Gå til innhold

Hva blir det endelige beviset som motbeviser Guds eksistens?

Anbefalte innlegg

Religion i seg selv er ikke noe vondt, en samling av mennesker, uavhengig av tro og et ønske om makt er vondt.

Nazisme i seg selv er ikke vondt, men ekstrem nazisme kombinert med et ønske om makt er vondt. De fleste nazister er greie mennesker, og det er ingenting galt i å mene at noen raser er overlegne andre så lenge man ikke plager andre. Nazismen har gjort mye bra for mennesheheten, blant annet ble infrastrukturen og velferdssystemet i Tyskland kraftig oppjustert som følge av nazismen. Det er alltid noen suppegjøker som tyr til ekstremiteter, for eksempel Hitler. Men alle nazister er ikke slik. Det er bare noen få som er like ille som han, og du kan ikke bare plukke ut de verste og skjære alle under én kam. Hitler var dessuten ingen ekte nazist, han misbrukte nazismen og forsto aldri poenget. Poenget med nazismen er at man godt kan synes at ikke alle raser er like flotte, og at det er lov til å være stolt av egen rase. Alt skal ikke tas bokstavelig; de som gjør det er ekstreme tullinger uten vett i hodet, og som setter ekte nazister i et dårlig lys. Moderate og moderne nazister er helt annerledes. De fleste er fredelige mennesker.

Endret av vitenskapen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Religion i seg selv er ikke noe vondt, en samling av mennesker, uavhengig av tro og et ønske om makt er vondt.

Nazisme i seg selv er ikke vondt, men ekstrem nazisme kombinert med et ønske om makt er vondt. De fleste nazister er greie mennesker, og det er ingenting galt i å mene at noen raser er overlegne andre så lenge man ikke plager andre. Nazismen har gjort mye bra for mennesheheten, blant annet ble infrastrukturen og velferdssystemet i Tyskland kraftig oppjustert som følge av nazismen. Det er alltid noen suppegjøker som tyr til ekstremiteter, for eksempel Hitler. Men alle nazister er ikke slik. Det er bare noen få som er like ille som han, og du kan ikke bare plukke ut de verste og skjære alle under én kam. Hitler var dessuten ingen ekte nazist, han misbrukte nazismen og forsto aldri poenget. Poenget med nazismen er at man godt kan synes at ikke alle raser er like flotte, og at det er lov til å være stolt av egen rase. Alt skal ikke tas bokstavelig; de som gjør det er ekstreme tullinger uten vett i hodet, og som setter ekte nazister i et dårlig lys. Moderate og moderne nazister er helt annerledes. De fleste er fredelige mennesker.

Pengene og arbeidskraften de brukte til å infrastrukturere landet, kom vel ikke bare fra nazistenes intelektuelle hjerne, men også på bekostning av andre mennesker, eller raser for den saks skyld.

Men sier ikke at ekstreme relgioner eller sekter er godt for verdernssamfunnet, men dette er sekter, det tar jeg personlig, avstand fra. Er ikke feil å tro, så lenge du ikke utdøver det på en måte som skader andre. så at nazismen drepte 7 mill jøder, funksjonshemmede er ikke akkurat snilt. Så ikke sammenlikn kristendommen med nazismen

Lenke til kommentar
Akkurat slik er det å være ateist og diskutere med religiøse.

Og slik kan det også være å være kristen og diskutere med ateister. Poenget er vel å respektere hverandres meninger. Problemet med vår diskusjon er at jeg sier jeg TROR du tar feil, mens du hardnakket SIER at jeg tar feil. Ser du hvor dette faller bort fra å være en diskusjon, og heller blir et forsøk fra din side om å overtale meg til din mening? Og igjen presterte du nærmest å kalle meg en idiot. Kudos, du er flink.

Blind tro uten krav til bevis og rasjonell tenkning er uansett en uting, selv om det også kan brukes til å få folk til å handle godt. I Bibelen kan du finne vers som rettferdiggjør blant annet steining av homofile og drap av dine egne barn dersom de er ulydinge. Du finner også vers som fordømmer slikt. Hvilke vers du vektlegger er opp til deg. Du kan ikke bare si at "de som tolker Bibelen annerledes enn meg, har mistolket den". Ganske arrogant sagt.

Det blir som å påstå at introen til bok definerer budskapet i en bok... Bibelen består (korriger meg om jeg tar feil) av TO deler, NT og GT. I NT står det svart på hvitt at det nå er nye regler som gjelder. Det finnes ingen rettferdiggjøring av drap i det nye testamente.

Uansett er ditt argument om at religion har drept og ødelagt like dårlig som mitt "motargument" som sier at vitenskapen har drept og ødelagt - det kan vi kanskje være enige om nå?

Lenke til kommentar

Så majoriteten av dere mener det er helt mørkt? Mennesker vil aldri på noen måte kunne bevise en gang i fremtiden at dagens religioner er menneskeskapt?

Et annet spørsmål kan være; hva må til for å bevise at religionene er menneskeskapt?

