Timeo Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Ikke at jeg ikke tror på deg, men jeg ville lese det selv, akkurat slik det står i Bibelen. Derfor var jeg ute etter hvor i Bibelen det stod. F.eks. Heb 7,26 Ja, en slik øversteprest [Jesus] måtte vi ha: hellig, uten ondskap, ren, atskilt fra syndere og opphøyd over himlene. 27 Han trenger ikke, som andre øversteprester, å bære fram offer hver dag, først for sine egne synder og så for folkets. For offeret har han båret fram én gang for alle da han ofret seg selv. Heb 10,5 Derfor sier Kristus når han kommer inn i verden: Slaktoffer og offergave ville du ikke ha, men en kropp gjorde du i stand til meg; 6 brennoffer og syndoffer har du ingen glede av. 7 Da sa jeg: Se, her kommer jeg for å gjøre din vilje, Gud. I bokrullen er det skrevet om meg. 8 Først sier han: Slaktoffer og offergaver, brennoffer og syndoffer ville du ikke ha og brydde du deg ikke om, enda det er slike offer som bæres fram etter loven. 9 Deretter sier han: Se, her kommer jeg for å gjøre din vilje. Han opphever det første for å la det andre gjelde. 10 I kraft av denne viljen er vi blitt helliget ved at Jesu Kristi kropp ble båret fram som offer én gang for alle. Hebrerbrevet forklarer alt dette i detalj, selve navnet på brevet forklarer seg vel selv, at dette er et brev til jødene og de som ennå følger moses. Endret 24. mai 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Japp. Dere velger bort de deler av Bibelen dere ikke liker. Jeg gjør det samme, men velger like gjerne bort hele boka. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 1. Hva tror dere blir den siste spikern i kista som motbeviser Guds eksistens? 2. Hvilket vitenskapelig gjenombrudd vil endelig bevise at alle religionene er menneskeskapt? 3. Hvordan tror dere det religiøse samfunnet vil reagere hvis et slikt gjenombrudd ble en realitet? 1. At menneskets teknologi blir Gud overlegen. Altså, noen dreper ham. Hvis han er død, eksisterer han ikke lenger. 2. Tidsmaskinen. Med mulighet for "dokumentsøk" i tiden. Derfra er det ikke noe problem å søke frem når Bibelen ble skrevet. 3. De vil tro at Gud skal gjenoppstå etter 3 døgn... Lenke til kommentar
joacking1337 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 1. Hva tror dere blir den siste spikern i kista som motbeviser Guds eksistens? 2. Hvilket vitenskapelig gjenombrudd vil endelig bevise at alle religionene er menneskeskapt? 3. Hvordan tror dere det religiøse samfunnet vil reagere hvis et slikt gjenombrudd ble en realitet? 1. At menneskets teknologi blir Gud overlegen. Altså, noen dreper ham. Hvis han er død, eksisterer han ikke lenger. 2. Tidsmaskinen. Med mulighet for "dokumentsøk" i tiden. Derfra er det ikke noe problem å søke frem når Bibelen ble skrevet. 3. De vil tro at Gud skal gjenoppstå etter 3 døgn... haehahehaehaheahe iallefall én som ser litt for mye på Sci-FI hahahahah mennesket er ikke i stand til å tåle de G-kreftene lysets hastighet bærer med seg. og Universet er så stort at en mann med levealder på 100 år kommer aldri til å nå "universets ende" om han reiser fra han blir født til han dør i lysets hastighet rett frem. så vi vil aldri kunne utforske hele universet. Dessuten var Einstein så klar på at en tidsmaskin ikke var umulig, men jo umulig. for han sa man kunne stoppe tiden bare man reiste fort nok, men aldri kunne gå tilbake i tid. (eller kanskje Christopher Lloyd har en annen teori? ) Gud som har skapt verden kommer nok til å kunne stoppe det patetiske mennesket som ikke klarer å leve uten luft i nesen. Så drepe han tror jeg blir relativt vanskelig ^^ Men stå på, en dag får du sikkert lappen og kan kjøre ned Gud! Japp. Dere velger bort de deler av Bibelen dere ikke liker. Jeg gjør det samme, men velger like gjerne bort hele boka. hah, vi velger ikke bort ting vi ikke liker, men de delene Bibelen ber oss om å velge bort. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 "Vi"? Hvem er "vi"? Til hvilken gruppering hører du? Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 1. Hva tror dere blir den siste spikern i kista som motbeviser Guds eksistens? 2. Hvilket vitenskapelig gjenombrudd vil endelig bevise at alle religionene er menneskeskapt? 3. Hvordan tror dere det religiøse samfunnet vil reagere hvis et slikt gjenombrudd ble en realitet? 1. At menneskets teknologi blir Gud overlegen. Altså, noen dreper ham. Hvis han er død, eksisterer han ikke lenger. 2. Tidsmaskinen. Med mulighet for "dokumentsøk" i tiden. Derfra er det ikke noe problem å søke frem når Bibelen ble skrevet. 3. De vil tro at Gud skal gjenoppstå etter 3 døgn... haehahehaehaheahe iallefall én som ser litt for mye på Sci-FI hahahahah mennesket er ikke i stand til å tåle de G-kreftene lysets hastighet bærer med seg. og Universet er så stort at en mann med levealder på 100 år kommer aldri til å nå "universets ende" om han reiser fra han blir født til han dør i lysets hastighet rett frem. så vi vil aldri kunne utforske hele universet. Hadde alle tenkt på samme måte som deg, ville vi enda bodd i steinhuler og brukt fritida på helleristninger Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 haehahehaehaheahe iallefall én som ser litt for mye på Sci-FI hahahahah Sånn blir det når man leker med umuligheter. Japp. Dere velger bort de deler av Bibelen dere ikke liker. Jeg gjør det samme, men velger like gjerne bort hele boka. hah, vi velger ikke bort ting vi ikke liker, men de delene Bibelen ber oss om å velge bort. Ja, det er derfor det finnes omtrent like mange tolkninger som det finnes tilhengere fordelt på et uvisst, men stort antall avgreininger av kristendom – fordi Bibelen er entydig. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) For å svare på tråden; Det vil aldri bli noe bevis som motbeviser Guds eksistens. Selv om vi hadde klart å bygge en tidsmaskin som hadde dratt tilbake i tid for å finne ut at Jesus ikke hadde overnaturlige krefter, så ville vi likevel hatt troende (Jeg går utifra at vi snakker om den kristne guden ettersom den er mest kjent for oss). De ville evt. sett det som en "test" fra gud for å sette troen deres på prøve. Og isåfall hvis gud eksistere, hvordan skal vi kunne garantere at han ikke skjulte Jesus med vilje? Jeg synes det ikke akkuratt er tilfeldig at "gud" skulle åpenbare seg på den tiden overtro og primitivhet virkelig var på topp, istedet for å vise seg i en tid der vi virkelig trenger det (religion minsker, ateisme/agnostikisme øker). Det er litt for beleilig for kristendommen at gud "tilfeldigvis" viste seg til primitive og overtroende mennesker. Det er derfor umulig å si at det ikke eksisterer en gud. Derfor burde man heller se på sannsynlighetene for at feks. Jehova eksisterer, som er på lik linje med alver og flyvende tannfeèr. Verken av disse har mer bevis enn den andre, bare sterkere spor etter mennesker som har trodd på de. Det vanskeligste spørsmålet for troende (synes jeg) er at din tro avhenger av hvor du er oppvokst, som nevnes av bla. Dawkins. Hvis du feks. ble født for 2000 år siden i antikkens Roma ville du kanskje tilbe Jupiter og Hades. Og hadde du vært født i Norge for 1500 år siden ville du tilbe Odin og Tor. De troende på den tiden ville stå like sterkt som deg i sin tro, og ingen av dere vil ha sterkere beviser for deres gud. Poenget er at din tro avhenger fullstendig av hvem og hvor du er oppvokst. Jeg forstår ikke hvordan folk kan se på dette (ja, det er ekte) bildet og likevel ha for seg at vi er det utvalgte folket på så liten størrelse i forhold til universet at det ikke kan beskrives med noe som helst måleenhet. Når det gjelder "rettferdiggjøring" (korstogene, inkvisjonen) med religion har jeg miksede meninger. Jeg mener først og fremst at en gal person vil prøve å oppnå det han vil uansett om han er religiøs eller ikke. Samtidig mener jeg at det er noe sant i dette utsagnet: With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. Du kan spørre deg selv om det er forskjell fra å angripe Iraq for mistanke om atombomber, fra å angripe (okkupere) et land for å redde det fra kjetteri. Jeg mener den sistnevnte er værst, ettersom det baseres på overtro og ikke dokumenterte antagelser. Det er uansett et nyttesløst argument, og det siste jeg ville brukt i et argument mot en troende. Hele poenget med tro er å kunne ta noe til deg (tro) uten å behøve bevis. Belief: "An attitude of acceptance or assent toward a proposition without the full intellectual knowledge required guaranteeing its truth". Folk kan gjerne tro på hva de vil for min del, så lenge de holder overtroen sin til seg selv. Uheldigvis er det ikke så enkelt, og det er derfor jeg misliker religion. Religion vil aldri bli fullstendig moderat. Endret 24. mai 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
joacking1337 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 "Vi"? Hvem er "vi"? Til hvilken gruppering hører du? hahaha enten er du 12 år og prøver å kverulere som en grown up, ellers (får sikkert enda en advarsel for dette ) er du bare stokk dum, for VI skjønner jo du også er kristene, når jeg omtaler meg selv som kristen, jeg snakker om bibelen og TrondH86 snakker om at "vi (eller dere)" (kristene) velger bort osv. Da MÅ du jo skjønne hva jeg mener Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) 1. Hva tror dere blir den siste spikern i kista som motbeviser Guds eksistens? 2. Hvilket vitenskapelig gjenombrudd vil endelig bevise at alle religionene er menneskeskapt? 3. Hvordan tror dere det religiøse samfunnet vil reagere hvis et slikt gjenombrudd ble en realitet? 1. At menneskets teknologi blir Gud overlegen. Altså, noen dreper ham. Hvis han er død, eksisterer han ikke lenger. 2. Tidsmaskinen. Med mulighet for "dokumentsøk" i tiden. Derfra er det ikke noe problem å søke frem når Bibelen ble skrevet. 3. De vil tro at Gud skal gjenoppstå etter 3 døgn... haehahehaehaheahe iallefall én som ser litt for mye på Sci-FI hahahahah mennesket er ikke i stand til å tåle de G-kreftene lysets hastighet bærer med seg. og Universet er så stort at en mann med levealder på 100 år kommer aldri til å nå "universets ende" om han reiser fra han blir født til han dør i lysets hastighet rett frem. så vi vil aldri kunne utforske hele universet. Dessuten var Einstein så klar på at en tidsmaskin ikke var umulig, men jo umulig. for han sa man kunne stoppe tiden bare man reiste fort nok, men aldri kunne gå tilbake i tid. (eller kanskje Christopher Lloyd har en annen teori? ) Gud som har skapt verden kommer nok til å kunne stoppe det patetiske mennesket som ikke klarer å leve uten luft i nesen. Så drepe han tror jeg blir relativt vanskelig ^^ Men stå på, en dag får du sikkert lappen og kan kjøre ned Gud! Japp. Dere velger bort de deler av Bibelen dere ikke liker. Jeg gjør det samme, men velger like gjerne bort hele boka. hah, vi velger ikke bort ting vi ikke liker, men de delene Bibelen ber oss om å velge bort. Hvorfor må man komme til unversets ende? Og det er ikke noe problem med G-krefter selv om man reiser i 99.999999% av lysets hastighet, eller uansett hvilken hastighet man reiser i. G-krefter handler om aksellerasjon, altså fartsendring over tid. Så lenge man bruker god nok tid på å komme opp i nesten lysets hastighet (jeg sier nesten, siden ingenting med masse kan nå lysets hastighet). Man kan heller ikke stoppe tiden, pga. alle har en masse. Man kan slakke den betraktelig ned, men aldri stoppe den helt. Og man stopper heller ikke tiden over alt, men bare tiden for det som beveger seg. Men du har rett, man kan, i følge den fysikken vi kjenner til i dag, ikke reise bakover i tid. Vi har bevist at vi kan reise fremover i tid. Faktisk er det en russisk astronaut som har reist ca. 1/50 av et sekund frem i tid. Men hvis vi møter på en rase som har hatt en tidsmaskin på i 10 000 år, så kan vi reise tilbake til rett etter den ble startet. Dette er rent teoretisk, og det er mye som må stemme av uferdige teorier osv. for at det i det heletatt skal gå. Og nei, man vil aldri kunne komme til universets ende, siden lysets hastighet er absolutt maks hastighet man kan bevege seg gjennom rommet i, og når universet universet utvider seg med lysets hastighet, eller fortere, som det har gjort før, så sier det seg selv at det bare vil dra lengre og lengre vekk fra oss. Og jo, dere velger bort ting dere ikke liker. jeg snakker ikke om ting som ofring osv. som står i GT, men en hel del andre ting som er upraktisk for hverdagslivet i dag. Kan også nevne at jeg er sikker på at Jesus og Gud, i følge kristendommen, ikke mente at vi skulle kunne gjøre akkurat det vi vil, og be om tilgivelse rett før vi døde, og allikevel komme til himmelen. Joda, dette er bare min tolkning av Bibelen, men hvorfor er den feil og din rett? Endret 24. mai 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
joacking1337 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 1. Hva tror dere blir den siste spikern i kista som motbeviser Guds eksistens? 2. Hvilket vitenskapelig gjenombrudd vil endelig bevise at alle religionene er menneskeskapt? 3. Hvordan tror dere det religiøse samfunnet vil reagere hvis et slikt gjenombrudd ble en realitet? 1. At menneskets teknologi blir Gud overlegen. Altså, noen dreper ham. Hvis han er død, eksisterer han ikke lenger. 2. Tidsmaskinen. Med mulighet for "dokumentsøk" i tiden. Derfra er det ikke noe problem å søke frem når Bibelen ble skrevet. 3. De vil tro at Gud skal gjenoppstå etter 3 døgn... haehahehaehaheahe iallefall én som ser litt for mye på Sci-FI hahahahah mennesket er ikke i stand til å tåle de G-kreftene lysets hastighet bærer med seg. og Universet er så stort at en mann med levealder på 100 år kommer aldri til å nå "universets ende" om han reiser fra han blir født til han dør i lysets hastighet rett frem. så vi vil aldri kunne utforske hele universet. Hadde alle tenkt på samme måte som deg, ville vi enda bodd i steinhuler og brukt fritida på helleristninger Og hadde alle tenkt som deg, ville vi dødd 14 år gamle når vi hoppet ut av bygninger fordi vi skulle fly, eller tatt en bil, kjørt i hundreoghælvete inn i en murveg som du trodde var et av universets ormhull Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Enda en grunnløs og svært ubetenkt påstand fra joacking1337 Det er nok du som hadde hoppet ut av en bygning for å fly. Vi, altså vitenskapsmenn og ateister (nei, ikke samme gruppe), ville garantert undersøkt om vi faktisk kunne fly før vi hoppet ut. Du hadde stolt på at Gud hadde gitt deg vinger eller en annen måte til å fly på, for å så styrte i bakken og dø EDIT: joacking1337: Hvorfor er du kristen? Endret 24. mai 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 1. Hva tror dere blir den siste spikern i kista som motbeviser Guds eksistens? 2. Hvilket vitenskapelig gjenombrudd vil endelig bevise at alle religionene er menneskeskapt? 3. Hvordan tror dere det religiøse samfunnet vil reagere hvis et slikt gjenombrudd ble en realitet? 1. At menneskets teknologi blir Gud overlegen. Altså, noen dreper ham. Hvis han er død, eksisterer han ikke lenger. 2. Tidsmaskinen. Med mulighet for "dokumentsøk" i tiden. Derfra er det ikke noe problem å søke frem når Bibelen ble skrevet. 3. De vil tro at Gud skal gjenoppstå etter 3 døgn... haehahehaehaheahe iallefall én som ser litt for mye på Sci-FI hahahahah mennesket er ikke i stand til å tåle de G-kreftene lysets hastighet bærer med seg. og Universet er så stort at en mann med levealder på 100 år kommer aldri til å nå "universets ende" om han reiser fra han blir født til han dør i lysets hastighet rett frem. så vi vil aldri kunne utforske hele universet. Hadde alle tenkt på samme måte som deg, ville vi enda bodd i steinhuler og brukt fritida på helleristninger Og hadde alle tenkt som deg, ville vi dødd 14 år gamle når vi hoppet ut av bygninger fordi vi skulle fly, eller tatt en bil, kjørt i hundreoghælvete inn i en murveg som du trodde var et av universets ormhull For det første: Hvis vi bodde i steinhuler fantes det ikke bygninger. Derfor kunne jeg ikke hoppe ut av "bygningen" din. Dessuten hadde vi ikke biler heller, ei heller murvegger. Vi trodde overhodet ikke at det fantes "hull" i tiden heller. Jeg, i steinalderen: Lagd meg et spyd og gått på mammutjakt. Deg, i steinalderen: Spist røtter og insekter og sultet ihjel etterhvert. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 hahaha enten er du 12 år og prøver å kverulere som en grown up, ellers (får sikkert enda en advarsel for dette ) er du bare stokk dum, for VI skjønner jo du også er kristene, når jeg omtaler meg selv som kristen, jeg snakker om bibelen og TrondH86 snakker om at "vi (eller dere)" (kristene) velger bort osv. Da MÅ du jo skjønne hva jeg mener Det spilles nok litt dum her for å gjøre et poeng ut av det: Å være kristen kan være så mangt, selv om det er forholdsvis åpenbart hvilken del av kristendommen du tilhører, sånn røffly. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg lurer seriøst på alderen til joacking1337 Etter min mening (og sikkert andres også) er det han som oppfører seg som en 12-åring. Kanskje jeg heller bare skal si svært barnslig, siden jeg har sett og møtt mer sofistikerte 12-åringer enn joacking1337, og jeg vil ikke fornærme dem ved å sammenligne de med joacking1337. Lenke til kommentar
joacking1337 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Det er derfor umulig å si at det ikke eksisterer en gud. Derfor burde man heller se på sannsynlighetene for at feks. Jehova eksisterer, som er på lik linje med alver og flyvende tannfeèr. Verken av disse har mer bevis enn den andre, bare sterkere spor etter mennesker som har trodd på de. hahahahahahahahahaha konge men vil arrestere deg litt, selvom vi har mange epics i samma bank i virkligheten (you know what I'm talking about) Jehova mener jeg også er rent hypotetisk bullshit, men jeg driter i om de tror på det eller ei. Men se på kristendommen. Det er mange profetier i bibelen som stemmer. Se for eksempel at "Jødene skal tas bort fra sitt land og spres rundt om i alle verdens land, og ikke før i de siste dager skal de bli forenet i sitt hellige land (som på den gang het Ghana eller Ghaana, husker ikke)". Litt merkelig er det jo også at denne "Jesus" blir omtalt i flere "Toraruller" eller hva det heter, som er funnet igjen på steder som er så langt borte fra hverandre at det ikke kunne vært én person eller gruppe som reiste land om strand for å plante fake evidence. Et annet scenario, er jo dette med syndefloden og Noahs ark. Litt kult at det er gravplasser av flere hundre dyr på samme sted flere steder rundt om i verden. I bibelen blir det skrevet at Gud skal komme med en syndeflod og utrydde de syndende folk. Og dette er da skrevet før den floden har vært. Og når forskere (http://www.guardian.co.uk/science/2000/sep/14/internationalnews.archaeology) beviser at det har vært en stor flod ute å gikk "back in da'days", er det litt wierd at slike dyregravplasser eksisterer, Lenke til kommentar
joacking1337 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 ahahahaha nei, for meg i steinalderen: Lager meg spyd og ting som faktisk var mulig å lage. Det i steinalderen: plukker opp bålet dere griller mat på for å faktisk tro at du etterhvert kan lage mat på deg selv. Som ville resultert i at du brant, og spiste deg selv opp. /eod Enda en grunnløs og svært ubetenkt påstand fra joacking1337 Det er nok du som hadde hoppet ut av en bygning for å fly. Vi, altså vitenskapsmenn og ateister (nei, ikke samme gruppe), ville garantert undersøkt om vi faktisk kunne fly før vi hoppet ut. Du hadde stolt på at Gud hadde gitt deg vinger eller en annen måte til å fly på, for å så styrte i bakken og dø EDIT: joacking1337: Hvorfor er du kristen? More likely: Jeg hadde blitt fortalt at det ikke var mulig, og du hadde forsket på fuglene som klarte det, derfor måtte jo du klart det også Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Haha, for en tankegang Og hvem skulle sagt at du ikke kunne fly? Hvis vi ser bortifra Gud. Ingen i steinalderen i det heletatt trodde på den kristne gud. Den kristne gud var ikke en gang funnet opp da. Du viser virkelig hvor lite du faktisk forstår. /eod. Endret 24. mai 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Så igjen: hva baserer troen seg på? Jeg mener troen er basert på ens egne erfaringer, tanker og følelser. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 I bibelen blir det skrevet at Gud skal komme med en syndeflod og utrydde de syndende folk. Og dette er da skrevet før den floden har vært. "land below Black Sea submerged 7,000 years ago" "The 19th century dating of the final form of Genesis and the Pentateuch to c. 500-450 BC continues to be widely accepted irrespective of the model adopted" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå