Gå til innhold

laptop med linux?

Anbefalte innlegg

skal kjøpe meg ny laptop. skal innstallere linux på den. ubuntu desktop.

den skal være til skolearbeid og slikt. går bygg og annlegg.

skal være så billig som mulig. det må være mulig å kjøre ubuntu på den.

kom med forslag til hvilken jeg kan kjøpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo sjekke hvilke DELL som er kompatible med Linux og kjøpe en av dem fra den norske leverandøren. Om du spør pent får du dem kanskje til å importere en med Linux og skifte tastatur.

Når du først skal kjøpe PC for å bruke Linux kan det være greit å la produsenter og butikker vite at det er etterspørsel på Linux også her til lands ;)

Lenke til kommentar

har en laptop med broadcom kort på. har prøvd linux på den. vet jo hvor det gikk med nettet da ;P

og det med ATI har jeg vist om :) leste om det.

jeg skal IKKE ha dell. det er sikkert og vist :)

har dell ifra før av. vil ikke ha det da. plagdes mye osv. pappa har dell laptop :p problemer etter problem.

neitakk til dell.

men thinkpad.. hmm =)

Lenke til kommentar

Har broadcom som fungerer - men ikke i Hardy fordi de har "rotet det til" - Fungerer i Debian, Feisty, Gutsy. Når det gjelder Wifikort gjelder det å sjekke konkret hvilket som fungerer. Intel's er et sikkert stikk men fungerer etter hva jeg forstår kun sammen med komplett intelplatform... Det KAN være smart å vente litt når det gjelder bærbare. Den nye intelplatformen kommer vel med wimaxstøtte om det er/blir aktuelt osv. Videre vil penrynarkitekturen være strømsparende i forhold til dagens platform - og det har mye å si på bærbare,

Fant et infoskrift til studenter ved et juridisk fakultet i USA hvor de opererer med leveranse av ThinkPad T500 den 15 juli - men ryktene sier at lansering er 3. juni for Tmodellene.

Når det gjelder ATI er de på full fart mot god Linuxstøtte. Mye skal fungere godt allerede - og det blir bedre. Når det er sagt er Nvidia beste alternativ for øyeblikket.

Årsaken til at jeg anbefaler Thinkpad er at de er bunnsolide - man finner ikke bedre konstruerte laptoper på markedet i dag. I tillegg er de fleksible mht batteriløsninger. Er spent på om de er slanket litt og om det kommer nye dockingstasjoner. De skal visstnok også komme med bedre batteriteknologi. Det nærmeste man kommer er MacBook Pro, men de er ikke like solide og det er mer kompilsert å bytte f.eks ram, Harddisk og trådløskort, Thinkpad er også bedre forberedt på HSDPA osv. (De har vel valgt en løsning fra Ericsson og jeg har ikke sjekket ut Linuxstøtte for dette, men det finns integrerte kort som støttes i Linux)

Med en Thinkpad kan man påregne en levetid på minst 4år (ingen regel uten unntak). Det er en god del som mener de ikke ser bra ut. Det er selvsagt en smakssak - Min HP så bra ut da den var ny men slik er det ikke lengre. Jeg kan godt tenke meg å bytte ut min 16mnd gamle HP med en 3-4 år gammel Thinkpad - f.eks en T43.

Bortsett fra at noen ikke liker utseendet på Thinkpad det bare ett ankepunkt etter min oppfatning: Innkjøpspris. Fordelt over 4-5 år (og bruktsalg) er det slett ikke så galt.

Lenke til kommentar

Lenovo kjøpte opp IBM sin laptopp avdeling, så det er de som feks produserer Thinkpad nå. Har hørt bra ting om de. Er vist kvalitet enda.

Eneste som jeg kan tenke meg som ikke er bra, er at de putter en hel masse bloated software på de. IBM var kjent for det, og Lenovo er vist ikke noe bedre.

http://www.notebookreview.com/default.asp?...iew=Lenovo+V200

Av ren egeninteresse. Fungerer sånne fingerprint greier i Linux?

Lenke til kommentar

Fingerprint på Thinkpads skal fungere i Linux ja. Når det er sagt ER ikke 3000 serien Thinkpads, snarere Lenovo's forsøk på å trekke veksler på Thinkpad. Man kan vel forvente at de beveger seg i retning av lignende kvalitet - man bør ikke anta at byggekvalitet og komponentvalg er det samme. Nå har jeg bare tittet på Lenovo's vanlige laptop'er på et verksted, men jeg tror jeg har mine ord i behold om jeg påstår at kvaliteten er en helt annen for de maskinene jeg så ihvertfall. Det er dog et år siden.

For å finne ut om akkurat DEN maskinen du titter på funker med Linux er det best å google med "Linux merke modell" og deretter sjekke komponentene.

http://www.linlap.com/wiki/Lenovo+3000+V200

http://www.linux-tested.com/results/lenovo...0_0764-2hu.html

http://www.google.com/search?ie=UTF-8&...enovo+3000+V200

Det er en egen side for Thinkpads i Linux (nyttig for MSbrukere også).

http://www.thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki

Der tar de for seg alt fra rett batteri til rett maskin til oppdatering av Bios til installasjon av ymse i forskjellige distroer.

Thinkwiki tar også for seg kjente svakheter osv. Denne siden er svært nyttig om man vurderer ny eller brukt Thinkpad.

Lenke til kommentar

Hehe. Var ikke det jeg tenkte på akkurat da. :)

Vet ikke. Jeg syns PC-er med store skjermer er et hærk, og gir den jeg har selv opp da jeg blir helt skjev i gangen av å ha den i skulderbaggen. går over til Asus EEE 900 som bærbar. hehe. :)

Acer er vel ikke noe spesielt med. Om du finner en med Linux kompatibel hardware så funker det nok bra.

Lenke til kommentar

Kan godt anbefale Dell, eneste er deres egene trådløsekort, men som oftest kan du velge Intel trødløstkort. Eller så gjorde jeg den store feilen å velge et Dell trådløskort, men med en liten guide funket det uten problemer og nå er alt topp :)

Edit:

Billig er det også ;)

Endret av Spec-ops-j
Lenke til kommentar

Kommer ann på hvor mye penger du vil legge i det og hvor stor skjerm du vil ha, bare gå inn på Dell.no ---> Bærbar ----> Inspiron/XPS(Inspiron er billigst, men har ikke like god hardware som XPS, XPS ser også kulest ut). Så kan du velge forskjellige modeller alt etter skjermstørrelse og pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...