Gå til innhold

Spørsmål om SP1.

Anbefalte innlegg

Nå er det tid for Age og Conan, og da vil jeg gjerne optimalisere Vista for AoC bruk. Jeg har allerede hatt Vista siden i høst, og har allerede gjort det som kan gjøres med den vanlige versjonen. Selve dataen min er også fra høsten, og brukte da en god sum penger på den da. Greier lett alt av systemkrav for AoC.

Jeg er en av de som ikke har fått SP1 gjennom Windows Update, og jeg har lest at dette er pga drivere. Tydligvis bruker jeg da en driver som ikke er sikkert kompatibel med SP1 enda. Jeg vet jeg kan laste ned en noe større SP1 download (en større DL er ikke ett problem) manuelt, men er i tvil om dette er lurt siden SP1 ikke har dukket opp i Windows Updater.

Gir SP1 såpass med oppgraderinger at det er er verdt risikoen?

Er det en måte å identifisere hvilke drivere som ikke er støttet enda, slik at jeg kan oppdatere de først?

Jeg har lest flere brukere som har lastet det ned manuelt, og de har fått problemer. Siden jeg ikke vet om en måte å sjekke opp med drivere først, så kan jeg også være en av de som vil slite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør få inn SP1 ja.

Det er en grunn til at WU ikke gir deg den (drivere/software versjoner du har trengs å oppdateres).

Se under metode 5 for hvilke som sjekkes og om de matcher noe hos deg.

Da kan du eventuelt "hunte" frem oppdatert sw/drivere til disse for å oppdatere først , deretter å forsøke via WU igjen etterpå.

http://support.microsoft.com/kb/948343

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for svaret.

Problemet som dukket opp nå er ett kjedelig problem som stammer fra en dårlig planlagt formatering. Jeg lagde rett og slett c: på bare 15gb, da jeg ikke tenkte på at Vista tar enormt med plass. Slik det er i dag, så sliter jeg med å trimme c: slik den har iallefall 1gb ledig. Jeg kan ikke legge inn SP1 nå, dataen var ett helvete fram til jeg sletta office for å få litt plass igjen. Alt av hva jeg har lest av metoder på å endre størrelsen på en disc fungerer ikke på sytempartisjoner. Per i dag sitter jeg med en fullstendig lovlig og ellers fungerende Vista versjon, som stammer fra skolen, og jeg har ikke Vista tilgjengelig for en reinstall lenger.

Jeg er rimelig desperat i å få gitt c: mer plass. 12gb er Vista mappa, og den får jeg ikke gjort noe med, og av de resterende 3gb jeg har ledig, så bruker jeg 2gb. Dette er 2gb jeg ikke kan få kuttet ned noe særlig, da dette er for det meste diverse systemfiler, drivere, etc.

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe Paragon Harddisk suite 2008 personal.

Det kan resize systempartisjon på Vista garantert problemfritt.

Koster kun 49 dollar.

http://www.paragon-software.com/home/hdm-p...l/features.html

Og siden du heller ikke har installasjonen tilgjengelig lengre heller kan du

bruke HDM til å ta image av systempartisjonen.

Da kan du gjenopprette Vista fullt hvis ting går galt .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å resize c: med det programmet nå, og det fungerte ikke. Det samme som skjer med windows sin disk manager skjer her. Først skreller jeg av plass fra to andre partisjoner fra samme HDD, så velger jeg c:, og "resize". Her får jeg ikke opp plassen som jeg fjernet fra de andre partisjonene, og har ingenting og utvide c: med.

Lenke til kommentar

Da gjør du feil.

Hvis du har extended partisjon med logiske inni etter C: må du krympe den extendede totalt (ikke de logiske partisjonene inne i den extendede.

Det du har gjort nå er sikkert å frigjøre plass inni den extendede partisjonen.

Dette får ikke partisjonen føre tatt i bruk.

Du må merke ytterkantene (extended) for å resize den mot høyre,slik at der blir ledig diskplass tiv venstre for denne og således etter C:

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

hadde oppgradert alle drivere men fikk fortsatt ikke sp1.

leste på ms sine sider at man kunne forsøke å skrive windows update i søkefeltet under startknappen.

Da dukket plutselig sp1 opp i windows update.

Er altså ikke bare drivere som gjør at sp1 ikke dukker opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...