brukeren alene som står for. Da har brukeren selvfølgelig hele rettigheten til posten sin. Noe annet blir det når flere brukere samarbeider om én artikkel. Med mindre brukerne da har avtalt eg imellom om at alle har fulle rettigheter til innholdet, er det kun Hardware Online som har rettigheter til hele artikkelen. Alle de andre har kun rettighetene til sin del (noe som kan bli ganske kronglete å holde styr på når det blir mange endringer).

Det er derfor kun Hardware Online som har rettighetene til hele artikkelen når den er i wikien.

Lenke til kommentar
Det er derfor kun Hardware Online som har rettighetene til hele artikkelen når den er i wikien.

Som igjen blir til et stort problem når man kopierer tekst fra andre steder. Det er ikke mulig med en lisens som gir Hardware Online rettighetene til tekstene, fordi det bryter lisensen hvor tekst ble hentet fra. En GNU Free Document eller CC-lisens ville ha åpnet opp for en rekke andre kilder.

Lenke til kommentar
Herlig lisens dere har valgt ... :nei:

Jeg forstår at ser på prosjektet som et prosjekt i startfasen, men å få på plass en skikkelig lisens er viktig. "Lisensen" som er valgt nå ligner litt på CC Attribution-Share Alike og her har dere muligheten til å samarbeide for å utvikle den norske versjonen.

Lykke til!

sier meg ening der , den linsnsen passer ikke på en wikki , greit den er her og gjelder på forumet , men jeg kan fortsatt bruke midt "matriale" siden jeg lagde det , men på wikkien blir det noe feil at edda skal få masse gratis stuff og at kun de skal kunne bruke det i ettertid .

kan se for meg at endel brukere ikke bruke wikkine pga det , deriblant meg , ikke det at jeg noen gang hadde lagt noe av fornuft :p

Lenke til kommentar

Er det meningen at guidene skal mer eller mindre forsvinne fra forumet, og gå over til wikien? Det synes jeg i så fall er litt synd... Og hva gjør man i så fall med gamle guider som blir liggende på forumet uten å oppdateres?

Og hva med diskusjonen til de allerede eksisterende guidene? Skal det fortsette i samme tråd?

Jeg synes i hvert fall at man burde droppe diskusjonsdelen på wikien helt, og isteden alltid opprette en tråd på forumet (i alle fall der det er naturlig). Man bør sånt sett prøve å integrere forumet og wikien så mye som mulig i hverandre, så det blir lett å gå fra det ene til det andre, og så man ikke får en diskusjon på hvert sted, og nesten det samme innholdet på to steder. Det ville i så fall skapt litt for mye kaos. Forumet og wikien må utfylle hverandre, og ikke gjøre så det blir dobbelt opp. ;)

Dette er helt klart et prosjekt med stort potensiale, hvis man klarer å gjøre det bra og oversiktlig. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at nok de fleste guider kommer til å flyttes over til wikien. Siden wikien er i en beta-fase er tilgangen midlertidig begrenset. Så fort alle registrerte brukere på forumet får tilgang er det jo fritt fram for alle sammen å flytte over guider, noe som betyr at samtlige vil (forhåpentligvis) etterhvert bli flyttet, og "døde" guider kan overtas og oppdateres av andre brukere.

Det har vært foreslått å droppe diskusjonssidene på wikien fullstendig. For det første er diskusjonssidene på wikien, i mine øyner, ikke veldig oversiktlige. Og nå er jo wikien et supplement til et eksisterende forum, så hvorfor ikke ta diskusjonen på forumet som vi alle kjenner og vet hvordan fungerer?

Jeg ser for meg at man låser diskusjonssidene med en lenke til en tråd hvor folk kan få pratet ifra seg. Og i tråden kan man jo lenke tilbake til wikisiden, noe á la "Diskutér artikler (Hardware.no)". Her kan man jo lenke til de opprinnelige trådene.

Wikien skal på ingen måte erstatte forumet; diskusjonen vil fortsatt finne sted på forumet. Wikien er derimot et supplement til forumet for å få samlet og organisert informasjon, nyheter, annonseringer, guider, m.m. Akkurat på disse punktene er en wikien bedre enn forumet til å få det til på en oversiktlig og mer brukervennlig måte.

Når det gjelder integrasjonen er diskusjonen allerede i gang i denne tråden. Siden vi så si har just påbegynt wikien, og at wikien enda ikke er lansert, vil nok en tettere integrasjon komme etterhvert. Det står litt mer om dette i den nevnte tråden.

Edit: I noen kategorier kan det bli litt vel mange stickyer dersom samtlige guider skal ha en egen sticky. Et alternativ er å lage en felles sticky med oversikt og lenker til guider og tilhørende diskusjonstråder relevant for kategorien. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Det har vært foreslått å droppe diskusjonssidene på wikien fullstendig. For det første er diskusjonssidene på wikien, i mine øyner, ikke veldig oversiktlige. Og nå er jo wikien et supplement til et eksisterende forum, så hvorfor ikke ta diskusjonen på forumet som vi alle kjenner og vet hvordan fungerer?

Jeg ser for meg at man låser diskusjonssidene med en lenke til en tråd hvor folk kan få pratet ifra seg. Og i tråden kan man jo lenke tilbake til wikisiden, noe á la "Diskutér artikler (Hardware.no)". Her kan man jo lenke til de opprinnelige trådene.

Veldig enig! :)
Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at nok de fleste guider kommer til å flyttes over til wikien. Siden wikien er i en beta-fase er tilgangen midlertidig begrenset. Så fort alle registrerte brukere på forumet får tilgang er det jo fritt fram for alle sammen å flytte over guider, noe som betyr at samtlige vil (forhåpentligvis) etterhvert bli flyttet, og "døde" guider kan overtas og oppdateres av andre brukere.

I så fall er det viktig å synliggjøre dem godt fra forumet, så folk ser dem før de poster unødvendige innlegg. Men hvis man klarer det, er det jo flott.

Aldeles enig. ;)

Noe annet ville bare blitt rot.

Lagde en liten test/demo av diskusjonstråd-greiene: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Nyheter...øres_til_wikien :)

Ser veldig bra ut. :)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Er det meningen at guidene skal mer eller mindre forsvinne fra forumet, og gå over til wikien? Det synes jeg i så fall er litt synd... Og hva gjør man i så fall med gamle guider som blir liggende på forumet uten å oppdateres?

Det blir egentlig helt og holdent opp til brukerne. Men jeg har vanskelig for å tro at noen vil holde på med det langt mer tungvindte og tidkrevende BBKode-løsningen til et forum fremfor å ta for seg mulighetene en wiki kan gi. Men dette er ikke noe vi vil gå aktivt inn og regulere, brukerne får styre det litt selv. Om noen brukere eksempelvis absolutt ikke ønsker å ha "sin" guide overført til wikien så syntes jeg vi bør respektere det, selv om det ikke er noe som hindrer oss i å flytte den over. Men jeg syntes at vi bør respektere såpass. Wikien er et supplement til forumet, det blir opp til brukerne hvor mye de vil benytte seg av den. Så får vi tilrettelegge og integrere supplementet best mulig :)

Og hva med diskusjonen til de allerede eksisterende guidene? Skal det fortsette i samme tråd?

Diskusjonen skal foregå på forumet, ikke på wikien. Her vil vi gå inn og være reguleringskåte om vi absolutt må. Wikien er til for å samle opp kremen av informasjon fra forumet, forumet er til for å diskutere.

Lenke til kommentar
Diskusjonen skal foregå på forumet, ikke på wikien. Her vil vi gå inn og være reguleringskåte om vi absolutt må. Wikien er til for å samle opp kremen av informasjon fra forumet, forumet er til for å diskutere.

Det er jeg helt enig i. Men jeg lurer på, hvordan skal dette reguleres? Vil alle diskusjonssider være låst? Og, vil det være noe automatikk i koblingen artikkel -> forumtråd, eller må man legge inn link manuelt for hver artikkel?

EDIT: Ah, ser demo på dette over. Never mind.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...