Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver og leker meg med min nye datamaskin, og har hovedkort 790i Ultra og QX9650.

 

Alt fungerer topp egentlig og maskinen er topp.

Men for lekes skyld hadde jeg lyst til å klokke den opp til 4.0 GHZ.

 

Noe som forsåvidt går ganske "bra" jeg satt opp klokkefrekvenzen til *11 så den satt seg på

3.666 GHz, jeg tok en stresstest med supreme commander og 3dmark06, og sjekket cpu volt til et passe volt på bare 1.282 og temp på load 59 og uten load rundt 50.

 

"merk her gjorde jeg ingen endringer i strøm til cpu eller noe annet"

 

Min FSB kjører her da 1333.3 så jeg tenkte jeg skulle øke den til et høyere tall for mer ytelse, men det er her jeg står litt fast

 

Jeg da endrer FBS til "LINKED" og "SYNC" og 1400 får jeg problemer derimot.

Da har jeg heller ikke endret strøminstillingene fordi de står på auto alle sammen.

 

Får da problemer med boot

 

Gjør jeg noe håreisende galt her?

 

Noen som har samme MOBO og CPU som har noen tips?

 

mvH Richard Hansen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idler du på 50C? Det var veldig høyt. Det slår meg som merkelig da at load-tempen din bare er ca. 60, vanligvis går det nesten konsekvent 15-20 C opp fra idle til load nesten uansett klokk.

 

For det første, skaff deg Realtemp her:

http://www.techpowerup.com/realtemp/

 

Sjekk temperaturene igjen, BIOSen din bør også ha en slags indikator på CPU-temp som er mer nøyaktig.

 

Ellers kan det lønne seg å prøve seg frem med laver multi og høyere FSB, det er greiest å finne en balanse der, istedenfor å prøve å treffe 4GhZ med 12x333. Hold også et øye med hvordan du kjører RAMen din, hvilke timings, volt og herz den kjører på. Det er forsåvidt lettere å gi tips om vi får vite hvordan resten av systemet ditt ser ut.

 

du må nok regne med at ikke så mange svarer i løpet av de første 1.5 timene på en fredag morgen, asså.

 

forresten, hvis temperaturen er feil, sjekk hvordan du har montert kjølen din, om pastaen dekker hele kjøleflaten på kjøl og CPU, og om det hele er jevnt.

Lenke til kommentar

Høy temp!!! Sitter kjøleren ordentlig på? For min thermalright 90i har tendenser til å skli litt mot sidene. Og da mister jeg fort 8 grader. min cpu ligger på ca 62-64 grader under OCCT testen(etter 30min).1,35V 1333,3 x 9

Endret av snik1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...