Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

iSPY - Corporate Average Fuel Economy (CAFE) bestemmelsene.


Anbefalte innlegg

I USA har man på sikt begynt med og inføre strengere krav til bensin forbruk på biler, og prøver og få presset bil industrien til og komme med billigere alternativer på motorer, de nye bestemmelsene er kalt "CAFE".

 

Corporate Average Fuel Economy (CAFE).

Dette er bestemmelsene som kommer til og tre i kraft nå med ENDA strengere nå i år er kravet satt til at biler/pickuper/SUV under 8500 pounds må ha i snitt 22.5 mpg i 2008.

 

Til nå har de fleste bil produsentene gått med på og betale CAFE skatt for bilene de lager, men dette blir bare dyrere og dyrere, og er nå så strengt at de fleste vurderer om det er vits og lage V8 biler.

 

 

Camaro, Mustang, Challenger og de andre nye bilene er igjen en truet rase om en kan si det slikt.

 

Det er snakk om at det skal komme 4 sylindrede motorer til flere av super sports bilene, om man kan kalle disse det, for at de fremdeles skal kunne selge under disse klimakritiske tidene.

 

 

Mere info finnes her:

http://en.wikipedia.org/wiki/CAFE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er snakk om at det skal komme 4 sylindrede motorer til flere av super sports bilene, om man kan kalle disse det, for at de fremdeles skal kunne selge under disse klimakritiske tidene.

 

*sukk*, ja da ender vi vel opp med flere "inspirerende" Mustanger og Camaroer slik de var under forrige oljekrise. Entusiastene får vel sette sin lit til bruktbilmarkedet i så fall :D

 

Hvorfor bygger de ikke rett og slett bare etanolversjoner av disse bilene? Er det ikke det bransjen gjør i dag da (typ Suburban Flexifuel), for å slippe unna CAFE-avgiftene? Eller er det kanskje disse reglene som har blitt strammet opp nå?

Lenke til kommentar

*Fra Shelby GT500KR tråden*

CAFE er skatten som nå trer i kraft på alle større motorer i USA, skal vi se om jeg finner Wiki på den.

 

*snip*

CAFE er en standard fra 70-tallet som var meningen skulle bli strengere og strengere men akkurat det har vel vært litt i rykk og napp men nå er tiden for 'nogen' innstramming. Avgift på 'overforbruk' har man jo allerede men er det ett nytt avgiftssystem på gang?

 

Når det gjelder V8 motorer så har jo Cadillac stoppet utviklingen på sin nye V8 motor siden man allerede tar ut over 300 hester i V6 motoren og man kan alltids låne fra Chevrolet hvis man trenger noe heftig til toppmodellene.

Det blir nok en løsning når man må. Bare tenk på at man i dag kan kjøre på 0.8-0.9 på langkjøring med 6-7 liters V8 på 400-500 hester.

Det finnes allerede testbiler med vesentlig levere forbruk en dagens men kostnaden blir høyere på disse bilene og fabrikantene har vegret seg for å velte disse over på kunden. Med dagens bensinpriser og klimaskremsel samt det at man 'må' p.g.a. strengere krav blir det vel aksept for at 'slik er det' og 'så mye koster det'.

Kanskje fremtidens muskelbil har en 2-liters V8 hybrid og bruker 0.3 l/mil.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde og rette det jeg skrev, men fremdeles ble det feil :p

 

Angående V6, så er Nissan's GT-R R35 ett lysende eksempel på dette.

 

De tar ut nesten 550 hester fra V6 blokken, ok sylinderhodene er plasma behandlet, men det beviser at en må ikke ha V8 for og få hester, jeg tar av hatten for Nissan og dems GT-R R35.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...