Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Hva sletter dette programmet egentlig? Frigjør det plass som f.eks CCleaner..?

I mitt tilfelle så skal jegbruke samme datamaskin og harddisk, men vurderer å bruke Eraser også formatere etter det.

for å lese mere om programmet;

http://www.dinside.no/php/art.php?id=517915

noen erfaringer?

Er det dette programmet du tenker på?

Som det fremgår av artikkelen skriver det med spesielle mønstre gjentatte ganger over et definert innhold på en harddisk slik at innholdet ikke senere kan gjenfinnes ved bruk av data recovery programvare. Det frigjør vel i og for seg ikke mer plass enn deleteknappen gjør.

HER har du et annet gratisprogram som kan benyttes. Dette har jeg brukt på disker som jeg har kvittet meg med.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forutsetter at det er samme Eraser som nevnt av andre her i tråden. Med Eraser sletter du filer eller ledig diskplass på en sikker måte ved overskriving av filer mens Windows kjører. Du velger selv hva slags overskrivingsalgoritme som skal benyttes. CCleaner har hovedsaklig en helt annen funksjon, men du kan også stille inn den til at filer som slettes overskrives med de samme algoritmene som i Eraser.

Ettersom Eraser kun sletter filer eller ledig diskplass mens Windows kjører, så egner det seg dårlig i ditt tilfelle der du skal slette en harddisk du skal bruke opp igjen. Da vil jeg heller anbefale DBAN der det lages en bootdisk (cd, dvd, usb flash eller diskett) som du starter PC-en fra, og som sletter hele harddisken i en operasjon. En gangs overskriving holder.

DBAN er super til å slette hele disker og flere disker samtidig. Ettersom du kan ta ut boot-mediet når DBAN har startet, kan man sette i gang flere slettinger fortløpende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...