Gå til innhold

tanker rundt steinalderkost?


Anbefalte innlegg

lurer litt på hva folk tenker om et kosthold der man kutter ut kornprodukter, melkeprodukter og poteter til fordel for bedre helse.

 

man kan kun spise mat som kjøtt, fisk, nøtter, frukt, bær og grønnsaker

 

teorien er at mye av den maten vi har i dag fantes (selvfølgelig) ikke i steinalderen, så kroppen vår er ikke designet til å spise giftig mat som for eksempel poteter (eter du poteter rå blir sjuk, stemmer ikke det?) og korn, matvarer som vi kun begynte å spise for noen knappe tusen år siden da jordbruket oppstod og vi kunne koke korn & poteter.

selv om maten ble kokt og deretter mye av giftstoffene brutt ned så forsvant ikke alt drittet, og folk ble etterhvert feitere, fikk lettere tannråte og alt mulig annet dritt som førte til at de dævva altfor fort.

 

There are races of people who are all slim, who are stronger and faster than us. They all have straight teeth and perfect eyesight. Arthritis, diabetes, hypertension, heart disease, stroke, depression, schizophrenia and cancer are absolute rarities for them. These people are the last 84 tribes of hunter-gatherers in the world. They share a secret that is over 2 million years old. Their secret is their diet- a diet that has changed little from that of the first humans 2 million years ago, and their predecessors up to 7 million years ago. Theirs is the diet that man evolved on, the diet that is coded for in our genes. It has some major differences to the diet of "civilization". You are in for a few big surprises.

LES VIDERE --> http://www.earth360.com/diet_paleodiet_balzer.html

 

det var fysioterapauten min som tipsa meg om det - en ganske anerkjent fyr som har jobba med flere proffe håndball lag og litt med fotball. han forteller om mindre belastningsskader og større prestasjonsevne hos de laga han innførte (noe) av denne type kosthold hos

 

foreslår at man også tar en titt på http://www.thepaleodiet.com/ for å skjønne litt mer

 

peace out

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå blir det jo litt feil og gå tilbake til steinalderen for finne kostholdstips. Blir også feil og si at steinalderkost er det menneskene utviklet seg på. Meste parten av utviklingen har jo skjedd de siste 2-300 år.

i steinalderen levde vi i vårt naturlige habitat og spiste det vi hadde utviklet oss til å spise gjennom millioner av år, og kroppen vår har ikke utviklet seg stort på den tid, så den er fremdeles designet for å spise som våre forfedre.

 

evolusjon foregår over millioner av år, og vi har nok ikke utviklet oss så nok på et par tusen år til å spise som vi gjør i dag

Lenke til kommentar

Blir litt difust når du hevder at kroppen vår ikke er utviklet til og spise som vi gjør idag. I dagens marked er det hopetall av frukt og grønt på markedet, mye av grønnsakene og frukten ville man ikke hatt i norge under steinalderen på grunn av klima etc, så tilgjengeligheten av sunn mat er nok mye høyere. Samme gjelder usunn mat. Jeg hadde fint greid og spise meg overvektig på nøtter, frukt, kjøtt og bær som så vel mcdonalds.

 

Tror man kommer mye lenger hvis man setter seg inn i hvordan ting faktisk fungerer isteden for og styre livet sitt etter hva en eller annen new age person syntes høres ut som en god ide. Med kunnskap om kosthold (og da mener jeg vitenskap) kan man fint leve av dagens tigjengelige mat.

 

Ja det er mye drittmat på markedet idag, ingen tvinger deg til og spise det, og det er strengt tatt ikke nødvendig og kutte ut egg, melk , korn og poteter.

Lenke til kommentar
Blir litt difust når du hevder at kroppen vår ikke er utviklet til og spise som vi gjør idag. I dagens marked er det hopetall av frukt og grønt på markedet, mye av grønnsakene og frukten ville man ikke hatt i norge under steinalderen på grunn av klima etc, så tilgjengeligheten av sunn mat er nok mye høyere. Samme gjelder usunn mat. Jeg hadde fint greid og spise meg overvektig på nøtter, frukt, kjøtt og bær som så vel mcdonalds.

mennesket utviklet seg i tropestrøk hvor det var frukt å finne.

 

at du greier å spise deg overvektig på steinalderkost tviler jeg sterkt på - folk slanker seg på denne dietten

 

Tror man kommer mye lenger hvis man setter seg inn i hvordan ting faktisk fungerer isteden for og styre livet sitt etter hva en eller annen new age person syntes høres ut som en god ide. Med kunnskap om kosthold (og da mener jeg vitenskap) kan man fint leve av dagens tigjengelige mat.

hva er det du har fått for deg? hvis du tror dette er en eller annen new age tulle ide tar du pokker så feil - det er tonnevis

av vitenskap bak dette til å støtte denne teorien, samt tusenvis av mennesker som rapporterer om bedre helse, vekttap og bekjempelse av sykdom ved å gå over til dette kostholdet. for ikke å snakke om de resterende jeger/sankere stammene i verden hvor man ikke finner snev av livsstilssykdommer.

