andrvas Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) ---Oppdatert 30.05.08--- Får rimelig grei lønning + feriepenger og skattepenger snart, så tenkte at jeg kunne feire litt når siste eksamen er overstått; ved å kjøpe litt mer utstyr til mitt Nikon D80 . Har tenkt å bestille fra B&H Photovideo i USA slik at jeg sparer en del penger, bestilte kameraet derifra så har bare gode erfaringer. Utstyret mitt nå er foruten selve kameraet: Sigma 17-70 f/2.8-4.5 DC Macro HSM m/polarfilter, Nikon 50mm f/1.8D og Tokina 11-16 f/2.8. Tenker på å bestille følgende: Tamron 17-50 f/2.8 (vil ha dette som en erstatning for Sigma objektivet, litt irritert over den dårlige lysstyrken og oppløsningen til tider). Nikon 70-200 f/2.8 VR. Litt dyr, men er lite som overgår denne. Nikon SB-600 blits + Harbor diffuser. Har ikke så mye bruk for SB-800 sin ekstrafunksjonalitet, ihvertfall ikke når den er dobbelt så dyr. Diffuser kan være greit å ha tenker jeg. B+W ND-filter og Tiffen polariseringsfilter til ovennevnte Tamron. Totalt i overkant av 15.000 kroner inkl. frakt og moms. Har mer eller mindre bestemt meg for ovennevnte utstyr, men vil gjerne ha forslag til andre ting som kan være verdt å bestille, spesielt siden jeg bestiller såpass mye på en gang. Har ikke så god peiling på diffusere f.eks, men regner med jeg har tatt et greit valg? Endret 30. mai 2008 av andrvas Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Filtere er en del billigere. Vet ikke om du er noen "filter fanboy"?!? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Får rimelig grei lønning + feriepenger snart, så tenkte at jeg kunne feire litt når siste eksamen er overstått; ved å kjøpe litt mer utstyr til mitt Nikon D80 . Har tenkt å bestille fra B&H Photovideo i USA slik at jeg sparer en del penger, bestilte kameraet derifra så har bare gode erfaringer. Utstyret mitt nå er foruten selve kameraet: Sigma 17-70 f/2.8-4.5 DC Macro HSM m/polarfilter, Nikon 50mm f/1.8D og Tamron 11-16 f/2.8. Tenker på å bestille følgende: Tamron 17-50 f/2.8 (vil ha dette som en erstatning for Sigma objektivet, litt irritert over den dårlige lysstyrken og oppløsningen til tider). Sigma 24mm f/1.8. Trenger et lyssterkt objektiv til innendørsfotografering m.m. Nikon 70-300 f/4.5-5.6 VR. Rimelig tele som gir mye for pengene, kan leve med litt CA og dårlig lysstyrke, regner ikke med det blir så mye actionfoto. Nikon SB-600 blits + Harbor diffuser. Har ikke så mye bruk for SB-800 sin ekstrafunksjonalitet, ihvertfall ikke når den er dobbelt så dyr. Diffuser kan være greit å ha tenker jeg. Totalt i overkant av 9500 kroner inkl. frakt og moms. Har mer eller mindre bestemt meg for ovennevnte utstyr, men vil gjerne ha forslag til andre ting som kan være verdt å bestille, spesielt siden jeg bestiller såpass mye på en gang. Har ikke så god peiling på diffusere f.eks, men regner med jeg har tatt et greit valg? De to av disse tingene jeg hadde vågd kjøpe derfra, er 70-300-Nikkoren og blitzen. Jeg måtte returnere min 24mm-Sigma pga fokusproblemer (D1H/D50), dessuten måtte den blendes ganske kraftig ned for å bli jamt god over hele bildeflaten. (Tester viser også dette.) Tamronen er vel også berykta for eksemplarvariasjon.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Enig med capricorn. Ser veldig mye drit om Sigma og fokusering. Den ville jeg i tilfelle kjøpt på en nærbutikk, slik at jeg kunne levert den inn til justering uten kostnader. (Har nettopp sendt en deffekt PSU (strømforsyning for PC)til Holland for evt garanti. Det kostet 270kr i porto + mye styr med tollklarering. Knapt verdt bryet.) I eska til min SB-600, så var det med 3 diffusere. Vet ikke om det er vanlig, men den jeg kjøpte ved siden av er fremdeles ubrukt! Den Nikon 70-300 har jeg etter litt bruk, forelsket meg i - løp og kjøp Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Da tror jeg at jeg skroter Sigmaen. Endret 30. mai 2008 av andrvas Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Kan tenke meg en del filtere, hvilke anbefales? Tenker først på polarfilter og ND-filter, muligens et graduated ND-filter. Men hvor "sterke" bør ND-filtere være, ca hvor mange f-stops bør de kunne redusere, noen med erfaringer? Tenker da spesielt på graduated ND-filtere... Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg ville ha lagt i de ekstra kronene det koster å kjøpe en sb800, greit å ha noe ekstra å gå på ved indirekte blitz. Har også hørt at meny systemet på sb800 er betydelig bedre. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Har bestemt meg 100% for SB-600, gidder ikke betale dobbel pris for "det lille ekstra" Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Ville ærlig talt ikke kjøpt en slik difuser. Legg heller penger i en liten softboks, eller lag egne bouncecard. Teip en serviett til blitsen i stående posisjon og la lyset reflektere fra den. Fine resultater. Men kanskje en blits-cord hadde vært en ide? Det gir nye muligheter. Edit: Jeg skrev blitz. Oh my. Endret 30. mai 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Synes du burde vurdere batterigrep og ekstra batteri. Jeg skal selv bestille det om et par dager, ettersom jeg tar mye bilder i portrettformat. I tillegg får jeg nærmest evig med batterikapasitet, ettersom jeg kjøper to nye batterier og i tillegg skal skaffe enda flere oppladbare AA-batterier. Hvordan gikk du fra 70-300mm til 70-200mm VR? Lenke til kommentar
