Gå til innhold

For liten dynamo?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Volvo Penta MD6A (båtmotor) men en startgenerator som er oppgitt til 135W max og 90W kontinuerlig.

Et sted i handboken står det oppgitt max batterikapasitet på 60 Ah.

 

Hva er konsekvensen av å lade større batterier, eksempelvis et på 88Ah eller et på 120 Ah?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det aldri vil bli full ladet. Som igjen vil si at over tid så går kapasiteten på batteriet drastisk ned, og du sitter kanskje igjen med en rundt 30% av kapasiteten. Det vil da si ca. 30Ah viss du bruker ett på 100Ah.

 

Så det er absolutt anbefalt og bruke den kapasiteten som det står i manualen, pga. dynamoen vil aldri greie og full lade ett større.

 

Ett batteri som er mindre, altså 50Ah er heller ikke bra, da blir batteriet over ladet.

Endret av Wasters
Lenke til kommentar

Var vel som forventet det...

 

Startbatteriet på 88Ah som er påkoplet permanent ser ut til å klare seg bra det, men er slettes ikke sikker på hvor mye Ah som er igjen...

 

Når det gjelder 120 Ah batteriet var dette tenkt på som en middlertidig nødløsning, men forsøker å finne på noe bedre (for batteriet).

Lenke til kommentar
At det aldri vil bli full ladet.

 

Dette er feil. En liten dynamo vil fint klare å full-lade et stort batteri. Problemet er at den (dynamoen) vil bli overbelastet når batteriet er veldig utladet. Dynamoen vil da kunne bli for varm. Trolig rykter diodene først, men viklingene kan også bli så varme at de kortslutter, eventuelt loddepunkter smelter og lager åpne kretser.

 

 

 

space

Lenke til kommentar
At det aldri vil bli full ladet.

 

Dette er feil. En liten dynamo vil fint klare å full-lade et stort batteri. Problemet er at den (dynamoen) vil bli overbelastet når batteriet er veldig utladet. Dynamoen vil da kunne bli for varm. Trolig rykter diodene først, men viklingene kan også bli så varme at de kortslutter, eventuelt loddepunkter smelter og lager åpne kretser.

 

 

 

space

 

Tull. Lade elektronikken vil ikke klare og ladet batteriet opp pga. den får ikke nok strøm fra nettopp dynamoen. Dynamoen er jo ikke koblet direkte på batteriet, sier seg selv.....

Lenke til kommentar

Hehe ...ja det blir mye tull her.

Hvis man vet hvordan ladekurven for batterier er vil man vite at ladestrømmen avtar drastisk mot slutten av ladetiden. Derfor vil en liten dynamo ikke ha noe problem med å topplade et hvilket som helst batteri. Stømmen som kreves når batteriet er tomt er derimot meget stor. Det finnes ikke noe elektronikk som føler på ladestrømmen på "vanlige" regulatorer og derfor vil det gå altfor mye strøm gjennom dynamoen som gjør at noe tilslutt tar kvelden pga. varme.

 

Og jo dynamoen er koblet direkte på batteriet. (Det eneste som er mellom spolene på dynamoen og batteriet er likeretterdiodene som også sitter på dynamoen.) Bare se på hvilken som helst bil/båt. (Laderegulatoren regulerer kun strømmen i magnetiseringsspolene slik at spenningen ut fra dynamoen er konstant (normal 14,4V for en 12v batteri lader).

 

 

space

Endret av space17
Lenke til kommentar

Agvg: Hva mener du med selvregulerende? Hvis du mener at motstanden i "ladespolen" på dynamoen er så stor at ladespenningen "automatisk" syker pga. motstanden, så høres ikke det usansynelig ut. Det har jeg ingen personlig erfaring med, men høres absolutt ut som en mulighet, men jeg ville nok ikke kalt det selvregulerende. Heller selvbegrensende.

 

Av personlig erfaring har jeg kun tilknytting av Ladac laderedulator til en helt ny dynamo i båt. Den hadde, som jeg etterhvert fant ut, unormal rotering av dynamoen slik at vifta som skulle kjøle dynamoen gikk feil vei. Dette resulterte selvfølgelig i at diodebrua ble for varm og tok kvelden. Ladac'en (som er ganske høyt ansett blatt brukerne) presser dynamoen enda hardere enn en "normal" laderegulator ved lave turtall. Dvs. at selv ikke den føler på ladestrømmen fra dynamoen men presser den enda hardere for å oppnå "riktig" ladespenning. Dette vil selvfølgelig føre til enda mer varmgang i dynamoen, og større sansynelighet for at ting går galt. (slik det gjorde med vår 1. dynamo) Hvis du har andre formeninger om funksjonen til "normale" laderegulatorer enn dette er jeg meget intresert i å høre om det.

