Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei der, jeg har bestemt meg for å lære meg litt python. Leste en guide om hvordan man kan bli en "hacker", eller en programmerer. Denne guiden var ikke om selve programmeringen, men hvordan en hacker oppfører seg og hvordan en hacker tenker etc.

Det som overrasket meg var at "dumme" spørsmål var så og si ikke lov innenfor et hacker samfunn, så å spørre om hjelp virker egentlig tåpelig ut fra den guiden, for jeg vil bare bli ignorert.

Anyway, jeg prøver:

jeg leser guiden Dive Into Python; http://www.diveintopython.org/ men får error når jeg kjører programmet i første eksempel. Dette programmet er skrevet av forfatteren, og skal gi output;

server=mpilgrim;uid=sa;database=master;pwd=secret

Her er koden:

def buildConnectionString(params):
"""Build a connection string from a dictionary of parameters.

Returns string."""
return ";".join(["%s=%s" % (k, v) for k, v in params.items()])

if __name__ == "__main__":
myParams = {"server":"mpilgrim", \
			"database":"master", \
			"uid":"sa", \
			"pwd":"secret" \
			}
print buildConnectionString(myParams)

Når jeg prøver å kjøre det kommer det opp "Invalid Syntax" og et rødt felt over buildConnectionString.

Får forresten error selv på den minste kode;

>>> print "hello, world!"
SyntaxError: invalid syntax (<pyshell#0>, line 1)

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen syntaksfeil der. Koden køyrer. Alt er bra, bortsett frå at du vil ikkje få den output som du forventar (!).

Om «print "hello, world!"» gir feil så anbefaler eg deg til å installere python på nytt.

Lenke til kommentar
Ingen syntaksfeil der. Koden køyrer. Alt er bra, bortsett frå at du vil ikkje få den output som du forventar (!).

Om «print "hello, world!"» gir feil så anbefaler eg deg til å installere python på nytt.

Rart, jeg fikk som sagt syntax feil på begge. Har prøvd to versjoner av Python allerede.

Lenke til kommentar

Rart, jeg fikk som sagt syntax feil på begge. Har prøvd to versjoner av Python allerede.

Ja, det er veldig rart. Hva er dette "pyshell" i feilmeldningen din?

Lenke til kommentar

For Windows vil jeg anbefale IDLE som følger med den vanlige python-installasjonen, hvertfall som et alternativ. For Linux er ipython et supert alternativ (jeg aner ikke om ipython fungerer for windows...). Nybegynnere bør i grunnen holde seg til det som er standard, fra python.org.

Pyshell is an attempt to create a modern command shell comparable to bash, tcsh, or zsh in the python language.

Pyshell er IKKE det du vil bruke. Pyshell er et shell, en kommandolinje-tolker ala cmd.exe og /bin/bash

Lenke til kommentar
Nå nærmer du deg nivået Eric S Raymond prater om i How To Ask Questions The Smart Way ;)

Mener du at mine spørsmål er "dumme"?

Neida. Men essensen i Raymonds artikkel er at hvis man vil ha hjelp så må man hjelpe de som skal hjelpe deg. Vi er ikke synske.

Og når du viser meg de bildene så ser jeg med en gang at du bruker Python-3000/3.0a5, som er betaversjonene av neste versjon av python. Tutorialen du bruker er neppe oppdatert for python-3.0 og i python-3.0 er ikke print et statement, men en funksjon.

Last ned python-2.5 eller python-2.6 så skal du nok se at ting blir bedre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...