zand Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Nikkor 70-200mm er en strålende linse, meget fornøyd med den. Når det gjelder blitz så ville jeg heller gått for SB-800 da jeg bruker et par sånne selv, men det er jo naturligvis kun du som kjenner ditt eget behov. Om du ikke visste det så følger diffuser med SB-800, men den er jo allikevel litt dyrere enn SB-600. Endret 30. mai 2008 av zand Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Hvordan gikk du fra 70-300mm til 70-200mm VR? Fikk litt mer penger på konto enn forventet. Så da tenkte jeg å virkelig slå til for å belønne meg selv . Tenker på å kjøpe en 1.7x TC etterhvert også, så rekkevidden anser jeg ikke som noe problem. Har vurdert batterigrep ja, men nå ble det litt mye når jeg gikk ifra 70-300 VR til 70-200 VR, så får vurdere om jeg skal bestille i to omganger, bestille det viktigste først (objektiv, blits og filtere) og ta batterigrep, teleconverter etc litt senere i sommer når jeg har fått tjent inn litt. Ville ærlig talt ikke kjøpt en slik difuser. Legg heller penger i en liten softboks, eller lag egne bouncecard. Teip en serviett til blitsen i stående posisjon og la lyset reflektere fra den. Fine resultater. Men kanskje en blits-cord hadde vært en ide? Det gir nye muligheter. Den koster jo ikke mer enn en hundrelapp, virker litt greiere og raskere å håndtere enn servietter o.l. I tillegg til at den tar liten plass. Skal se litt på blits-cord. Endret 30. mai 2008 av andrvas Lenke til kommentar
zand Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Hvorfor ikke heller bruke CLS og styre blitzen(e) trådløst i stedet for å ha ledning? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Fordi pop-up-blitsen i D80 ikke er den beste master, da den ikke gir særlig sterke signaler. Men prøv deg fram med CLS først, og hvis det ikke er stabilt nok, for du kanskje skaffe deg en synccord. Hvis du ser behovet selvfølgelig. Endret 31. mai 2008 av IceFox Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 70-200mm - bedre kan det neppe bli - lykke til! Av filter, er vel Circular Polarizer kjekt å ha. Her er det vel ingen grunn til å spare! Personlig så liker jeg SB-600 godt. Blir det for smått, er det bare å kjøpe en til siden! Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Noen som har peiling på ca hvor lang tid det pleier å gå før man "får lov" til å bestille 70-200mm VR fra B&H, siden den konstant ikke er på lager? Har registrert meg med emailaddresse for to dager siden, håper det ikke er mange måneder ventetid. Lenke til kommentar
Nerdegutt Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Noen som har peiling på ca hvor lang tid det pleier å gå før man "får lov" til å bestille 70-200mm VR fra B&H, siden den konstant ikke er på lager? Har registrert meg med emailaddresse for to dager siden, håper det ikke er mange måneder ventetid. Jeg har handlet mye Nikon-utstyr derfra, også denne, som jeg måtte vente på. Jeg har aldri ventet mer enn 1-2 uker før ting har kommet på lager. Jeg ville spandert på meg USA-versjonen, da får du 1 års internasjonal garanti. Jeg trengte det, det var en skrikelyd fra fokusringen. Den fikk jeg fikset gratis i Norge. Ikke hos Interfoto på Høvik, de er noen vrangpeiser, men hos Cameraservice (om jeg husker rett) i Bergen. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Da har jeg bestilt, ble en Nikon SB-600 + diffuser, et ekstra 2GB minnekort, gorillapod og et Nikon 80-200 f/2.8 AF-D + Tiffen 77mm polariseringsfilter. Orket ikke å vente til sommeren er over på 70-200 VR, så da tar jeg det nest beste, satser på jeg klarer meg uten VR (pluss at den koster halvparten). Droppet Tamronen, etter en fjelltur tidligere i uka viste Sigmaen seg å ikke være så "dårlig" som først antatt, tror jeg har hatt litt høye forventninger til standard zoom-objektiv. Får evnt se senere om jeg gidder å bytte. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Håper ikke du har tenkt å dytte en 80-200mm på en Gorillapod?! Vet at bilde på pakken viser en Canon 70-200mm f/2.8, men det ville jeg aldri ha stolt på. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Hehe, nei såpass tror jeg ikke den tåler . Er nok snakk om å ha normalobjektiver på den tenker jeg, fin å ha til gruppebilder når man er ute å går tur etc, har ofte savnet en slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå