Gå til innhold

Andre fotoforum, med mindre 'duppeditter' ?

Anbefalte innlegg

Det største problemet med Akam er tilknytningen til Diskusjon.no som er treigere enn sirup og henger seg opp 10 ganger om dagen.

Det er faktisk også et poeng. Jeg har fått inntrykk at det var en del som forsvant når det stod på som verst.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det største problemet med Akam er tilknytningen til Diskusjon.no som er treigere enn sirup og henger seg opp 10 ganger om dagen.

Om det er min pc, eller diskusjon.no sin økende aktivitet som gjør at forumet går tregere. Men det er seigt til tider. Noen flere?

Men så er det jo noen som kommer her bare for å lage bråk, å si imot alt fordi de er eldre o.l. Så bruker de det imot når de får kritikk.

Hva kan man forvente av et forum som er på nett, der alle har tilgang?

Lenke til kommentar

Om det er min pc, eller diskusjon.no sin økende aktivitet som gjør at forumet går tregere. Men det er seigt til tider. Noen flere?

Ja, det hender det går litt treigt. Får håpe oppgraderinga av forumservarane skjer om ikkje so altfor lang tid, og at det vil hjelpe.
Lenke til kommentar

Jeg blir av og til helt matt av de tekniske problemene til diskusjon.no.

Jeg vet forøvrig ikke noe om hvilke fora som er å anbefale. Fotopia har potensiale, men det er ikke helt på plass enda.

Dotten er så vanskelig å manøvrere at jeg sjelden orker å holde på der i mer enn et par timer. Det skaper også en høy terskel for å vende tilbake etter en tids fravær.

Dere skal forresten vite at gamle proff-fotografer ofte er veldig grinete og kranglete mennesker. Dotten er omdiskutert blant de gamle jeg kjenner, og de fleste tar avstand fra den. Noen snakker om å ødelegge fotografer, selv mener jeg at det er snakk om å ødelegge fotogleden. Alt koker kun ned til interne diskusjoner mellom folk som har kjent hverandre siden forumet oppstod, slik at de fleste nye føler seg ekskludert før de har begynt. Kommer du med kritikk av noe en av Gutteklubben Grei skriver, så har du resten av gutteklubben på nakken (nesten) til evig tid. Og den klubben styrer egentlig alt sosialt liv på den siden, med sine mange høyt profilerte medlemmer av den proffe sorten.

Edit: Et eksempel på hvor intern dotten er: En av de i indre krets pleier å av uforklarlige grunner sitere Ole Paus. Stort sett er det totalt OT, men de faste bidragsyterene får likevel noe ut av det. Snodige greier.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Da er det viktig at det faktisk sies noe om det i tilbakmeldingskategoriene. Eneste grunnen til at jeg så dette når var at jeg tilfeldigvis så innom denne tråden. Jo flere som poengterer at det er tregheter i systemet i tilbakmeldingsforaene, jo mer blir vi da obs på problemene. Jeg var f.eks obs på at det ble litt tidvis hikke av og til, men ikke ofte som noen mener.

Dere står fritt til å lage tråd om det i tilbakemeldingsforumet, gjerne også med tidspunkter etc. :)

Lenke til kommentar

Enig i at det bør komme opp i nevnte kategori, men chattetrådens spesielle natur gjør at det naturlig kan dukke opp her også.

Jeg synes problemene dukker opp altfor ofte. Det er slitsomt noen ganger. Ofte føler jeg for å kopier teksten før jeg trykker på "knappen", fordi jeg har opplevd å miste hele teksten mange ganger. Hver helg jeg bruker på akam fra tidlig på dagen til sein kveld er preget av ventetid fordi forumet er nede.

Lenke til kommentar

Jeg vet forøvrig ikke noe om hvilke fora som er å anbefale. Fotopia har potensiale, men det er ikke helt på plass enda.

Dotten er så vanskelig å manøvrere at jeg sjelden orker å holde på der i mer enn et par timer. Det skaper også en høy terskel for å vende tilbake etter en tids fravær.

Dere skal forresten vite at gamle proff-fotografer ofte er veldig grinete og kranglete mennesker. Dotten er omdiskutert blant de gamle jeg kjenner, og de fleste tar avstand fra den. Noen snakker om å ødelegge fotografer, selv mener jeg at det er snakk om å ødelegge fotogleden. Alt koker kun ned til interne diskusjoner mellom folk som har kjent hverandre siden forumet oppstod, slik at de fleste nye føler seg ekskludert før de har begynt. Kommer du med kritikk av noe en av Gutteklubben Grei skriver, så har du resten av gutteklubben på nakken (nesten) til evig tid. Og den klubben styrer egentlig alt sosialt liv på den siden, med sine mange høyt profilerte medlemmer av den proffe sorten.

Edit: Et eksempel på hvor intern dotten er: En av de i indre krets pleier å av uforklarlige grunner sitere Ole Paus. Stort sett er det totalt OT, men de faste bidragsyterene får likevel noe ut av det. Snodige greier.

Hva\hvem\hvor er Dotten?

Internett? Akam? ett tema? en person? Jeg er lost...

Sry offtopic, men jeg trenger å få svar på Dotten før jeg er ontopic igjen.:)

Mvh regga

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Dere skal forresten vite at gamle proff-fotografer ofte er veldig grinete og kranglete mennesker. Dotten er omdiskutert blant de gamle jeg kjenner, og de fleste tar avstand fra den. Noen snakker om å ødelegge fotografer, selv mener jeg at det er snakk om å ødelegge fotogleden.
Det er årsaken til at jeg ga opp det forumet. Hvis noen la ut et flott portrettbilde så var det alltid en eller annen grinebiter som begynte å sitere fra en gammel bok og påstod at man ikke kunne gjøre ting på den måten og ikke kunne ha skygger med den vinkelen uten å ha det minste begrep om helheten i bildet. Det er greit å ha kunnskapen i orden men hvis det bikker over i religiøs galskap så ødelegger man fotogleden fullstendig.

Jeg sier ikke at alle på det forumet er kranglete og grinete men det er i overkant mange. Akamforumet har en del problemer men det er i allefall entusiasme å spore til tider.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Dere skal forresten vite at gamle proff-fotografer ofte er veldig grinete og kranglete mennesker. Dotten er omdiskutert blant de gamle jeg kjenner, og de fleste tar avstand fra den. Noen snakker om å ødelegge fotografer, selv mener jeg at det er snakk om å ødelegge fotogleden.
Det er årsaken til at jeg ga opp det forumet. Hvis noen la ut et flott portrettbilde så var det alltid en eller annen grinebiter som begynte å sitere fra en gammel bok og påstod at man ikke kunne gjøre ting på den måten og ikke kunne ha skygger med den vinkelen uten å ha det minste begrep om helheten i bildet. Det er greit å ha kunnskapen i orden men hvis det bikker over i religiøs galskap så ødelegger man fotogleden fullstendig.

Jeg sier ikke at alle på det forumet er kranglete og grinete men det er i overkant mange. Akamforumet har en del problemer men det er i allefall entusiasme å spore til tider.

Første som slo meg var det må ha vært M Krogvold.

En bekjent av meg var nå nylig på ett av hans "kurs" i fotokunst osv. og det første han gjorde var å slakte så å si alle bildene som deltakerene synes var dems beste.

Helst sikkert en Psykotest for å få alle mann til å begynne på blanke ark.

Artig var det å høre at det ikke var noen timeplan, men at en naken dame kunne være frokostens oppstart for å øve til bedre konsentrasjon.

Ikke minst det å pilse hele kvelden og opp klokka 0700 hver dag i en uke.

Jeg skal jaffal være med neste gang :D

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Tror akam er mer et forum for det nymoderne, og de unge. foto.no er mer for de gamle, som ikke helt har kommer over den nye dslr teknologien, og som mener photoshop ødelegger bildet. Det er også ekstremt mange smaksverianter ute å går. Men smak å behag

Lenke til kommentar

Interessant diskusjon dette. Jeg er enig i at Foto.nos brukergrensesnitt er grusomt, det er vel hovedårsaken til at jeg ikke bruker det mer. Ellers har jeg fått en del gode og konstruktive tilbakemeldinger og kritikker der. Har heldigvis aldri opplevd slike gamle "troll" som det refereres til her.

Jeg har tro på akam, og gleder meg til å se hva redaksjonen kan riste ut av ermet mtp tilbud og aktiviteter i større grad rettet mot fotografering og ikke bare fotoutstyr.

Lenke til kommentar
Første som slo meg var det må ha vært M Krogvold.

En bekjent av meg var nå nylig på ett av hans "kurs" i fotokunst osv. og det første han gjorde var å slakte så å si alle bildene som deltakerene synes var dems beste.

Helst sikkert en Psykotest for å få alle mann til å begynne på blanke ark.