 

 

space

Lenke til kommentar

Selvbegrensende er nok kanskje ett bedre ord, ingen av disse regulatorene bryr seg om strømmen i og med dette ikke er ett tema, har man kjøleproblemer eller en generator som er underdimensjonert på kjøling og elektriskdesign vil man jo få problemer uansett ved hard og langvarig belastning.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei

 

Ser at det ble noen flere innlegg etter at jeg dro til sjøs..

Tar gjerne opp denne tråden igjen.

Båten står nå på land, begge batteriene er ladet og plassert i kjellernen sammen med en vekselstrømsdynamo som jeg er usikker på tilstanden til (årsaken til at tråden ble startet)

 

Startgeneratoren (sansynlighvis en likestrømsdynamo) står fortsatt i båten.

 

Er fortsatt like "kort" når det gjelder dette, men har tatt mål av meg til å få orden på dette før mai 2009.

 

Båten er en seilbåt. Startgeneratoren er koblet til 88 Ah batteriet. I tilleg har jeg et 120 Ah batteri til forbruk som normalt skal lades av en vekselstrømsdynamo (ekstrautstyr. Denne kretsen har skapt mye bryderi for meg.

 

Så et par spørsmål.

I løpet av sommeren fikk jeg en dyputladning av forbruksbatteriet da ladingen ble borte uten at dette ble oppdaget.

Hvordan får jeg målt/skjekket gjennværende kapasitet på dette batteriet?

 

Laderegulatoren er en original volvo penta sak. Denne er plassert mellom generatorer og batterier.

Når jeg lader et rellativt flatt batteri, så måler jeg umiddelbart 14,4 volt på batteripolene. Literatur jeg har sier jeg da skal ha langt lavere volt i startfasen og ende på 14,4 volt når batteriet er toppladet.

Er regulatoren gåen og lader batteriene uregulert?

Lenke til kommentar

At spenningen når 14,4V med en gang betyr at laderen klarer å levere riktig ladespenning. Dette igjen kan bety en eller flere ting:

1. Laderen har stor kapasitet og/eller

2. fordi batteriet har dårlig kapasiet. Det er normalt at batteri som har vært veldig utladet har problemer med å ta godt med lading. Dette kan noen ganger løses ved å shock'e batteriet med høyere ladespenning. Gjerne koblinert med kraftig utlading i små pulser. Dette gjøres for å fjerne/løse opp tungtløselige sulfater som ofte dekker blyplatene etter en stund ved dyputlading/lite bruk.

 

 

space

Lenke til kommentar
At det aldri vil bli full ladet.

 

Dette er feil. En liten dynamo vil fint klare å full-lade et stort batteri. Problemet er at den (dynamoen) vil bli overbelastet når batteriet er veldig utladet. Dynamoen vil da kunne bli for varm. Trolig rykter diodene først, men viklingene kan også bli så varme at de kortslutter, eventuelt loddepunkter smelter og lager åpne kretser.

 

 

 

space

 

Tull. Lade elektronikken vil ikke klare og ladet batteriet opp pga. den får ikke nok strøm fra nettopp dynamoen. Dynamoen er jo ikke koblet direkte på batteriet, sier seg selv.....

 

Hehe, dette hadde du aabsolutt ikke noe greie på. Alt du sier er feil...ikke prøv å hjelp noen når du ikke vet svaret selv.

Lenke til kommentar

Finnes jo mye å få kjøpt som skal rense blyplatene og "shock'e" batteriene, men hvordan kan jeg gjøre dette med det jeg allerede har? Batteri, Dynamo og en liten batterilader for el-nettet.

Skal nok klare og shortcutte dynamoen slik at denne er 100% uregulert og leverer den spenningen den kan og benkkjøre dette, men er dette nok?

 

Ellers så går det igen dette med kapasiteten på batteriet.

Hvordan får jeg målt dette da?

 

Har multimeter, men har lite erfaring i bruk av annet en volt og motstand.

Har liggende en syrevektmåler.

Har og leggende et ampermeter fra biltema som ikke er koblet.

Lenke til kommentar

En måte å måle kapasiteten på kan være å fullade det (så langt det lar seg gjøre) og så koble til en kjent last og se hvor lenge det varer. Last kan da f.eks. være 12V lyspærer på 50 W (halogenspot til innendørsbelysning eller lyspære til bil). Disse trekker ca. 4A så med en eller to slike vil utladingen skje etter noen timer.

 

Det er også å få kjøpt batteritestere bl.a. hos Biltema som tester hvor mye strøm batteriet klarer å levere inn i en lavmostands last. Disse er dog mer beregnet på å teste batteriets evne til å levere strøm ved start av motor.

 

Ved målingen bør du stanse målingen når spenningen kommer ned i 11V.

