Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en nekter å installere OS (LØST)

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Vel etter å ha fått byttet PSU slik at maskinen endelig starta opp, var det visst på tide med et nytt problem..

Skal installere Windows på en SATA harddisk fra en DVD brenner - begge vises i BIOS, har satt opp at det skal bootes fra CD-ROM først (har ikke option for DVD i BIOS), har enabla quick boot -

men når jeg starter opp kommer bare logo og i stedet for at Windwos install starter, kommer det bare en svart skjerm med en blinkende markør oppe i hjørnet. Har prøvd flere typer OS (har både originale og uoriginale og flere versjoner, alle funker på annen PC, uten forskjell)

Har en Ultimate Boot CD (litt eldre versjon) som jeg prøvde å boote fra - fikk ikke opp noen options når jeg satte den inn - men fikk beskjed om å sette inn en system disk. Etter dette boota maskinen opp fra DVD brennern og jeg kunne installere Windows - underveis i installasjonen kræsja/hengte det seg dog, og den ble ikke fullført - og nå fungerer det slik som det gjorde til å begynne med, altså svart skjerm med markør, uansett om jeg bruker UBCD eller ikke.

Denne maskinen har fungert helt bra inntil nylig da jeg bytta harddisker og PSU'en tok kvelden, har resatt cmos og tatt ut batteriet under feilsøking - vet ikke om dette er en mulig medvirkende årsak til problemene. (Har ny PSU nå selvfølgelig)

Den disken jeg forsøker å installere på er en helt ny SATA disk.

Noen som har noen gode tips?

Endret av Telerion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Starter den opp så du kan trykke del for setup?

Ser du har satt cdrom til boot1, hva med å oppdatere biosen? Evt legge inn en gang til og kun ha i en harddisk og en rambrikke , den disken du skal ha OS på.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jepp, den starter opp slik at jeg kan komme inn i BIOS uten problemer - bare nekter å boote fra DVD-en.

Tenkte litt på BIOS versjon, siden alt ble resetta når jeg cleara cmos og tok ut batteriet for noen dager siden. Men maskinen burde vel likevel boote fra dvd med deafault version bios?

Hvordan går man i så fall fram for å flashe bios hvis ikke det kan loades fra DVD-en - ikke sikker på at denne finner evt bios filer om jeg brenner dem på en dvd.

Har bare en harddisk kobla til atm - og det er den som OS skal på.

Skal prøve å koble til en annen dvd brenner i ettermiddag for å se om dette hjelper.

Endret av Telerion
Lenke til kommentar

Update:

Fikk et tips om å prøve å trykke F8 eller F12 under oppstart for å velge hva maskinen skulle boote fra - når jeg gjorde det, fikk jeg maskinen til å boote fra dvden og den startet installeringen av Windows.

Installeringen hang seg en gang slik at jeg måtte restarte på nytt, men klarte da å installere Windows XP helt til den gir deg beskjed om at den skal restarte (der du får beskjed om å ta ut floppy) - den restarter men går da rett til den selsamme svarte skjermen med markør i hjørnet - og da hjelper det ikke om jeg trykker hverken F8 eller F12 - samme resultat.

Skal prøve med en annen CD-rom litt senere, bare lei akkurat nå - noen som har noen pointers?

Lenke til kommentar

Mener du første gang du skal restarte - dvs første gang du skal boote fra disken? Ble litt usikker når du nevner floppy.

Høres ut som det er problem med oppsett for å boote fra disk. Sikker på at BIOS bootrekkefølge er satt riktig? Hva har du?

Du har bare en disk? Og ingen USB enheter tilkoblet?

Lenke til kommentar

Har bare en SATA disk tilkoblet, samt en dvd brenner. DVD-en er satt til å bootes først i bios også. Ingen andre usb enheter tilkoblet.

Den restarten jeg nevnte, er når du har fått formatert disken du vil ha Windows på, installerer Windows til 100 % - så får du beskjed om at maskinen må restarte - du kan trykke en key eller vente 10 sek så skjer det automatisk. Du får også beskjed om å ta ut evt boot floppy disk. Da skal maskinen normalt restarte, for så å starte opp med den kjente Windows logoen og fortsette installasjonen. Det får ikke jeg, kommer bare tilbake til svart skjerm og markør i venstre hjørne da.

Virker på meg også som det er et boot problem ja, siden den av og til booter fra DVD men som oftest ikke finner den slik at den kan bootes fra den. (den finnes alltid i bios)

En annen ting jeg kom på er at jeg kun får POST message når PC-en faktisk finner DVD-en og booter derfra. Ellers er det bare nevnte svart skjerm med markør etter Logo window hvor man kan trykke del for å gå inn i bios.

Burde jeg prøve å loade inn en boot disk via floppy for så å installere? Det er det samt å prøve å bytte til en annen CD-rom som er options jeg ser nå.

Tar gjerne mot råd :/ (Dette er dama's pc jeg må fikse - trenger begge for å kjøre AoC sammen :p)

Endret av Telerion
Lenke til kommentar

Update:

Vel, dette er løst nå. Viste seg at jeg nok hadde vært og satt cpu til AI NOS, og siden bios'en ikke var oppdatert, har akkurat det hovedkortet kjente problemer med stabilitet i fht AI nos uten senere bios oppdateringer.

Så når dette var satt til standard, fant DVD-en windows CD-en og har fått installert alt nå.

Takk for alle hjelpsomme tips !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...