Gå til innhold

Elektromagnetisk stråling rundt lyspære


Anbefalte innlegg

A 60W light bulb emits spherical electromagnetic waves uniformly in all directions. If 50% of the power input to such a light bulb is emitted as electromagnetic radiation, what is the maximum value of the electric field at a distance of 2.0 m from the light bulb?

 

Hm, jeg trodde elektriske felt forutsetter at man har en ladning...Noen som skjønner denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dette kan hjelpe:

 

Vet du spenningen ?, Sannsynligvis 230V.

 

Watt er jo Volt*Ampere (lyspæra er rent resisiv)

 

Ampere er Columb/s

 

Jeg kan ikke garantere at det er slik oppgaven skal løses.

 

I så fall skal du vel se på at ladningen i punktet ved lyspæren er tilnærmet konstant, deretter at den elektriske feltstyrken er gitt ved:

 

E=Q/4Pi*Eo*r^2

 

der r er radiusen fra punktet, og Eo er permittiviteten for vakum.

 

Kanskje du kan komme med litt mer informasjon om hvilket fag du har denne oppgaven i, og hvilke formler dere pleier å bruke ?

Lenke til kommentar

Bruker coulombs lov, gauss lov, kapasitans, elektrostatisk energi, kraft på strømleder i magnetfelt, amperes lov, flyks, induksjon osv. Grunnleggende fysikkfag på universitetet.

 

Jeg kan jo bruke at P = V^2/R, som gir at R = 882 ohm, og dermed er strømmen 0,26 A, noe som tilsvarer en ladningsstrømning på 0,26 C/s. Siden kun halvparten av effekten går med til EM-stråling, regner jeg som om det er 0.13 C i kjernen av lyspæra. Men jeg får et riv ruskende galt med formelen for elektrisk potensial.

Endret av vitenskapen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...