Artig var det å høre at det ikke var noen timeplan, men at en naken dame kunne være frokostens oppstart for å øve til bedre konsentrasjon.

Ikke minst det å pilse hele kvelden og opp klokka 0700 hver dag i en uke.

Jeg skal jaffal være med neste gang :D

Jeg var med på noen av kursene hans sent på nittitallet, og de var absolutt bra de, selv om den "bryt ned og bygg opp"-teknikken kanskje er litt drøy av og til. Saken er uansett at han har funnet en kursmetode som fungerer for ham, og fungerer til gagns også. Tar man kursene for det de er kan man få seg en enorm fotografisk vitamininnsprøytning, og inspirasjonen har såvisst godt av en knapp uke med Morten.

Når det er sagt, så er det ikke alltid det er en naken dame som er morgenmodellen. Av og til er hun påkledd, for å illustrere hvor mye vanskeligere det er å tegne en form som er skjult av klær, og av og til er det en mann som er modell.

Lenke til kommentar

Da som jeg har kommet meg tilbake til sivilisasjonen og en pc er det vel påtide og utdype diverse, gi noen svar og tanker osv osv osv.

Advarsel, dette blir nok et langt innlegg...

Vi begynner på toppen:

@solaas: Jeg takker for tipset, men jeg har kjenskap til dpreview, og det er så og si rent gadgets forum med noen millioner troll osv. Akam er himmelen i forhold.

@Eirik_a: Joda du har nok rett i det meste du skriver. Delt motivasjon for innlegget, det finnes troll over alt. Moderatorene kunne kanskje ha vært mer tilstedet på andre måter som du nevner, men det spørs om det egentlig er hensiktsmessig.

@aksjetrading: Uhm, unskyld at jeg spør. Men har du sjekket hvor lenge jeg faktisk har vært på diskusjon.no ? Jeg har innlegg i bildekritikken, dog trenger jeg ikke lage innlegg der for å si at jeg ikke trives med måten den fungerer på. Jeg snakker ikke om å vise frem mine bilder.

@Anew: Ja, forumet har fått en drivkraft fremover, kanskje spesiellt være tomsi42 som tar initiativ til mange av disse tingene. Men det mangler mye andre steder, og jeg syns det går kraftig tilbake her også.

@Nonsens et Al: Det er greit at 'proffene' på foto.no kanskje er værre til tider. Men for de som har lest litt her og der på dette forumet så vil de kunne se at jeg faktisk referte til spesifik(ke) person(er). Det er egentlig ikke nivået på brukeren(e) som krangler som har noe med saken å gjøre, det er 'nivået' på diskusjonen og måten det ødelegger forumet som gjør noe. Jeg ønsker ikke å identifisere meg med de personene i det hele tatt, og har derfor ikke noe ønske å gi de tittelen 'amatør', siden det er der jeg anser meg for å være ;)

@Aak1: Takker for tipset. Jeg skal sjekke ut www.oneexposure.net :)

@sverrelerre: Jeg har ikke helt fått smaken for flickr. Dette da jeg ikke klarer å sitte å se på mange bilder, klikke seg inn og ut for å så 'fundere' på hvordan de har tatt bildet.

Jeg vil ha presentert bildet, med fotografens intensjoner, previsualiseringen, og hvordan han/hun har gått frem for å utføre det.

@k-ryeng: Det er helt greit at det er noe teknisk her i og for seg. Problemet mitt er at det egentlig ikke er noe alternativ til den tekniske debatten. Det er ingen 'kreative' tråder, ingen som går på avanserte foto-teknikker og slike ting. Og de som har blitt startet av den type tråder har vært dårlig kamuflerte flame-tråder uten noen reell hensikt bortsett fra å få oppmerksomhet på seg selv. Heldigvis ble den ene tråden stengt.

@arnold_layne: I svaret til sverrelerre er dette med bildekritikken litt utdypet på en måte. Jeg skulle gjerne ha bidratt på tiltenkt måte selv, men jeg mener at jeg ikke har bilder som er tatt på det nivået, og ikke med den tankeprosessen bak. Dette er noe av det jeg ønsker å lære meg, men så langt er det veldig tydelig at dette ikke er stedet for å sette i gang disse tankeprosessene, dessverre.

@Aetius: Det er godt å vite jeg ikke er den eneste som 'ser' dette. Tanker, ideer og innspill følger i neste innlegg.