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Så majoriteten av dere mener det er helt mørkt? Mennesker vil aldri på noen måte kunne bevise en gang i fremtiden at dagens religioner er menneskeskapt?

jeg mener alle andre religioner enn kristendommen er menneskeskapt. Kristendommen tvinger deg ikke til å ofre ting for at gud blir fornøyd. vi ber heller ikke til steinstatu-Guder som feks budismen. Men nei, kristendommen kan ikke motbevises, for det kommer flere og flere eksempler av bibelen som stemmer med dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Poenget er vel å respektere hverandres meninger.

Hva mener du med å "respektere andres meninger"? At jeg skal respektere din rett til å tro på hva du vil, eller at jeg skal respektere innholdet i det du tror på?

Problemet med vår diskusjon er at jeg sier jeg TROR du tar feil, mens du hardnakket SIER at jeg tar feil. Ser du hvor dette faller bort fra å være en diskusjon, og heller blir et forsøk fra din side om å overtale meg til din mening? Og igjen presterte du nærmest å kalle meg en idiot. Kudos, du er flink.

Jeg har ikke sagt at jeg vet du tar feil, men at jeg vet at en bokstavelig tolkning av Bibelen er feil og at evolusjon er et faktum. Og faktum ville det vært selv om alle mennesker i hele verden var kreasjonister. Jeg kaller deg ikke idiot, du har mye å gå på før du er nede på en viss annen debattant sitt nivå :-)

Bibelen består (korriger meg om jeg tar feil) av TO deler, NT og GT. I NT står det svart på hvitt at det nå er nye regler som gjelder. Det finnes ingen rettferdiggjøring av drap i det nye testamente.

I NT står det også svart på hvitt at de gamle lovene fortsatt gjelder. Igjen: Det er opp til deg å tolke det. Jeg er selvfølgelig glad for at du bruker din sunne fornuft til å velge ut de gode versene og stryke de vonde. Eller sier du at dersom det hadde stått at NT ikke skal vektlegges, så ville du gått rundt og steinet homser?

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål kan være; hva må til for å bevise at religionene er menneskeskapt?

Det sier seg jo selv at religion er et alternativt håp iforhold til hva en anser som en kald virkelighet.

Før var det Tor med hammern som lagde lyn og torden, noe det i senere tid har vist seg å være utjevning av ladninger. For all del, du kan fortsatt tro at det er Tor siden du ikke kan se ladningene, men det er fortsatt en falsk forklaring fra mennesker for å forklare fenomen. Spøkelser, ild, bermuda-triangelet, helbreding, placebo eller whatnot, det skaper en logisk (for et uvitende menneske) forklaring.

Hvorfor tror du ledere av samfunn ikke vil at befolkningen skal ha kunnskap? Se Kina og Mao-styret.

Jesus ga ikke jødene respekt, enda han var jøde selv. Brenn.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Du kan aldri bevise 100% at Koranen ikke er skrevet at Allah, man går ikke rundt og lurer på om det kan være andre enn mennesker som står bak av den grunn. Daniel Dennett forklarer utmerket godt i sine bøker hvordan religioner har oppstått fra et evolusjonistisk perspektiv.

Lenke til kommentar

"Religion i seg selv er ikke noe vondt"

Nettopp! I seg selv, så er de fleste ting religion står for, en fin ting! Problemet er at mennesket av natur er egoistisk, vi er i en konstant krigstilstand, vi stoler ikke på noen eller noe. Dette blandet med en tro om at noe er høyere enn oss, bedre enn alle, skaper konstant store problemer.

Lenke til kommentar
I seg selv, så er de fleste ting religion står for, en fin ting! Problemet er at mennesket av natur er egoistisk, vi er i en konstant krigstilstand, vi stoler ikke på noen eller noe. Dette blandet med en tro om at noe er høyere enn oss, bedre enn alle, skaper konstant store problemer.

En svært tvilsom påstand. I Bibelen finner du 842 voldelige/ondartede vers.

Problemet er at mennesket av natur er egoistisk

Det er ikke et problem, men en forutsetning for får eksistens. Heldigvis er egoisme og altruisme to sider av samme sak.

vi er i en konstant krigstilstand, vi stoler ikke på noen eller noe.

Folk er forskjellige. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen.

Lenke til kommentar
Jeg har i hvertfall bevis for at Bibelen er bullshit Utfordrer deg til å se filmen, og følge med, og komme tilbake med meninger. Dette er i hovedsak rettet til joacking1337, men litt til Samuro også, selv om Samuro virker mer åpen og mindre ignorant enn joacking1337.

AronRa står bak disse filmene og det er laget 9 deler så langt.. Anbefaller dere alle til å se "Foundational Falsehood of Creationism". Denne personen har masse kunnskap innenfor emne.

Dere kan finne alle episodene her : http://www.youtube.com/user/AronRa

Lenke til kommentar
Med mindre Gud kommer til meg med en iskald og duggfrisk halvliter og sier skål, så tror jeg ikke noe på kristendommen.

