Gå til innhold

Creative brenner i XP

Anbefalte innlegg

Hallo folkens

Min Creative RW 8435E virker ikke i Windows XP! Platene jeg har laget, enten det er data eller audio, virker ikke i noen slags avspillere! De bare surrer og surrer, og jeg får bedskjed om at det ikke er noen plate i. WTF skal jeg gjøre? Hjelp meg, vær så snill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg søkt gjennom hele Ceative's sider, sånn cirka iallefall, men jeg finner ikke en eneste driver som passer brenneren min. Nå blir jeg nesten irritert. Prøv noen av dere og se om dere finner noe! Vedder på at det blir vanskelig!

Lenke til kommentar

Jeg gjentar: "Dersom du ikke finner ekstakt din modell (de bytter vel serienummer omtrent hver eneste gang de gjøre en bitteliten endring) bør du prøve en av de som høres 'nærmest' ut i nummerserien."

Det var ihvertfall 2 nummer som var ganske nærme så jeg, men de funka kanskje ikke?

Lenke til kommentar

Hallo, er det noen hjemme?!?

Det finnes ingen spesifike Creative DRIVERE til cd-brennere (eller noen andre merker). Alt det ligger innebygd i XP. Det du kanskje mangler, er en ASPI layer driver (som kom innebygd i Win9x, men ikke i Win2000/XP).

Du kan feks. downloade Adaptec's ASPI software gratis fra DENNE siden.

Med i pakken finnes også et program som heter aspichk.exe. Med det kan du sjekke at alt ble installert riktig.

Lenke til kommentar
ASPI? Desverre, du må nok forklare meg hva det betyr... :oops:

ASPI er et språk OS'et bruker når det skal "snakke" med cdbrennere, SCSI utstyr osv.

Win9x hadde denne innebygd. WinNT/2000/XP har det ikke.

De fleste cd-brenner program installerer en eller annen ASPI driver med SVÆRT begrenset støtte. Ofte skaper dette problemer, særlig dersom man bruker flere cd-brenner program om hverandre.

Løsningen er da å laste ned en fullverdig ASPI pakke fra Adaptec (som jeg linket til tidligere). Last ned denne og installer den. I 99% av "problemcasene" er nå problemet løst.

Lenke til kommentar
Ja, jeg har søkt etter den også, men får igjen den hyggelige beskjeden: "Sorry, no drivers were available matching your query." Hurra. :grumpy:

For andre gang: Det finnes ingen Creative drivere til cd-brennere. På samme måte finnes det ingen Plextor, Yamaha, Lite-on eller noen andre former for drivere. Grunnen til dette, er at driveren er innebygd i Windows (fra Win95 til WinXP).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...