jH- Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 G'day. Jeg sitter på en Fujitsu-Siemens maskin, nærmere bestemt en Scaleo Pa 2662. Mitt "problem" er det at på denne maskinen er det installert Windows XP Pro, mens systemet som originalt følger med maskinen er Vista Home Premium. En bekjent av meg fikk det for seg at han skulle nedgradere til XP, men nå vil jeg gjerne ha den tilbake med Vista. Og som de fleste nyere maskiner har denne også en recovery-partisjon. Jeg har klart å få tilgang til innholdet på partisjonen, men lenger enn det kommer jeg ikke. Å brenne dette ut på CD er egentlig uaktuelt, pga. størrelsen. Men med tanke på at denne partisjonen kunne faktisk bootes i Vista, må det da pokker meg gå ann å boote den nå og. Jeg får bare ikke tilgang fra boot, og maskinen reagerer heller ikke på de normale tastetrykkene mtp. recovery. Det jeg da lurer på, er om jeg kan rett og slett bare legge til en/to linje® i boot.ini, for å ha muligheten til å starte den opp. Ser for meg at det burde være mulig, men er litt usikker på hvordan den eventuelt skal se ut. Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Nå er vel partisjonen der XP er installert merket som den "aktive". Ergo det bootes kun fra denne. Recovery partisjonen merket ikke "aktiv" (inactive) samt også kanskje hidden. Jeg ville prøvd med et partisjons program som du kjører fra CD-boot. Sette XP (boot) partisjonen til inactive og hidden. Sette recovery partisjonen til visible og active. Reboote systemet å se om det bootes fra recovery partisjonen. Lenke til kommentar
jH- Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Det fungerte dessverre ikke. Bootet opp i Acronis Disk Director, gjorde alt du sa, men når den prøver å starte ser det ut til at den ikke klarer å lese riktig fil, eller noe i den dur. Vanskelig å si. Flere forslag? Sånn for the record, det ligger 4 filer ytterst i partisjonen: Bootfix.bin, etfsboot.com, bcd (ukjent fil), og bootmgr (ukjent fil). Endret 23. mai 2008 av jH- Lenke til kommentar
jH- Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Øpdeit: Sendte mail til FJ, og fikk som svar at dette ikke går ann å fikse. Så nye rec-CD-er er eneste alternativet ifølge dem. Syns fortsatt det er helt utrolig at dette ikke er mulig å få til, da jeg praktisk talt har Vista liggende for hånd. Ingen som har noen lure ideer? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hva med å bruke "gamle" rec-CD'er - de som fulgte med maskinen? Ettersom det dreier seg om Vista, kan vel neppe maskinen være så veldig gammel, og det er vel fortsatt håp om at denne/disse CD-en(e) eskisterer. Jeg har nemlig en mistanke om at du må ha både en recovery-CD og den skjulte partisjonen tilgjengelig for å kunne restore Vista på maskinen. Du booter fra CD-en, og setup-programmet leter opp ting på den skjulte partisjonen og installerer Vista på en synlig partisjon. Hvis du kan få "låne" en recovery-CD av noen som har samme maskin, så burde det vel kunne gå greit? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå