vitenskapen Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 A 60W light bulb emits spherical electromagnetic waves uniformly in all directions. If 50% of the power input to such a light bulb is emitted as electromagnetic radiation, what is the maximum value of the electric field at a distance of 2.0 m from the light bulb? Hm, jeg trodde elektriske felt forutsetter at man har en ladning...Noen som skjønner denne? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Og hva er det som går gjennom glødetråden i lyspæra ? Jo Ladninger. Lenke til kommentar
vitenskapen Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 60W er altså 60 J/s. Hvordan finner jeg ladningen fra dette? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Kanskje dette kan hjelpe: Vet du spenningen ?, Sannsynligvis 230V. Watt er jo Volt*Ampere (lyspæra er rent resisiv) Ampere er Columb/s Jeg kan ikke garantere at det er slik oppgaven skal løses. I så fall skal du vel se på at ladningen i punktet ved lyspæren er tilnærmet konstant, deretter at den elektriske feltstyrken er gitt ved: E=Q/4Pi*Eo*r^2 der r er radiusen fra punktet, og Eo er permittiviteten for vakum. Kanskje du kan komme med litt mer informasjon om hvilket fag du har denne oppgaven i, og hvilke formler dere pleier å bruke ? Lenke til kommentar
vitenskapen Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Bruker coulombs lov, gauss lov, kapasitans, elektrostatisk energi, kraft på strømleder i magnetfelt, amperes lov, flyks, induksjon osv. Grunnleggende fysikkfag på universitetet. Jeg kan jo bruke at P = V^2/R, som gir at R = 882 ohm, og dermed er strømmen 0,26 A, noe som tilsvarer en ladningsstrømning på 0,26 C/s. Siden kun halvparten av effekten går med til EM-stråling, regner jeg som om det er 0.13 C i kjernen av lyspæra. Men jeg får et riv ruskende galt med formelen for elektrisk potensial. Endret 23. mai 2008 av vitenskapen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå