Gå til innhold

Hvilke DDR-3 brikker?


hertugen

Anbefalte innlegg

Heisan, jeg er på jakt etter none gode overklokkings brikker.

Jeg har sett på: 2GB CellShock DDR3 Micron D9JN PC3-15000

 

Finnes det andre brikker jeg burde vurdere, og hvorfor?

 

Hardware:

Asus P5E64 WS EVOLUTION

Intell Q6700, skal testes, så oppgraderes.

Adaptec 5805

 

Takker så mye for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet ditt har støtte for (hentet fra utvidet produktinfo hos Komplett):

 

Minne
Støttet RAM-teknologi	DDR3 SDRAM 
RAM installert (maks)	0 MB / 8 GB (maks.) 
Støttet RAM-hastighet	PC3-6400, PC3-8500, PC3-10666, PC3-12800, PC3-14400 
RAM-egenskaper		   Ikke-bufret, to DDR-kanaler

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Jo, jeg forsto at det var DDR-3 som skal til kortet, selvom komplett anbefaler DDR-2, hehehe

 

Jeg har pr.dags dato, kun DDR-2 moduler, og trenger derfor ett par nye DDR-3 brikker.

Ikke skal jeg klokke ekstremt hardt i dag, men jeg ønsker å ha muligheten for det.

Samtidig ønsker jeg brikker, hvor jeg kan kjøre litt stramme timings, ved lavere frekvens.

 

Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

De DDR3-brikkene er virkelig top of the line og bør klare å yte alt du vil av dem, både i forhold til timings og herz. Å klokke til 2000 herz bør for eksempel ikke være noe problem.

 

Hvor skal du handle fra? memoryc.com?

Du bruker jo ganske mye penger på denne posten, og du kan definitivt få "like god" ytelse til en lavere pris. Bare hakket under, på rene 1800 MhZ, er det en del penger å spare uten å nødvendigvis miste så mye på ytelse.

 

Problemene du står ovenfor her er snarere kompatibilitet enn ytelse. Støtter hovedkortet ditt modulene? Sjekk Asus sin nettside og finn en ram compatibility chart, de bør klare å svare bedre på spørsmålet enn det komplett gjør.

Husk også at memc holder til i utlandet, og du må derfor betale 25% toll på alt du bestiller. Spørs om det da er så smart å blåse 250€+25%=300€xca 2400 kr.

 

du kan gjøre mange andre valg, for eksempel spare en tusenlapp og gå for dette minnet fra OCZ på 1800, absolutt ikke dårlig pris:

https://prisguiden.no/product.php?productId=95289

Lenke til kommentar
De DDR3-brikkene er virkelig top of the line og bør klare å yte alt du vil av dem, både i forhold til timings og herz. Å klokke til 2000 herz bør for eksempel ikke være noe problem.

Jeg må si du er forsiktig. De klarer nok bortimot en million ganger mer enn det. :p

Lenke til kommentar

Ingen vits å kjøpe så dyre brikker. Voldsomt overpriset.

Min anbefalning er: https://prisguiden.no/product.php?productId=77470

 

Eventuelt: denne med litt strammere minnetider, og klokker nok av den grunn kanskje litt bedre: https://prisguiden.no/product.php?productId=77469

 

Begge er gode for ivhertfall 1800MHz FSB, og på den hastigheten så er det nok hovedkortet/prosessoren som holder deg igjen. ;)

På Asus P5K3 Deluxe (P35) , P5E3 Deluxe (X38) og P5E3 Premium (X48) så ble nok hovedkortet/prosessor som måtte gi tapt rent FSB messig.

Dette var på en Q6600 G0. Dette var naturligvis med lavere multiplier slik at selve prosessorfrekvensen ikke ble begrensning.

 

Eventeult så koster ikke denne så altfor mye mer heller: https://prisguiden.no/product.php?productId=77526

 

Den har 1800MHz FSB (og ikke forvent så særlig mye høyere fra et slikt hovedkort uansett). Det som ka noverklokkes da blir nok i såfall strammere minnetider, og jeg ville tror nok du skal kanskje klare å få den ned på en rundt CasL 6, og kanskje også CasL 5 om du er litt heldig.

 

Ingen vits å betale 3300kr for minne når det antageligvis er hovedkortet som er flaskehalsen. På slike minnehastigheter så er også ytelsegevinsten ganske lav.

Lenke til kommentar

Har selv siklet litt på sistnevnte 1800MhZ-sett, der altså.

Fant noen ("gamle") reviews:

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware.../ocz_ddr3_1800/

 

Denne hevder de er overklokket fra fabrikk" og får ikke dradd mer enn 68 MhZ ekstra fra brikkene. Litt funky påstand, men ok?

 

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=3053

Anandtech har også en slik artikkel fra i fjor sommer, etter DDR3's levetid å regne altså en steinalder-artikkel. Likevel, de klarer over 2000 MhZ med de, så det ser nå knall ut det der.

 

15185.png

 

Der har du ihvertfall fart som matcher dominator til 1/3 av prisen. hoi!

Lenke til kommentar

Problem nr 2. Hvordan har du tenkt å få hovedkortet/rammen opp i den hastigheten med en Quad-prosessor?

(derfor du ikke trenger så veldig mye raskere enn 1800MHz, da hovedkortet/prosessoren ikke klarer mer uansett)

 

Med litt flaks klarer du kanskje en 470-480MHz FSB = 1880MHz Minne.

I testen som du linket til:

A very recent Q6700 met the 9X requirement but topped out in FSB at about 470 stable.
Lenke til kommentar

Har eit spørsmål angåande DDR3 minne; Må ein ha dd3 videominne i Grafikkortet viss ein har DDR3 minne? eller kan ein ha DDR2 videominne?.. Håpa dokke forsto spørsmålet mitt. Formulerte meg kanskje litt dårli.

 

Har eit spørsmål angåande DDR3 minne; Må ein ha DDR3 videominne i Grafikkortet viss ein har DDR3 minne? eller kan ein ha DDR2 videominne?.. Håpa dokke forsto spørsmålet mitt. Formulerte meg kanskje litt dårli.
Lenke til kommentar
Det skulle tatt seg ut om man trengte DDR5 for å kjøpe Radeon HD 4870 med GDDR5 som kommer snart. :p (DDR5 blir neppe tilgjengelig før om 5 år, hvis det i det hele tatt kommer før DDRx blir erstattet av et mer serielt grensesnitt.)

Hehehe, vi hadde definitivt blitt ruinert!

 

Jeg synes forøvig at DDR3 utviklingen har gått sent. Det er lenge siden Corair slapp ut sine første Dominator brikker, ikke skjedd mye siden den gang.

 

Hovedkortet kom idag, Adaptec 5805 igår, Q6700 har jeg fra før.

Nå venter jeg bare på en 15k6, og ram brikkene :D Forhåpentligvis kan det bli en morro helg.

Lenke til kommentar

Tja, det meste som har skjedd er vel prisen som har synket betraktelig. Venter også på noen billigere og bedre 2048MB brikker.

Samt lavere latency på høyere spesifiserte minnebrikker.

Noe særlig høyere frekvenser er bortkastet når prosessorene ikke klarer å følge med. :)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Jeg synes forøvig at DDR3 utviklingen har gått sent. Det er lenge siden Corair slapp ut sine første Dominator brikker, ikke skjedd mye siden den gang.

Som andrull sier: Det har skjedd mye siden den gang.

- Prisene er redusert med rundt 70-80%

- Størrelsen på minnemodulene er økt fra 1GB til 2GB

- Hastigheten er nesten doblet fra 1066 til 2000

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...