Gå til innhold

Åpne spoilers UTEN bruk av mus?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en venn her på forumet som er blind(Jeg velger å ikke nevne navn, da jeg ikke tror han vil dette. Håper dere på forumet respekterer dette og ikke begynner å spekulerer o.l.) . Han deltar aktivt i forskjellige diskusjoner på forumet, og det går for det meste fint. Dessvere har han ett problem: Fordi han ikke bruker mus, kan han ikke åpne spoilers, noe som kan gjøre mange diskusjoner vanskelig.

Det jeg lurer på i første rekke er; er det noen måte å åpne spoilertags utelukkende ved hjelp av tastatur?

Det andre er: hvis dette ikke er mulig, vil dette da kunne blitt implementert(er det det det heter? :p(mange det'er)) i forumet? Dette ville virkelig hjulpet denne personen! Jeg ville ikke blitt overrasket hvis det var flere svaksynte/blinde på forumet som har samme problem.

Formubrukeren Jakos-k kan også bekrefte denne brukerens problemer, hvis det skulle være noen som tvilte :)

Håper noen kan hjelpe! :)

Hilsen Arne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk at eg ikkje har peiling på korleis han surfer, so dette kan vere heilt ubrukeleg:

Det kan gjerast i Opera1) iallfall, ved å få markert spoileren på eit vis, og so trykke enter. Markeringa kan ein gjere ved t.d. å halde inne shift og bruke piltastane til å bla mellom linker. Når spoileren vert aktiv, trykk enter og den opner seg.

1) Eg bruker no Opera 9.5 Beta 2, hugser ikkje korleis det var i 9.27, som er den siste stabile versjonen.

Lenke til kommentar

Som Torbjørn T. skriver er spatial navigation den normale måten å navigere uten mus. Opera er på dette punktet overlegen med shift+piltaster for å navigere elementer og enter for å aktivere elementer men Firefox har også muligheter ved å trykke F7.

Men dersom han bruker en normal nettleser av bedre kvalitet er det ikke noe problem å skrive et par linjer som automatisk åpner alle spoilere.

Så hvilken nettleser bruker han?

Lenke til kommentar

Hvordan surfer han på nettet? Får han opplest all tekst? I så fall bruker han kanskje Opera allerede, siden den har støtte for stemme-kommandoer og opplesing av tekst?

Om han bruker opera kan han enkelt gjøre følgende:

Trykk punktum, skriv "spoilert", trykk enter. Da vil opera søke etter frasen "spoilert" som du finner i spoiler-boks lenken, og om den blir funnet åpnes den. Nok et eksempel på hvordan Opera dominerer på enkel browsing.

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
det fungerer selvsagt ikke like bra nå, siden frasen spoilert er gjengitt mange ganger i dette emnet, noe det ikke ville blitt vanligvis
Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...