Epp Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Har et Sigma-objektiv med et fokusproblem. Problemet er diskutert her. På oppfordring av Sigmas internasjonale kundeservice kontaktet jeg FotoVideo. De kunne fortelle at den internasjonale garantien ikke gjelder i Norge. Brillefint. Greit... Da setter jeg FotoVideo på min blacklist... Kommer ikke til å handle fra dem. Butikker som lager trøbbel i steden for å tilby service gidder jeg ikke å handle fra. Da betaler jeg heller noen hundrelapper mer. Ikke det at FotoVideo er spesielt billig... Uansett ikke gi deg for det hørest ut som tull fra FotoVideo. Ring Forbrukerrådet. De kan gi deg info om hva som gjelder i Norge og hjelpe... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Greit... Da setter jeg FotoVideo på min blacklist... Kommer ikke til å handle fra dem. Butikker som lager trøbbel i steden for å tilby service gidder jeg ikke å handle fra Nå jobber jeg for en konkurrent, men føler for å forsvare Fotovideo i akkurat denne saken. Hvorfor skal Fotovideo betale reparasjon eller nytt objektiv for trådstarter, når han er "gnien nok" til å handle fra utlandet i håp om å spare noen kroner? Jeg forstår veldig godt, at hvis Sigma ikke har inngått noen avtale med Fotovideo, så vil ikke de ta i mot denne typen garantireparasjoner. Det er rent tap for Fotovideo. Hvis de derimot har en avtale med Sigma, så bør de ta i mot objektivet hvis forutsetningene er riktige (ser Roar fra Fotovideo skriver noe om det i en annen tråd). Der jeg jobber sender vi ikke uten videre inn gjenstander kjøpt i utlandet til reparasjon, selv om det er internasjonal garanti. Hvorfor skal vi bruke tid og penger (frakt) på kunder som ikke ønsker å gjøre annet enn å utnytte oss? Vi velger heller å opplyse kundene om adresse til autorisert norsk verksted. Velger man å spare noen kroner på å kjøpe i utlandet, må man ta ulempene med det også. Man får ikke både i pose og sekk. Lenke til kommentar
iacob Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Bare så det er klart. Mitt anliggende er først og fremst med Sigma som leverer produkter uten skikkelig kvalitetskontroll, og nå tilsynelatende uten skikkelig internasjonal garanti. At Sigmas representanter i Norge i form av importører tar et visst ansvar for dette synes jeg ikke er helt urimelig. Om ikke bør de be Sigma om at de ikke fører dem opp i garantifolderen. Jeg tok faktisk først kontakt med Sigma, som ba meg kontakte FotoVideo. Da regnet jeg med at de hadde en ordning for slikt. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Hvis de ikke har full internasjonal garanti, burde det ha stått "begrenset internasjonal garanti". Litt rart hvis FV har forhandlet seg frem til en avtale hvor de ikke trenger å forholde seg til internasjonal garanti satt av produsenten. Skulle nesten tro at Norge er på en annen planet og ikke er dekket av internasjonal garanti. PS Ikke mye å finne om garanti på deres nettsider. Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Nå er det jo slik at det er camera og video teknik som reparerer sigma objektiver. Og der kan du selv registrere servicen privat. Så får man jo se om det er Garanti reprasjon eller ei. Foto Video mister vel Sigma agenturet etter konkursen eller ???? Har du handla i USA så må man som regel ordne opp selv. Noen butikker pleier å ha bra service der de tilbyr å sende inn produkte selv om du ikke har kjøpt det der men f.eks Elkjoep osv. Det kunden belager seg på og får forklart er at kunden da må betale frakten selv. Til trå starter dette kan du selv gjøre på www.camera.no Viktig at Waranty kortet er fylt ut, ellers kan det bli trobel. Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 det er jo helt naturlig at ikkefotovideo gidder og fikse objektivet du har kjøpt fra usa! de har jo ikke tjent noe penger på deg og du nekter jo og betale hva det koster for og få bedre garanti vilkår som i Norge Man får jo ikke i pose og sekk og når dollaren er så billig i usa blir, det feil at alle skal gå og kjøpe det der også få samme behandling i norge. da kan jo de like gjerne droppe og selge sigma i norge da! fordi ingen vil tjene noe på det, bare få dårlig omtale av folk som ikke er villig til og betale hva det koster her i norge... det finnes grunner til at ting er dyrere fotovideo kjøper sikkert produktene dyrere inn en det du gjør fra usa Det skiller ikke stort på inn prisen og hva du får kjøpt objektivet fra usa. De betaler ikke mere i alle fall. Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Hvis de ikke har full internasjonal garanti, burde det ha stått "begrenset internasjonal garanti". Litt rart hvis FV har forhandlet seg frem til en avtale hvor de ikke trenger å forholde seg til internasjonal garanti satt av produsenten. Skulle nesten tro at Norge er på en annen planet og ikke er dekket av internasjonal garanti. PS Ikke mye å finne om garanti på deres nettsider. Foto Video har ikke noe med internasjonale garantier, de kan jo bare henvise til firma som tar seg av reprasjonene, som også får refundert pengenen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Litt rart hvis FV har forhandlet seg frem til en avtale hvor de ikke trenger å forholde seg til internasjonal garanti satt av produsenten.Er vel heller Sigma som ikke har forhandlet frem at Fotovideo skal ta seg av internasjonal garanti.Foto Video mister vel Sigma agenturet etter konkursen eller ????Fotovideo har fortsatt agentur på Sigma.Det skiller ikke stort på inn prisen og hva du får kjøpt objektivet fra usa. De betaler ikke mere i alle fall.Vet du det, eller antar du det? Stort sett er innkjøpsprisen i Norge høyere enn utsalgsprisen i USA. Når det gjelder importører, så må de betale flere avgifter og høyere MVA enn i USA, og også for disse kan innkjøpsprisen ligge høyere. Det er ikke bare Sigma som er dyrere i Norge enn i USA, og det er en grunn til dette.Foto Video har ikke noe med internasjonale garantier, de kan jo bare henvise til firma som tar seg av reprasjonene, som også får refundert pengenen.Ja, men verkstedet må få refundert pengene av importøren som igjen må få refundert pengene fra produsent. I det her tilfellet virket det som Sigma ikke har tatt seg bryet med å gjøre en avtale med Fotovideo om at Fotovideo skal få refundert pengene for garantireparasjoner på internasjonalt kjøpte objektiver. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Nå jobber jeg for en konkurrent, men føler for å forsvare Fotovideo i akkurat denne saken. Hvorfor skal Fotovideo betale reparasjon eller nytt objektiv for trådstarter, når han er "gnien nok" til å handle fra utlandet i håp om å spare noen kroner?Du vet ingenting om motivasjonen til kunden for å handle fra utlandet. Ta følgende setting: En kunde har kjøpt speilrefleks i Norge og drar på ferie til USA. Der borte er han uheldig og mister kit-objektivet i bakken, slik at det knuses. Hvis han skal få noe glede av kameraet sitt, må han nødvendigvis ha et nytt objektiv. Siden Sigma har internasjonal garanti og FotoVideo i Norge er oppgitt som norsk importør, ser han ingen grunn til å ikke kjøpe Sigma. Kunden kan dessuten ønske seg et objektiv han ikke har, og kjøper det litt på impuls der borte. Jeg vet ikke hva som er tilfelle i denne saken, men poenget er at FotoVideo faktisk har et ansvar som importør, og selv om Sigma kanskje burde satt strengere krav ved kontraktinngåelse, burde også FotoVideo sjekket ut hva slags ansvar de har i forhold til privatimporterte objektiver og evt. internasjonal garantisetting. Ut fra posten til Roar Sandvik tidligere i tråden, har FV et ansvar, og jeg kan ikke se at trådstarter har lagt frem noe informasjon som tilsier at objektivet ikke skal repareres på internasjonal garanti. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Jeg var faktisk i en lignede situasjon k-ryeng beskriver ifjor. Bodde i USA og handlet fotoutstyr etter behov. Det blir litt feil å si at alle som handler i/fra USA er gjerrige eller prøver å lure systemet. Endret 25. mai 2008 av Freem@n Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Beklager bruken av ordet "gnien". Det var mest brukt som en spøk (grunnen til at jeg skrev det med "), men det var et uheldig ordvalg. Men mener at om man kjøper i USA for å spare noen kroner, så kan man ikke uten videre vente at alt skal gå like bra på skinner som om man kjøper i Norge. Den norske importøren har ikke tjent en krone på kundens utenlandskjøp, men må allikevel bruke tid (og evt. penger) på kunden når noe går galt med objektivet. Er det noe i avtalene eller kontraktene som sier at de ikke behøver å ta denne kostnaden, så vil de bruke det for alt det er verdt. Vi vet jo ikke om trådstarter har betalt mva for objektivet ved innførsel til Norge, og har han ikke det så dekkes ikke internasjonale garantireparasjoner av Sigma (om jeg forstår Roar Sandvik sitt innlegg rett). Er det i et slikt tilfelle riktig at Fotovideo, som ikke har tjent en krone på kunden, skal måtte betale for reparasjon eller nytt objektiv? Både Canon og Nikon har en rekke gjenstander som ikke dekkes av internasjonal garanti. De tar ikke ansvar for disse gjenstandene om de er kjøpt i USA, selv om de faktisk er opprettet av hovedkontorene. Endret 25. mai 2008 av Super8 Lenke til kommentar
iacob Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Har nå fått svar på mail til BHphoto. De tilbyr seg å bytte objektivet om jeg sender det tilbake. Det er pent av dem. Noen som vet hvordan man best løser noe sånt rent praktisk? For øvrig håper jeg fortsatt at Sigma lar meg få ordnet dette her i Norge. Lenke til kommentar
rieg Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Kan du ikke bestille hentepakke fra ups? og sende det dirkete til b&h kjipt at dette blir mye bry for deg, det er jo knall vær omdagen:) Tror nok ikke du får ordnet det i norge! men det skader jo ikke og ringe camera & videoteknikk, som er verksted i norge, og høre på hva de har og si. Men jeg mener også at, hvis du kjøper der borte så må det fikses der borte kjempe kjedelig for dere som er på ferie og som k-ryeng sa kjøper objektiv der borte og det går i stykker her i norge, og ingen vil fikse det!!!! mener at fv ikke før få drittkast pga dette.. hvis de ikke har mulighet for og ordne opp, siden de ikke har avtale med sigma om international garanti. da kan de ikke lastes for denne saken! porto begge veier er jo nesten 300kr en serviceteknikker har vel noe som 1200 i timen inkl mva! så jeg regner med at fv bytter objektiver oftere en de fikser de! men hadde jeg vært forovideo og ikke hatt avtale med sigma, så hadde jeg heller aldri gitt deg de pengene..... du er jo ikke kunde hos de engang... men har du rettigheter her bør du jo bare kontakte forbruker kontoret god kveld:) Lenke til kommentar
iacob Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Kan du ikke bestille hentepakke fra ups?og sende det dirkete til b&h kjipt at dette blir mye bry for deg, det er jo knall vær omdagen:) Tror nok ikke du får ordnet det i norge! men det skader jo ikke og ringe camera & videoteknikk, som er verksted i norge, og høre på hva de har og si. Men jeg mener også at, hvis du kjøper der borte så må det fikses der borte kjempe kjedelig for dere som er på ferie og som k-ryeng sa kjøper objektiv der borte og det går i stykker her i norge, og ingen vil fikse det!!!! mener at fv ikke før få drittkast pga dette.. hvis de ikke har mulighet for og ordne opp, siden de ikke har avtale med sigma om international garanti. da kan de ikke lastes for denne saken! porto begge veier er jo nesten 300kr en serviceteknikker har vel noe som 1200 i timen inkl mva! så jeg regner med at fv bytter objektiver oftere en de fikser de! men hadde jeg vært forovideo og ikke hatt avtale med sigma, så hadde jeg heller aldri gitt deg de pengene..... du er jo ikke kunde hos de engang... men har du rettigheter her bør du jo bare kontakte forbruker kontoret god kveld:) Som jeg har sagt tidligere er ikke mitt hovedanliggende med FotoVideo som sådan, men med Sigma som har en garantiordning de ikke følger opp når de inngår avtaler med sine importører. Mannen på FotoVideo som for øvrig var både hyggelig og hjelpsom ringte Camera og Videoteknikk, og det var dem som forklarte at dette var en uvanlig feil, som som oftest førte til bytte av objektiv. Dette med UPS, hvordan forholder man seg da til mva på returen? Og, jeg er for øvrig kunde av FotoVideo. Jeg har kjøpt mine to siste kamera der. Blant annet det eos 450d som Sigma-objektivet sitter på. I tillegg har jeg også konsekvent handlet der når jeg har kjøpt L-opptikk og annet snadder for jobben. Forbrukerkontoret har nok ikke mye å bidra med. Dette er en sak mellom Sigma og meg. Norsk forbrukerlovgivning har lite med saken å gjøre. Endret 25. mai 2008 av iacob Lenke til kommentar
rieg Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Dette er en skikkelig kjip sak! Skriv at det er garanti sak på esken. så får du bare b&h til og skrive at det er garanti sak og de har fikset produktet. på retur embalasjen! burde gå veldig greit det Lenke til kommentar
iacob Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Har nå fått mail fra Sigma i Japan. De lurte på om dette kunne ha noe med norsk lovgivning og regler for innførsel fra utlandet å gjøre. Forklarte saken en gang til og venter spent på svar. Lenke til kommentar
rieg Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?s=akam.n...howtopic=957972 Her er det litt info om bytting av varer! du har sikkert lest det, men viser det uansett Lenke til kommentar
iacob Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Fikk denne mailen fra Sigmas kontor i Japan i dag. Dear Mr. Iacob, Thank you for your E-mail dated 26th May, 2008. We will ask Foto Video / Camera and Video should support your repair problem. Therefore, you should contact Mr. Thomas A. Kaspersen product manager of Foto Video. Best Regards, Masao Yamaki SIGMA CORP. Så nå er objektivet levert til FotoVideo. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Så nå er objektivet levert til FotoVideo.Godt at Sigma tar kundene sine seriøst, og flott at du har fått løst problemet... :-) Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Bra detta da, at det ordnet seg. Virka lissom litt rart at camra ikke skulle reparere objektivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå