Gå til innhold

Oppgave: lage en sunn middag + begrunnelse

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha hjemmedag i mat og helse i dag, og må lage en sunn middag + at jeg må skrive en begrunnelse på hvorfor jeg valgte å lage det jeg lagde. Noen som har noen forslag til hva jeg kan lage og kan begrunne det?

Håper på flere forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det enkleste du kan gjøre er å wokke noe og ha ris eller noe ved siden av. Wok med fisk/kylling, perhaps? :)

Ellers ville jeg definitivt satsa på noe med fisk.. Filet av fisk kan brukes til praktsik talt alt, men er i tillegg nokså dyrt. Tror laks ligger på 70kr for 4 stk (à 100g) eller no.

Lenke til kommentar

Wok er jo fryktelig dølle greier, da.

Jeg ville laget gumbo. Nammelig grønnsakgryte med utrolig mye mer futt enn en varme posegrønnsaker.

Kjøp 300g okra (grønn, chiliformet grønnsak), kapp av toppen og del i biter på 2cm. Kokes i 4dl vann, en boks hakkete tomater og to buljongterninger (fisk eller kylling avhengig av hva du har i). Skal koke i ca. 15 min. Samtidig finhakker du en halv løk, en halv paprika, en stilk selleri og en rød chili, skviser et par-tre fedd hvitløk over og svisjer dette i en klatt smør. Etter 4-5 minutter hiver du dette over i okraen, sammen med 3-4 laurbærblad, samt en halv teskje pepper/timian/oregano/allehånde/cayennepepper. Dette putrer sammen i noen minutter, før du hiver i f.eks. stekt kylling i biter eller reker (reker skal bare varmes, ikke koke). Lag også jevning (2ss smør + 2ss mel, smelt smør, visp mel inn mens det brunes litt) og hiv i. Ta ut laurbærbladene og server med ris eller baguetter.

Om du har krydderet fra før og kjøper grønnsakene på en innvandrerbutikk, er dette fryktelig rimelig mat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...