Med mindre du kommer med liket til Jesus og bevis for at alt i Bibelen er bullshit, tror jeg ikke noe på vitenskapens tro om aper og svamper som blir til mennesker

Jeg har i hvertfall bevis for at Bibelen er bullshit :) Utfordrer deg til å se filmen, og følge med, og komme tilbake med meninger. Dette er i hovedsak rettet til joacking1337, men litt til Samuro også, selv om Samuro virker mer åpen og mindre ignorant enn joacking1337.

Og forresten, hvorfor må du ha liket til Jesus for å bevise at kristendommen er falsk? Det ville nok bare styrket troen din. Jeg kan også nevne at selv om jeg er sikker på at religionene ikke er sann, så nekter jeg ikke for at Jesus var en historisk person, men alt det andre med at han var en sønn av den kristne gud og at han hadde magiske krefter.

EDIT: Velger å legge til litt mer stoff for joacking1337 og Samuro. Selv om jeg frykter at dem ikke vil se dem, men allikevel påstå at dem er feil eller noe sånt.

Hvordan livet ble til: (IKKE det samme som evolusjon)

Se filmen hos Youtube

Forklaring av evolusjon:

Ja, joacking1337. Hva sier du?

Lenke til kommentar

jeg mener alle andre religioner enn kristendommen er menneskeskapt. Kristendommen tvinger deg ikke til å ofre ting for at gud blir fornøyd. vi ber heller ikke til steinstatu-Guder som feks budismen. Men nei, kristendommen kan ikke motbevises, for det kommer flere og flere eksempler av bibelen som stemmer med dagens samfunn.

Kan du komme med et eneste lite bevis som beviser at av alle de tusen menneskeskapte religionene som mennesker har oppfunnet, er kristendommen den riktige?

Buddha har heller aldri sagt at han er en gud.

PS: Les signaturen min som er et godt eksempel på de minimale forskjellene mellom oss.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Eller sier du at dersom det hadde stått at NT ikke skal vektlegges, så ville du gått rundt og steinet homser?

Jeg tror personlig ikke at det er en direkte oppfordring til å steine homofile i bibelen, ei heller drepe. Selv om Gud tok seg frihet til å fjerne noen mennesker fra jordens overflate i ny og ne - så tror jeg at når Bibelen sier "homofile skal dø" f.eks., så karakteriserer bibelen homofili som synd, og mener at alle syndere vil komme til helvete.

Det står nemlig i Bibelen at Gud er den eneste med rett til å dømme + "Du skal ikke drepe".

Personlig tror jeg ikke at Gud fordømmer homofile pga legningen, men det er et parentes i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Det står nemlig i Bibelen at Gud er den eneste med rett til å dømme + "Du skal ikke drepe".

Igjen: pick and choose!

Selvfølgelig er det en oppfordring om å drepe homofile. Har du lest versene? Hvordan tolker du dem da? "Du skal være snill og grei mot alle, men de homofile kan du godt ta en prat med og forklare hvorfor de lever et syndig liv?"

Forsvarer du forresten syndfloden og andre massakrer iverksatt av Gud?

Og er det ikke litt rart at gud har skapt homofili dersom han ikke ønsker det?

Er alle mennesker nazister?

Skriver han det?

Han skriver at vi ikke stoler på noen eller noe. Jeg kunne fint gått bort og spurt en buddhist om veien til kinoen.

Lenke til kommentar

------------------------

Han skriver at vi ikke stoler på noen eller noe. Jeg kunne fint gått bort og spurt en buddhist om veien til kinoen.

Hvorfor er det sånn at dersom man tror på noe skal man automatisk godta resten? Tror du på alt "vitenskapsmenn" og "forskere" sier? Nei? Hvorfor ikke? Ja? Hvorfor?

Det er instinktivt å være skeptisk, men nyssgjerrig. Du utsetter deg ikke for fare med vilje uten å "tjene" noe på det, være adrenalin (rus) eller whatnot.

Lenke til kommentar

Igjen: pick and choose!

Selvfølgelig er det en oppfordring om å drepe homofile. Har du lest versene? Hvordan tolker du dem da? "Du skal være snill og grei mot alle, men de homofile kan du godt ta en prat med og forklare hvorfor de lever et syndig liv?"

Og er det ikke litt rart at gud har skapt homofili dersom han ikke ønsker det?

Er alle mennesker nazister?

Skriver han det?

tenk før du snakker. Gud har gitt menneskene en FRI VILJE, han har ikke skapt homofili. Menneskene har skapt homofili, på lik linje med en mobiltelefon.

Syndefloden og slike "utryddelser", er for fet første omtalt i gamle testamentet, noe som er veldig radikalt for det samfunnet vi lever i idag. Og ja, jeg støtter selvfølgelig oppom syndefloden, fordi Gud ville ikke at synd skulle være så utbredt som det var, og var ikke noe ondskapspåfunn av God himself. og haha, nei, er ikke noe oppfordring til drap på homofile i bibelen. Sant, kristene skal ikke drepe, men det er lov å prøve å hjelpe de på en "bedre vei" om du skjønner.

Personlig hater jeg homofili og andre legninger som ikke heter hetrofili, så skal inrømme at jeg ikke hadde grått i en uke om det hadde vært homofile som ble utryddet under andre verdenskrig og ikke jøder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...