Gå til innhold

Problemer med pcen, trykker på knapp 0 skjer.

Anbefalte innlegg

Håper dette er rett plass og poste denne posten. Jeg har tatt over en stasjonær pc første dagen virket den helt fint. Andre dagen kom jeg og trykket på knappen ingen ting skjedde, så trykka jeg "sjokk" knappen, da kom den. men nå vil den rett og slett ikkje på. når jeg åpner den er det eit rødt lys og det pipter av den... legger til 3 bilder..

Gi tilbakemelding om du veit noe. Takk!

post-143491-1211489377_thumb.jpg

post-143491-1211489444_thumb.jpg

post-143491-1211489579_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Hvis den virket første dagen og du ikke gjorde noe så skulle den virket andre dagen også?

Grovt sett så vil jeg tippe det er noe feil med enten strømforsyning eller hovedkort.

Har du manualen eller kan laste den ned fra produsentens side vil vel den kanskje fortelle hva det røde lyset betyr.

vi trenger vel mer info, som:

-booter den idet hele tatt (lys i cd/dvd aktivitetslampe, lys i hdd lampe osv), lys i tastatur lamper

-starter vifter og lignende

-har du gjort noe som kan forklare dette (f.eks fått en brå strømbrudd, sikring gått, forandringer i bios osv)

-tok du fysisk ut bios backup batteriet? Tviler på det viser 3 volt på en eldre? pc....

-Hvis du tok det ut er vel bios nullsatt?

-Har du gått over plugger, minnekort osv og sett at de står skikkelig i?

-Har du /tidligere eier hatt lignende problem?

-ser du svimerker eller andre åpenbare skader?

-Har du sjekekt sikringer?

Lenke til kommentar

Hvis den virket første dagen og du ikke gjorde noe så skulle den virket andre dagen også?

Grovt sett så vil jeg tippe det er noe feil med enten strømforsyning eller hovedkort.

Har du manualen eller kan laste den ned fra produsentens side vil vel den kanskje fortelle hva det røde lyset betyr.

vi trenger vel mer info, som:

-starter vifter og lignende? Ingen vifter elle lignende starter, jeg hører bare lyset når jeg trykke på 1 på 1/0 knappen. På "på" knappen skjer det ikkje noe som helst. Men tar jeg av og trykker på 0 på 1/0 knappen så hører det ut som om jeg avlutter en pc for det kommer en lyd som om en pc går av.

-har du gjort noe som kan forklare dette? har ikkje gjort noe, som sagt så var den fin den ene dagen, dagen etter på gjikk den etter på men trykka på en slags "sjokk" knapp. den kom på, dagen etter på virket den ikkje i det hele tatt og det røde lyset kom.

-tok du fysisk ut bios backup batteriet? Ja, jeg tok batteriet helt ut og far min er eletriker og målet batteriet til 3/3 volt.

-Hvis du tok det ut er vel bios nullsatt? hva er bios ^^ :p ?

-Har du gått over plugger, minnekort osv og sett at de står skikkelig i? Nei, det har jeg ikkje, er ikkje 100% sikker på hvor de ligger, men har jo ikkje rørt det så hvordan skulle det lixom pludselig hoppe ut? men ja kan sjekke.

-Har du /tidligere eier hatt lignende problem? Nei, min pappa hadde pcen før me og har aldri hatt problemer.

-ser du svimerker eller andre åpenbare skader? Nei, har ikkje lagt merke til noen skader på noen slags måter.

-Har du sjekekt sikringer? Ja, jeg har sekket sikringer, alt er som det skall.

Jeg har sjekket at stikk kontakten virker på andre ting og testet og tatt strøm fra andre plasser...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Jeg tenkte mest på om strømforyningen gav nok/riktig spenning ut, ikke om det var spenning i stikkkontakten.

Bios inneholder grunnleggende innstillinger til pc, mister den strøm så nullstilles den.

Strøm får den enten når pc er plugget inn, eller batteriet er på plass med nok spenning.

Hvis batteriet ble tatt ut samtidig som pc var utplugget så er vel bios nullstillet, og da må du sannsynligvis inn og sette den opp påny.

Men pc skulle uansett startet.

Såvidt jeg har lest så sender hovedkortet ut et bootsignal når det har fått nok stabil spenning på riktig sted og da booter pc.

Når pc ikke booter tyder det på at den ikke får strøm.

På sikringer tenkte jeg også på sikringer på selve strømforsyningen og lignende, ikke kun i sikringsskapet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...