 

tror det er du som skal sette deg inn i hvordan ting fungerer istedet for å så bastant avfeie argumenter og teorier som strider med almen akseptert kunnskap på området.

 

 

Ja det er mye drittmat på markedet idag, ingen tvinger deg til og spise det, og det er strengt tatt ikke nødvendig og kutte ut egg, melk , korn og poteter.

har ikke nevnt noe om egg.

jeg tror nok man vil få bedre helse av å kutte ut de matvarene, jo

 

våre gener har utviklet seg 0.001 % på 10.000 år hvis jeg ikke husker helt feil, og en art bruker ikke knappe 1000 år på å tilpasse seg et nytt kosthold og ett nytt miljø.

Endret av IsaachElric
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
at du greier å spise deg overvektig på steinalderkost tviler jeg sterkt på - folk slanker seg på denne dietten

 

Det er ikke noe problem å spise seg feit på steinalderkost. I mine øyne bør en person som ikke klarer å ta til seg næring fra steinalderkost holde seg milevis unna. Når det er sagt vet jeg at denne typen kosthold funker for noen. Det sier seg egentlig selv at hvis man raser i vekt uten å ha dette som mål bør man skifte kosthold. Det er tross alt et soleklart tegn på at kroppen ikke får i seg nok næring. Dietter som ketolyse bygger på litt av de samme prinsippene som steinalderkost og her anbefaler man ikke å gå på dietten på ubestemt tid.

Lenke til kommentar
at du greier å spise deg overvektig på steinalderkost tviler jeg sterkt på - folk slanker seg på denne dietten

 

Det er ikke noe problem å spise seg feit på steinalderkost. I mine øyne bør en person som ikke klarer å ta til seg næring fra steinalderkost holde seg milevis unna. Når det er sagt vet jeg at denne typen kosthold funker for noen. Det sier seg egentlig selv at hvis man raser i vekt uten å ha dette som mål bør man skifte kosthold. Det er tross alt et soleklart tegn på at kroppen ikke får i seg nok næring. Dietter som ketolyse bygger på litt av de samme prinsippene som steinalderkost og her anbefaler man ikke å gå på dietten på ubestemt tid.

ketolyse dietten handler kun om påføre kroppen metabolisme ved å kutte ut karbohydrater fullstendig - målet er vekttap.

steinalderkost handler hovedsakelig om å spise riktig.

 

ikke alle tilpasser seg steinalderkost like lett etter flere år med drittmat, derfor er det viktig å gjøre en gradvis endring i kostholdet for å få kroppen tilbake på riktig kjør.

dette er dietten som er skapt for mennesker.

 

les denne artikkelen http://www.trim.no/pub/art.php?id=345

Lenke til kommentar
steinalderkost handler hovedsakelig om å spise riktig.

 

Hva er "riktig"?

At man får i seg nok, men ikke for mye næring, noe som de fleste gjør i dag...

 

 

Jeg holder en knapp på følgende:

-Tidligere var man mer fysisk aktiv, samtidig levde man aldri lenge nok til at man kunne få "livsstilssykdommer", det er tross alt i nyere tid at levealderen har skutt i været. Og om noen fikk diabetis i tidligere tider, spørs det om noen i det hele tatt viste hva det var for noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
steinalderkost handler hovedsakelig om å spise riktig.

 

Hva er "riktig"?

At man får i seg nok, men ikke for mye næring, noe som de fleste gjør i dag...

 

Det der blir altfor generelt å si. Det viktigste er jo hvor næringen kommer fra. Å spise to grandiosa daglig for å møte et kaloribehov på for eksempel 2500 vil jo være fullstendig tåpelig, selv om antall kcal stemmer med behovet.

Lenke til kommentar
...en art bruker ikke knappe 1000 år på å tilpasse seg et nytt kosthold og ett nytt miljø.

Dette er pisspreik. Musene på Gough Island i Sør-Atlanteren har på 150 år utviklet seg til å livnære seg på albatross-kyllinger på opptil 10 kg. Dessuten har musene på samme tid blitt opptil 3 ganger større enn vanlige mus.

 

Les mer

Endret av theMar
Lenke til kommentar
...en art bruker ikke knappe 1000 år på å tilpasse seg et nytt kosthold og ett nytt miljø.

Dette er pisspreik. Musene på Gough Island i Sør-Atlanteren har på 150 år utviklet seg til å livnære seg på albatross-kyllinger på opptil 10 kg. Dessuten har musene på samme tid blitt opptil 3 ganger større enn vanlige mus.

 

Les mer

Du får vel strengt tatt en god del generasjoner mus på en generasjon mennesker? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...