 

 

 

space

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en annen last som du kan lage for å trekke litt mer strøm. 50 meter med 1,5mm2 kobberledning vil trekke ca. 20A. Dette kan man f.eks. lage ved å koble sammen to leder i en ende av en 25m skjøteledning. Skjøteledningen bør ligge utover når forsøket pågår da den vil utvikle ca. 200W varme.

 

Sikkert mange andre mer "normale" 12V artikler som kan kobles på istedet.

 

space

Lenke til kommentar
Skal nok klare og shortcutte dynamoen slik at denne er 100% uregulert og leverer den spenningen den kan og benkkjøre dette, men er dette nok?

Mulig jeg har gått glipp av noe her, men hvorfor skal du kortslutte dynamoen? Jeg kan ikke forstå dette med ''slik at denne er 100% uregulert og leverer den spenningen den kan''. Det som skjer når du kortslutter dynamoen er at du vil få varmgang, stor børsteslitasje og ingen spenning ut.

 

Ellers så går det igen dette med kapasiteten på batteriet.

Hvordan får jeg målt dette da?

Øhhh... Du skrev jo at du hadde en syrevektsmåler. Det skulle være det riktige verktøyet for å sjekke at alle cellene tar lading og er i orden. Er batteriet full-ladet, har det ca. 12,6V over polene og det tåler høy strømbelastning uten at batterispenningen synker rett i bånn, er batteriet i orden. Og det at ladespenningen er på 14,5V er bare helt normalt. Det er vanlig å legge litt overspenning under lading, for å gi batteriet en liten ''kosedram'' slik at man sikrer at topplading finner sted. Hvis du plutselig har blitt strømløs på sjøen, er det mest sansynlig at det er noe galt med laderegulatoren/vippa, eller dårlige børster/koblinger i dynamoen.

 

Ikke for å være vrang, men jeg skjønner egentlig ikke hva du skal frem til her.

 

Tilbake til laderegulator.

Alle regulatorer til biler/båter fungerer slik at man regulerer ladespenning OG strøm ved hjelp av mekanikk/elektronikk eller begge deler. Kobler du til et utladet batteri vil strømstyringen ta over og hindre at ladestrømmen blir større enn det dynamoen tåler. Når batteriet er nært toppladet, vil spenningstyringen ta over og hindre at dynamoen leverer høyere ladespenning enn det batteriet bør ha. Du vil til slutt greie å lade opp batteriet, men det vil ta unormalt lang tid.

Endret av runmad
Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har en Volvo Penta MD6A (båtmotor) men en startgenerator som er oppgitt til 135W max og 90W kontinuerlig.

Et sted i handboken står det oppgitt max batterikapasitet på 60 Ah.

 

Hva er konsekvensen av å lade større batterier, eksempelvis et på 88Ah eller et på 120 Ah?

Hvis det er slik at du har større forbruk enn 90W på diverse forbrukere over tid, og under fart, tror jeg det er lurest at du setter det anbefalte batteriet på dynastarteren og heller setter på en ekstra dynamo på svinghjulet med dertil ladekrets og batteri. Slik får du nok av strøm til start av motor, uten å bekymre deg for mye. Det hjelper selvsagt heller ikke å sette på et større batteri. Dynamoen blir for spe uansett.

Det er mulig det går fint uten at du trenger et kilespor i svinghjulet. Hvis du må ha kilespor, kan det kanskje gå an å legge an en vinkelsliper og ''dreie'' et spor mens motoren går. Hvis det ikke går pga. vibrasjoner, tar du svinghjulet av og får gjort det på et verksted.

Slike gamle ''dynastartere'' og likestrømsdynamoer generellt har ikke rare kapasiteten i forhold til ''moderne'' vekselstrømsdynamoer.

Endret av runmad
Lenke til kommentar

Til dere som måler polspenningen på batteri:

 

Man skal alltid måle polspenningen på et batteri med belastning (f.eks. prøvelampe). Noen ganger kan man risikere å måle over 12V med et digitalt voltmeter (disse har meget høy inngangsimpedans og forbruker dermed forsvinnende lite strøm). Dermed vet man ikke om batteriet er ladet skikkeli.

 

Hvis du bruker en liten 12V pære (hvis det er 12V batteri du har) og så får du trukket strøm smatidig som du måler, dermed vet du om batteriet klarer å holde på strømen.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at det innlegget jeg skrev 03:49 i natt ble ''smør på flesk''. Du har jo allerede to ladekretser. Jaja, jeg ble en smule distrahert av allt annet som foregikk i tråden her, pluss at jeg var en smule trøtt.

Siden du har 14.4V under lading på forbruksbatteriet og det fremdeles ikke lades skikkelig, er det mest sansynlig at batteriet har en eller flere celler som har gått dukken under siste dyputlading. Slikt kan skje, og det er derfor man alltid skal forsøke å holde batterispenningen over 10,5V. Noe å huske på for dem som vinterlagrer blybatterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...