@cruelphotography: Takker for tipset om Fredmiranda.com

Sånn, da har jeg vel stort sett svart på en del over, om på en rotete måte. Det får da bare være slik. Jeg legger inn ett nytt innlegg nedenfor med hva jeg kunne ønske å se her på Akam, så kanskje vi kan få en konstruktiv diskusjon rundt dette.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Her er da noen tanker og ideer jeg har, så får dere diskutere de og ta de for det de er verd.

1. Kategorien "Fotografering" blir oversvømt med mye småspørsmål. Derfor ønsker jeg en egen underkategori som går på "avanserte" fototeknikker. I sammenheng med dette tenker jeg da på at folk gjerne tar bilder med en gitt teknikk, og forklarer hva som er gjort, hvordan det fungerer og slik. Et dårlig eksempel er "Panorering", der noen beskriver teknikken, hvor de primært benytter den (f.eks til fotografering av biler i fart), hva som er viktig å tenke på og at de legger ved eksempelbilder.

Nå er kanskje ikke dette en 'avansert' teknikk, men det er et eksempel. Om dere legger godviljen til så skjønner dere hva jeg mener, og hvor jeg vil med det.

2. Smelter kanskje litt i lag med punkt 1. Men tanken her er at man tar et godt bilde og viser hele prosessen. Hva previsualiserte fotografen, hva var intensjonen med bildet, hvordan er det kreative og tekniske utført for å underbygge previsualisjonen/intensjonen? Tanken med dette er at man kanskje kan lære litt tankeprosesser, utover 'snapshots'. Videre vil det kanskje gjøre andre bedre i stand til å duplisere teknikken (ikke bildet), for å skape egne motiver med samme teknikk. Denne kan jeg se for meg at kanskje vil fungere litt som bildekritikk, men kanskje omvendt, der man retter spørsmål til fotografen og han/henne kan svare.

3. Jeg skulle gjerne ha likt å se en 'Ukens topp 10'. Her mener jeg at en bruker kan først sette noen innstillinger om han vil ha poeng-rating på bildene sine. Kontinuerlig vil de 10 beste bildene de siste 7 dagene ligge på en topp 10 liste. Denne vil grunnet det relativt korte tidsrommet bli jevnlig rotert.

Siste punktet (under) er på sidelinjen, men jeg tror det kan ha noe for seg trivselmessig.

(5.) Moderatorer kan med fordel på et MYE tidligere tidspunkt gå inn og stenge 'flame'tråder. Ref: 99% fugletråden skulle ha vært stoppet etter maks 10 innlegg. Spør dere meg er den tråden en skam, og skulle aldri fått leve så lenge. Om ikke moderatorene er villige til å trå til så kommer jeg med en kollektiv oppfordring til å blankt overse slike tråder i fremtiden og la de dø i stillhet.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg melder meg på litt her, selv om det ikke er helt on-topic, ettersom det kom endel ideer/tilbakemeldinger som går på forumet.

Denne delen av Diskusjon.no har hatt en markant vekst og trafikken øker stadig. Så det kan fort gå litt over stokk og sten her. Styrking av tilstedeværelsen av moderatorer her er absolutt noe som bør vurderes, grunnet den økte trafikken (og mange tilbakemeldinger de siste dagene). Når det går på strukturen av forumet så kan man komme med innspill i tilbakemeldingskategorien.

Wikien vi har fått på plass kan også være et godt sted å få samlet guider o.l. for å unngå repeterende spørsmål.

Ellers så ikke nøl med å ta kontakt når det går på ting som trolling, brukere som drar tråder off-topic, sabotering osv. Kan eventuelt splitte dette ut i en egen diskusjon om det blir nødvendig :)

Lenke til kommentar
Foto.no --> foto dot no --> dotten.

Red.: Altso er det eit kallenamn på fotosida Foto.no.

Eller rett og slett slang for Internettet - som spraakraadet ynder å kalle det.

Njaa, men jeg fikk ikke det til å stemme med tidligere bruk av "dotten"

Som f.eks her

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Foto.no --> foto dot no --> dotten.

Red.: Altso er det eit kallenamn på fotosida Foto.no.

Eller rett og slett slang for Internettet - som spraakraadet ynder å kalle det.

Jeg er nok litt preget av å ha vært en del aktiv på dotten. Det er sant som du skriver at nettet ofte er referert til som dotten, men i fotomiljøet er det foto.no man tenker på. Siden jeg brukte det i en post som omhandler foto.no trodde jeg at det var klart, men jeg burde nok vært klarere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...