Gå til innhold

Oppgraderer bærbar-mus

Anbefalte innlegg

Ærlig talt, nå går det for langt her. Skal vi applaudere feilinformasjon nå? Skal vi applaudere innlegg som ikke burde vært postet, fordi de er flame-bait? Jeg hadde egentlig tenkt å ignorere hele "argumentet" til Fruktkake, men dette tar kaka!

Det er ingen som må taste in admin-passordet for å få lov til å venstreklikke med musen i Linux! Slutt med feilinformasjon, og slutt med å kommentere slike innlegg. Det gjør det bare verre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du behøver ikke belære meg om ironi. I motsetning til deg fikk jeg 6 i norsk muntlig, skriftlig og nynorsk på gymnaset. Hvis du ønsker å være ironisk, er ansvaret ditt for at ironien kommer frem til mottakeren. Det er altså ikke opp til mottakeren å tolke et utsagn som kan gå to veier. Tvert imot, når et utsagn kan bety enten at avsenderen mener det, eller at avsenderen er ironisk, skal mottakeren velge å ta det bokstavelig.

Du skrev: "*Applaus til Fruktkake for gode poenger*."

Hvis du ville få frem at du mente det motsatte av det du skrev, burde du skrevet:

"*Applaus til Fruktkake for gode poenger*. :roll: "

Lenke til kommentar

At du må skryte av karakterene du (kanskje) fikk i norsk, sier litt. Hvis du er så utrolig flink, vet du kanskje at du må se det i en sammenheng. Ser du meningene og argumentene i posten før og i linjene etter utsagnet? Det hadde vært merkelig å applaudere et "argument" jeg før og etter sier imot, synes du ikke?

Det er ikke avsenders ansvar å stave ironien for mottaker. Da mister den også poenget og effekten. Men takk, jeg visste ikke at man brukte smileys i dagens norsktimer for å understreke ironi*.

* Ironisk setning.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Er det noen åpenlyse fordeler eller ulemper med blåtann vs. ikke-blåtann (RF?). Er det at blåtann også er BT-dongle? Kan BT-mus brukes uten dongle med integrert BT? Hva med latency? Annet?

Strømforbruk: Med proprietær RF-løsning kan batteriet var i 12 måneder, med BT får du kanskje 2.

En fordel med BT er at man slipper dongle hvis man allerede har det på PCen. Ellers er det sånn at V450 går på samme frekvensbånd som BT (2,4 GHz), mens det fortsatt er mange produkter som benytter den eldre 27 MHz varianten med de ulemper det medfører.

Lenke til kommentar
Er det noen åpenlyse fordeler eller ulemper med blåtann vs. ikke-blåtann (RF?). Er det at blåtann også er BT-dongle? Kan BT-mus brukes uten dongle med integrert BT? Hva med latency? Annet?

Strømforbruk: Med proprietær RF-løsning kan batteriet var i 12 måneder, med BT får du kanskje 2.

En fordel med BT er at man slipper dongle hvis man allerede har det på PCen. Ellers er det sånn at V450 går på samme frekvensbånd som BT (2,4 GHz), mens det fortsatt er mange produkter som benytter den eldre 27 MHz varianten med de ulemper det medfører.

Jeg kan bare snakke for v470 (BT), og der har jeg byttet batteri én gang siden i høst. Men nå må jeg bytte igjen (LED-lyset blinker gult/rødt med jevne mellomrom i en dag eller to før det er slutt, så den kutter ikke ut sånn uten videre). Så 3-4 mnd pr. 2xAA må man nok påregne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du behøver ikke belære meg om ironi. I motsetning til deg fikk jeg 6 i norsk muntlig, skriftlig og nynorsk på gymnaset. Hvis du ønsker å være ironisk, er ansvaret ditt for at ironien kommer frem til mottakeren. Det er altså ikke opp til mottakeren å tolke et utsagn som kan gå to veier. Tvert imot, når et utsagn kan bety enten at avsenderen mener det, eller at avsenderen er ironisk, skal mottakeren velge å ta det bokstavelig.

Du skrev: "*Applaus til Fruktkake for gode poenger*."

Hvis du ville få frem at du mente det motsatte av det du skrev, burde du skrevet:

"*Applaus til Fruktkake for gode poenger*. :roll: "

Haha, årets innlegg ^^ (<- ironi).

Dette blir helt offtopic, men prognatus sitt flame-bait er uimotståelig:

Først: Gode karakterer er ikke alene bevis for at man behersker språkets finesser. I det hele tatt er formelle kvalifikasjoner lite å skilte med når substansen ikke holder mål.

Dernest: Det er finnes da virkelig ikke et fasitsvar på hvordan ironi skal fremsettes. Noe av poenget med ironi er at det skal være vanskelig å tolke for uinnvidde. Blir ironien for åpenbar mister den mye av sin kraft.

Så kan man diskutere hvor heldig ironien var, men å feie den unna med et "fasitsvar" er ikke spesielt vellykket.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Jeg har ikke laget flame-bait. I likhet med andre reagerte jeg på utsagnet hans, som han i ettertid påsto var ironi. Men det oppfattet jeg ikke troverdig og heller et forsøk på å ro seg ut av situasjonen.

Det er riktig at karakterer ikke er noen garantist for språkforståelse. Det var vel heller ikke heldig av meg å nevne karakterene, da det ble misbrukt og kalt "skryt". Janteloven lever i beste tradisjon. Poenget var at jeg ikke trengte noen belæring. Istedet for å beklage at ironien hans ikke ble forstått, henviste han istedet til en definisjon på begrepet.

Intet seriøst språk er laget for å være vanskelig å tolke, hverken hele eller deler av det. Det gjelder også ironi i det norske språket. Hvis du tror ironi skal brukes for å forvirre tilhøreren, ved at den er tilslørt, viser du at du heller ikke behersker kunsten. Tvert imot er ofte ironi overtydelig.

Jeg har ikke kommet med noen fasit. Jeg foreslo et eksempel RattleBattle kunne ha brukt i dette tilfellet. Men jeg burde kanskje ha brukt ordet "kunne" istedet for "burde" i anbefalingen, for å gjøre det klarere at det var ment som et eksempel. Problemet med å forsøke å ironisere i en enkeltsetning, er at det krever mer av forfatteren enn hvis man ironiserer over flere setninger. Det er altså vanskeligere å få frem dobbeltbetydningen hvis man skriver lite. Ironi er en vanskelig kunstart og bør overlates til dem som virkelig kan det. Personlig foretrekker jeg derfor alltid diktanalyser istedet for å skrive ironi.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...