Gå til innhold

Løst: Sigmas internasjonale garanti gjelder ikke i Norge


Anbefalte innlegg

Har et Sigma-objektiv med et fokusproblem. Problemet er diskutert her.

 

På oppfordring av Sigmas internasjonale kundeservice kontaktet jeg FotoVideo. De kunne fortelle at den internasjonale garantien ikke gjelder i Norge.

 

Brillefint.

 

Edit: 28. mai

 

Fikk følgende mail av Sigma i dag:

 

Dear Mr. Iacob,

 

Thank you for your E-mail dated 26th May, 2008.

We will ask Foto Video / Camera and Video should support your repair problem.

Therefore, you should contact Mr. Thomas A. Kaspersen product manager of Foto Video.

 

 

Best Regards,

Masao Yamaki

SIGMA CORP.

 

Objektivet er derfor nå levert til FotoVideo.

Endret av iacob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma er håpløse da det er to importører i Norge og begge vil henvise til den andre hvis man har et objektiv som er anskaffet i utlandet med "verdensgaranti". Jeg opplevde dette da jeg ønsket en "gratis" firmware oppdatering (publisert som gratis av Sigma internasjonalt).

Lenke til kommentar

Nå er det vel fotovideo som nærmest har overtatt hele markedet for Sigma i Norge, og de er selvfølgelig ikke interessert i å betale for reparasjon av objektiver kjøpt hos andre butikker og attpåtil i utlandet.

 

Men det må da være mulig å få butikken der du kjøpte den til å fikse det?

Lenke til kommentar
Nå er det vel fotovideo som nærmest har overtatt hele markedet for Sigma i Norge, og de er selvfølgelig ikke interessert i å betale for reparasjon av objektiver kjøpt hos andre butikker og attpåtil i utlandet.

 

Men det må da være mulig å få butikken der du kjøpte den til å fikse det?

 

 

På BHphoto refererer de til Sigma som igjen sender meg til FotoVideo.

 

Veldig dårlig reklame for Sigma det her. De burde jo sørge for at en internasjonal garanti faktisk er en internasjonal garanti.

Lenke til kommentar
Nå er det vel fotovideo som nærmest har overtatt hele markedet for Sigma i Norge
Nei, Axel Johnson International har fremdeles agentur, og har hatt det i _mange_ år. De velger dog bare å importere Canon og Nikon-variantene, så andre utgaver er det utelukkende FV som har ansvar for.
Lenke til kommentar
Send en e-mail til Sigma hvor du forklarer problemet og ber dem sende deg en bekreftelse på at FotoVideo skal ta seg av deres objektiver med internasjonal garanti, og eventuelt ber dem strekke opp FotoVideo.

 

 

Har gjort det. Spent på svar.

Lenke til kommentar

det er jo helt naturlig at ikke

fotovideo gidder og fikse objektivet du har kjøpt fra usa!

de har jo ikke tjent noe penger på deg og du nekter jo og betale

hva det koster for og få bedre garanti vilkår som i Norge

 

Man får jo ikke i pose og sekk

 

og når dollaren er så billig i usa blir, det feil at alle skal gå og kjøpe det der også få samme behandling i norge. da kan jo de like gjerne droppe og selge sigma i norge da!

fordi ingen vil tjene noe på det, bare få dårlig omtale av folk som ikke er villig til og betale hva det koster her i norge...

 

det finnes grunner til at ting er dyrere

fotovideo kjøper sikkert produktene dyrere inn en det du gjør fra usa

Lenke til kommentar
Her er det snakk om Sigma's internasjonale garanti. Alle utgifter fotovideo har med objektivet skal de få igjen fra Sigma..

det er jeg jo helt enig i!

men hvis ikke sigma har den løsningen, som det ser ut som.

så kan jo ikke fotovideo bare legge ut!

 

god helg:)

Lenke til kommentar
Man får jo ikke i pose og sekk

 

 

Nei, man gjør jo ikke det. Man får for eksempel ikke reklamasjonsretten man har i Norge. Men man må jo forvente at et selskap som Sigma står for det de skriver i sin egen garantifolder.

 

I det minste.

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er jo om det er FotoVideo (FV) eller Sigma som har feil informasjon. FV kan for eksempel ikke holdes ansvarlige for hva Sigma skriver, om ikke Sigma har en ordning med FV om at de får tilbakebetalt alle utlegg ved internasjonale garantier. Da er det Sigma man skal kritisere, ikke FV.

 

Ikke lenge siden jeg måtte tåle et par tonn med kjeft og trusler om TV 2 Hjelper Deg og Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget fra en kunde der jeg jobber, fordi vi ikke kunne ta i mot Canon kompaktkameraet han hadde kjøpt i USA til garantireparasjon.

Lenke til kommentar
hvis de fortsetter og være vanskelige, kan du da sende det til b&h da?

vil ikke de ordne opp?

 

 

Kan nok ikke det er jeg redd. Jeg ble litt overrasket da jeg leste dette på nettsidene deres.

 

"All items sold by B&H are warranted solely by the manufacturer/distributor, except "direct import" a/k/a IMP items. All items needing repair (other than IMP) should be sent to the manufacturer/distributor directly for service. B&H is not liable if the manufacturer/distributor fails to perform warranty service."

 

For en butikk med så godt rykte var det litt overraskende at de ikke tar noe ansvar for garantisaker.

 

Har for øvrig sendt dem en mail, så får vi se hva de sier.

Lenke til kommentar
Spørsmålet her er jo om det er FotoVideo (FV) eller Sigma som har feil informasjon. FV kan for eksempel ikke holdes ansvarlige for hva Sigma skriver, om ikke Sigma har en ordning med FV om at de får tilbakebetalt alle utlegg ved internasjonale garantier. Da er det Sigma man skal kritisere, ikke FV.

 

Ikke lenge siden jeg måtte tåle et par tonn med kjeft og trusler om TV 2 Hjelper Deg og Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget fra en kunde der jeg jobber, fordi vi ikke kunne ta i mot Canon kompaktkameraet han hadde kjøpt i USA til garantireparasjon.

 

 

Jeg skjønner jo den, til en viss grad. Men likevel føler jeg at det er helt feil at det er jeg som kunde som må ta hele kostnaden for deres dårlige kommunikasjon og garantiavtaler.

 

Både Sigma og FotoVideo har jo alt å vinne på at garantisaker løser seg uten for mye tull og tøys.

 

Slik jeg ser det burde dette være en sak mellom Sigma og FotoVideo og ikke meg og et ødelagt objektiv.

 

Venter på en tilbakemelding fra Sigma og BHphoto, så får vi ser hva de sier.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner jo den, til en viss grad. Men likevel føler jeg at det er helt feil at det er jeg som kunde som må ta hele kostnaden for deres dårlige kommunikasjon og garantiavtaler.
Da er det jo i såfall Sigma, og ikke FotoVideo, som må svare for denne dårlige kommunikasjonen. FotoVideo skal ikke måtte betale for at du velger å kjøpe i USA.

 

Jeg har sagt det her på forumet før, og sier det igjen, at selv om man må betale litt mer for utstyr om man kjøper det i Norge, så kan man slippe slike uforutsette problemer. I verste fall må man kjøpe et helt nytt objektiv, og komme betraktelig dårligere ut økonomisk sett til slutt.

 

Nå tror jeg at det sikkert ordner seg for deg, ettersom det er seriøse forhandlere og firma du har kontakt med på alle fronter, men du har brukt mye tid på dette som du heller kunne brukt på å ta bilder med ditt nye objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...