Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i helen

Footy

Anbefalte innlegg

For tredje dag på rad sliter jeg med smerter i helen..

Jeg har ikke skadet meg på noen måte, smerten bare dukket opp.

Jeg kjenner det ikke noe særlig om jeg ikke legger press på den, men prøver jeg å gå på den gjør det vondt. Ikke så vondt at jeg ikke klarer å gå på den, jeg bare tørr ikke gå på den i frykt for at det skal bli verre..

Det rare er også at om jeg trykker rundt under helen kjenner jeg ingenting av smertene, trykker jeg på sidene derimot gjør det vondt...

Noen som har noen ide om dette kan være skjellett messig, muskel messig eller hva det er...tips generelt tas imot med glede

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For tredje dag på rad sliter jeg med smerter i helen..

Jeg har ikke skadet meg på noen måte, smerten bare dukket opp.

Jeg kjenner det ikke noe særlig om jeg ikke legger press på den, men prøver jeg å gå på den gjør det vondt. Ikke så vondt at jeg ikke klarer å gå på den, jeg bare tørr ikke gå på den i frykt for at det skal bli verre..

Det rare er også at om jeg trykker rundt under helen kjenner jeg ingenting av smertene, trykker jeg på sidene derimot gjør det vondt...

Noen som har noen ide om dette kan være skjellett messig, muskel messig eller hva det er...tips generelt tas imot med glede

Jeg tror jeg har hatt det samme selv.

Jeg var mest sikker på at det var muskelsmerter altså voksesmerter.

Jeg kjøpte noe på apoteket som skulle holde helen rett, dette kan hjelpe i en viss grad.

Men på meg har det gått over.

Skal ikke se bort ifra at det kan ha noe med belastning å gjøre, men kommer litt ann på hva du driver med osv.

Lenke til kommentar

Alder er alltid av særdeles betydning fordi enkelte helseplager som regel tilhører enkelte aldersgrupper. F.eks er voksesmerter ikke relevant hos en 40-åring.

Smerten som du beskriver den kan relateres til helsenen. Ikke helt usannsynlig har senefestet blitt overbelastet. Siden det er 3 dagen du har vondt ville jeg ha oppsøkt legen. Du kan jo også selv prøver med paracet 1 gram hver 6 time i et par døgn, du må rett og slett slappe av. Legen din ville mulig skrive ut Naproxen eller lignende.

Lenke til kommentar
Alder er alltid av særdeles betydning fordi enkelte helseplager som regel tilhører enkelte aldersgrupper. F.eks er voksesmerter ikke relevant hos en 40-åring.

Smerten som du beskriver den kan relateres til helsenen. Ikke helt usannsynlig har senefestet blitt overbelastet. Siden det er 3 dagen du har vondt ville jeg ha oppsøkt legen. Du kan jo også selv prøver med paracet 1 gram hver 6 time i et par døgn, du må rett og slett slappe av. Legen din ville mulig skrive ut Naproxen eller lignende.

Paracet tror jeg ikke jeg ville gått for. Han bør heller bare ta det med ro som du sier og gå til lege om det fortsetter slik det gjør.

Så fortsetter jeg fortsatt å anbefale en ankelstøtter som kan hjelpe litt. Det kjøpes på apoteket.

Lenke til kommentar

Paracet er klart undervurdert hos folk flest, kanskje fordi det er "husmannskost". Det hjelper mot mer enn hodepine. Tanken min er ikke at paracet'en i seg selv har en helbredende effekt som f.eks Naproxen har.

Smertestillende lar kroppen slappe av, det i seg selv stimulerer til selvhelbredelse, det var tanken min siden det var fredag når innlegget ble skrevt, trådstarter har jo faktisk også vondt. Fastlegen hadde sikkert gått hjem for dagen, hvem gidder å henvende seg til legevakten med litt helevondt, sannsynlig ville han ha blitt sendt hjem uansett med beskjeden å henvende seg til fastlegen på mandagen.

Voksesmerter tror jeg vi trygt kan avskrive siden trådstarter er 25 år.

Ankelstøtter er en god ide, især med avlastende hensikt.

Lenke til kommentar
Paracet er klart undervurdert hos folk flest, kanskje fordi det er "husmannskost". Det hjelper mot mer enn hodepine. Tanken min er ikke at paracet'en i seg selv har en helbredende effekt som f.eks Naproxen har.

Smertestillende lar kroppen slappe av, det i seg selv stimulerer til selvhelbredelse, det var tanken min siden det var fredag når innlegget ble skrevt, trådstarter har jo faktisk også vondt. Fastlegen hadde sikkert gått hjem for dagen, hvem gidder å henvende seg til legevakten med litt helevondt, sannsynlig ville han ha blitt sendt hjem uansett med beskjeden å henvende seg til fastlegen på mandagen.

Voksesmerter tror jeg vi trygt kan avskrive siden trådstarter er 25 år.

Ankelstøtter er en god ide, især med avlastende hensikt.

Det jeg tenkte med paraceten er at folk har blitt så flinke til å ta det når det faktisk av og til ikke trengs.

Men det kan sikkert hjelpe her, bare det ikke blir misbrukt, er slik jeg så på saken.

Lenke til kommentar

Det hender slike plager kan komme av irritasjoner i akillessena\festet til denne på hælen. Isåfall kan du prøve å tøye bakside legg med strakt kne og bøyd kne (2 muskler på baksiden som tøyes på her sin måte), hold 30 sek og gjenta minst et par ganger daglig i en måned framover for å se om det hjelper. Prøv å styr unna aktiviterer som kan fremkalle smerte. Ikke sikkert dette har noe for seg om det ikke er en irritasjon i sena\senefestet, men kan være verdt å prøve ut.

Lenke til kommentar

Hei Footy!

Dette høres ut som to muligheter:

Første og mest sannsynlige mulighet er at du har fått en forkyvning på hælens fettpute.

Det gjør veldig vondt en stund, særs ved belastning og sideforskyvning.

For de aller fleste er dette noe som vil gå over etter en tid, ved at du avbelaster helen.

Om du ha noen gode lammeulls-tøffler, eller fyller en tykk stor sokk når du går innendørs.

Det er mulig å kjøpe gelè-innlegg i sportsbutikken om du har behov for å avlaste i skoen.

Kanskje har du alt falt for fristelesen å gå litt på tå, men det vil bare belaste legg-muskelaturen din.

Pass godt på helen en stund.

Om det ikke går over er det mulig å sette en kortisonsprøyte i helen. Men jeg anbefaler deg å prøve avlastning først.

Andre mulighet er det man kaller gaffelstikk. Det er akillesen som gir disse smertene.

Det vil også gå over av seg selv med tid, men har en tendens til å komme tilbake i ny og ne.

Disse smertene er lett gjenkjennbare da det føles som lyn gjennom helen bakenfra og fremover i foten.

Det føles et press bak i helen.

Her kan det i noen tilfeller hjelpe med betennelsesdempende, men ofte går det bare over av seg selv.

Om smertene ikke blir borte innen rimelig tid, så ta turen til fastlegen.

Problemene sprer seg fort til omliggende muskelatur da du vil belaste foten annerledes for å unngå smertene.

Ofte gir det uønskede bivirkninger som muskelsmerter og senebetenneleser.

Men mitt første råd: avlast helen ved å gi den noe mykt å gå på. Ikke belast den mer enn du må og tenk litt på hvordan du går og tråkker ned.

Ta gjerne smertestillende om det blir ille, det hjelper deg lite å gå å kjenne på smertene.

Spesielt om det går ut over nattesøvn. Men igjen, DA er det på tide å se fastlegen!!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...