fototim Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 TrevariasjonerEt riktig vakkert tre. Den sterke kontrasten mellom tre og himmel framhever omrisset, og de småkaotiske linjene. Men for å være rlig så virker bildet litt uinspirert. Du nærmer deg ikke helt treets sjel. Tolker ikke, bare gjengir. Så det virker som et kort udramtisk møte, som ikke har satt særlig spor i deg. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Tja. Sterkte farger. Effektfull komp, nesten en abstraksjon. Det meste stemmer, men tar dessverre ikke helt tak i meg. Opplever det litt som en klishe. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Men for å være rlig så virker bildet litt uinspirert. Du nærmer deg ikke helt treets sjel. Tolker ikke, bare gjengir. Så det virker som et kort udramtisk møte, som ikke har satt særlig spor i deg. :!: :!: Den var litt filosofisk, men ikke så dum...klart man bør nærme seg slike flotte trær med litt andakt, men du er inne på noe - må jeg innrømme - for jeg var litt travel og stresset disse "belagte" dagene, så dette vakre treet hadde fortjent litt mer av min oppmerksomhet.... RandiA Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Et stormfullt møte. Men det tenner meg dessverre ikke helt. Jeg opplever det faktisk som litt skoleflinkt. Men det er meg Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Det var en gang et treEt heise vanskelig motiv det der. Snøen er bortimot umulig å få riktig. I det øyeblikk jeg er i ferd med å gi opp, så ser jeg plutselig fabeldyret. Kult. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Når man møter noen, er det viktig å hilse pent:Enkelt og virkningsfullt. Artig med en så bokstavelig tolking av oppgava. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Et nattlig stevnemøteTeknisk var dette så som så. Men du tar rikelig igjen med poesifaktor. Både i tekst og bilde. Faktisk ganske kraftfullt. Skulle ikke forundre meg om det er mer å hente teknisk, etter ytterligere redigeringsinnsats. Tror f.eks du ikke skader bildet, om du gir avkall på litt detaljer i skyggepartiene. Siluetten og fargene gir mer enn nok mat for øyet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Nå har man jo stablet på bena en rekke kommentarer her, så jeg velger et par-tre bilder å kommentere. dga01 har åpenbart en utmerket idé (), men i etterbehandlingen (jeg tror i det minste det er der) går det fryktelig galt. I full størrelse syns jeg bildet er direkte ubehagelig å se på - det er ingenting som fremstår som skikkelig skarpt, og barken er grusomt posterisert. Jeg får følelsen av at det er dratt alt for hardt i spakene her. For meg fungerte ikke dette i det hele tatt. Håper ikke dette avskrekker fra videre deltagelse i fotodugnadene! Kaamillas syns jeg fungerte veldig bra i konteksten. Ikke noe stort kunstverk, men et minneverdig tremøte er det uansett. Riktignok blir jeg litt sjøsyk av å se på det (treets kurver), og jeg tror det med fordel kunne vært dratt litt hardere i spakene her, for å øke kontrast og fargemetning. Hoptikopteret er close but no cigar. Jeg liker tanken med paret under treet - det er en fin scene fra et liv. Noe av det jeg ser etter i et bilde er at det har det Aldous Huxley i Heaven and Hell kalte for en "transporterende" virkning (selvsagt i min egen tolkning av "transporterende"), og denne litt kjølige tolkningen har et snev av en slik virkning på meg. Den får meg til å tenke på egne gode øyeblikk og kveldsstemninger. Når det gir seg, så faller bildet litt gjennom med et ufullkomment utsnitt (særlig i høyre billedkant). Jeg antar at det var en del visuell støy der, som ble kuttet vekk. Sikkert et greit valg. Alt i alt tror jeg dette - på tross av sine åpenbare svakheter - var mitt favorittbilde i denne dugnaden - utelukkende for den lett transporterende virkningen det hadde på meg. Jeg likte forøvrig også RamsFoto sitt bidrag, men gudbedre for en horribel teknisk kvalitet. Skulle ikke Canon ha sånn fantastisk ytelse på høy iso, og så kommer man trekkende med støygrøt? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg likte forøvrig også RamsFoto sitt bidrag, men gudbedre for en horribel teknisk kvalitet. Skulle ikke Canon ha sånn fantastisk ytelse på høy iso, og så kommer man trekkende med støygrøt? Det er vel kvaliteten på engangsensorene til EOS 3 som bestemmer her ... (aka. Fuji Superia 200). Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Jeg likte forøvrig også RamsFoto sitt bidrag, men gudbedre for en horribel teknisk kvalitet. Skulle ikke Canon ha sånn fantastisk ytelse på høy iso, og så kommer man trekkende med støygrøt? Det er vel kvaliteten på engangsensorene til EOS 3 som bestemmer her ... (aka. Fuji Superia 200). Du la merke til -hatten? Eller tolkes jeg dithen at hver gang jeg kommer med et tøvete og tilsynelatende anti-Canon utsagn, så er det et uttrykk for ekstrem fanboysime? Forøvrig er det vel den halvdøde scanneren hos FotoKnudsen som skal ha mye av æren for forjævligheten? Endret 26. mai 2008 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg likte forøvrig også RamsFoto sitt bidrag, men gudbedre for en horribel teknisk kvalitet. Skulle ikke Canon ha sånn fantastisk ytelse på høy iso, og så kommer man trekkende med støygrøt? Det er vel kvaliteten på engangsensorene til EOS 3 som bestemmer her ... (aka. Fuji Superia 200). Du la merke til -hatten? Eller tolkes jeg dithen at hver gang jeg kommer med et tilsynelatende anti-Canon utsagn, så er det et uttrykk for ekstrem fanboysime? Forøvrig er det vel den halvdøde scanneren hos FotoKnudsen som skal ha mye av æren for forjævligheten? Så hatten, men var usikker hvor godt du hadde fulgt med Denne utgaven har RamsFoto scannet selv; FotoKnudsen utgaven vær vesentlig mye dårligere. Uansett så setter jeg pris på at det det kom inn et analogt bidrag - det vil vi ha fler av. Tom Eller tolkes jeg dithen at hver gang jeg kommer med et tøvete og tilsynelatende anti-Canon utsagn, så er det et uttrykk for ekstrem fanboysime? Tenkte mer på senskader etter lørdagens møte med en 30D Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Et heise vanskelig motiv det der. Snøen er bortimot umulig å få riktig.Ja, og i øyeblikket kunne jeg dessuten bare bruke jpg, da jeg bare hadde et 16MB (!) minnekort tilgjengelig (det andre stod i kortleseren på maskinen). Har ikke plass til én råfil på det :-) I det øyeblikk jeg er i ferd med å gi opp, så ser jeg plutselig fabeldyret. Kult.Ja, det er ikke et enkelt motiv. Ikke lett å fotografere, skulle helst vært en meter eller to lenger opp. Men litt overkill å leie lift bare for å ta et bilde av et begravd tre... (Det har forøvrig smeltet frem nå. Ligger bare litt snø igjen på plenene her, samt en brøytefonn på plassen utenfor blokken der jeg bor.) Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Jeg er veldig enig i at den tekniske kvaliteten på bidraget mitt ikke er topp (understatement of the day). Jeg valgte å legge det ut likevel siden jeg tross alt hadde brukt en halv natt, et par arbeidstimer og til og med noen kroner på å få det frem. Jeg mener selv at motivet holder mål, og registrerer ingen kommentarer på motivet heller. Det var med vilje jeg lot det være igjen litt tegning i de mørke partiene. Jeg hadde en variant med ren silhouett også, men syntes det ble veldig klisjé. (Klisjé er det vel uansett, men...) Jeg har forsøkt å skanne det igjen med 4800ppt, for å se om det gjør noen forskjell. Scanneren klarer dessverre bare 8bit. Sannsynligvis er det ISO200 filmen som på en eller annen måte har "granulert" etter 30sek eksponering. Noen som har peiling? (utsnitt vedlagt uskalert i beste jpg - jeg får ikke lov å legge ut TIFF ...) Hmm.. ble neimenn ikke så verst alene heller dette tilfeldige utvalget. ...selv om klisjé-faktoren ikke er blitt mindre - Rams Endret 27. mai 2008 av RamsFoto Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 utsnitt vedlagt uskalert i beste jpg - jeg får ikke lov å legge ut TIFF ...)Hvis du vil legge det ut upåvirket kan du bruke png... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg mener selv at motivet holder mål, og registrerer ingen kommentarer på motivet heller.Jeg fant poesi i bildet. Det er da en kommentar på mitivet Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Takk for konstruktiv kritikk Anew! Jeg er helt i startfasen med dette spennende faget (7 dager siden jeg fikk meg SLR) og setter stor pris på all konstruktiv kritikk! Har allerede lært meg en hel del jeg kunne ha gjort for å fått bildet skarpere. Kommer sterkere tilbake neste utfordring ;-) Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg mener selv at motivet holder mål, og registrerer ingen kommentarer på motivet heller.Jeg fant poesi i bildet. Det er da en kommentar på mitivet Ja, beklager. Jeg mente selvsagt kritiske kommentarer til motivet... Jeg setter pris på din tilbakemelding Tim(?). Jeg fant også (som du forsto) mye poesi i både situasjonen og i bildet. Bare så forbasket at jeg ikke klarer å få en brukanes kvalitet ut av det. Legger ut siste versjon her. Litt mindre tegning i treet og forgrunnen, litt færre stjerner og litt mindre ubehagelig støyniå. Siden diskusjonen har gått litt i mellomtiden velger jeg å ikke oppdatere original post (dessuten er det for sent for bidrag i denne utfordringen). Hva er neste utfordring? (bring it on!..) - Rams Lenke til kommentar
fototim Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Ja, beklager. Jeg mente selvsagt kritiske kommentarer til motivet...Skjønner Litt vanskelig å kritisere moder natur. Hun er liksom den hun er. Din løsning av motivet er det heller ikke så mye å sette fingeren på. Bakken sammen med vigneteringa gir en fin ramme. Kanskje litt mye vignetering etter min smak. Kikkhullet til treet blir kanskje litt lite. Solnedgangen løfter det hele, uten å utkonkurere treet. Endret 27. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Hva er neste utfordring? (bring it on!..) - Rams Kommer en litt ute i neste uke; Og jeg kommer vel med 2 til i juni ... Har ideer til godt ut i sommerferien; men dere må gjerne sende gode ideer på PM for det. Har fått et par allerede. Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Kommer sterkere tilbake neste utfordring ;-) Bra! Jeg var litt redd for at kritikken ble for udelt negativ, så jeg er glad for at du tok den slik den var ment. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå