Karlson Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hei, Jeg har en venn her på forumet som er blind(Jeg velger å ikke nevne navn, da jeg ikke tror han vil dette. Håper dere på forumet respekterer dette og ikke begynner å spekulerer o.l.) . Han deltar aktivt i forskjellige diskusjoner på forumet, og det går for det meste fint. Dessvere har han ett problem: Fordi han ikke bruker mus, kan han ikke åpne spoilers, noe som kan gjøre mange diskusjoner vanskelig. Det jeg lurer på i første rekke er; er det noen måte å åpne spoilertags utelukkende ved hjelp av tastatur? Det andre er: hvis dette ikke er mulig, vil dette da kunne blitt implementert(er det det det heter? (mange det'er)) i forumet? Dette ville virkelig hjulpet denne personen! Jeg ville ikke blitt overrasket hvis det var flere svaksynte/blinde på forumet som har samme problem. Formubrukeren Jakos-k kan også bekrefte denne brukerens problemer, hvis det skulle være noen som tvilte Håper noen kan hjelpe! Hilsen Arne. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Merk at eg ikkje har peiling på korleis han surfer, so dette kan vere heilt ubrukeleg: Det kan gjerast i Opera1) iallfall, ved å få markert spoileren på eit vis, og so trykke enter. Markeringa kan ein gjere ved t.d. å halde inne shift og bruke piltastane til å bla mellom linker. Når spoileren vert aktiv, trykk enter og den opner seg. 1) Eg bruker no Opera 9.5 Beta 2, hugser ikkje korleis det var i 9.27, som er den siste stabile versjonen. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Som Torbjørn T. skriver er spatial navigation den normale måten å navigere uten mus. Opera er på dette punktet overlegen med shift+piltaster for å navigere elementer og enter for å aktivere elementer men Firefox har også muligheter ved å trykke F7. Men dersom han bruker en normal nettleser av bedre kvalitet er det ikke noe problem å skrive et par linjer som automatisk åpner alle spoilere. Så hvilken nettleser bruker han? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Hvordan surfer han på nettet? Får han opplest all tekst? I så fall bruker han kanskje Opera allerede, siden den har støtte for stemme-kommandoer og opplesing av tekst? Om han bruker opera kan han enkelt gjøre følgende: Trykk punktum, skriv "spoilert", trykk enter. Da vil opera søke etter frasen "spoilert" som du finner i spoiler-boks lenken, og om den blir funnet åpnes den. Nok et eksempel på hvordan Opera dominerer på enkel browsing. Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor det fungerer selvsagt ikke like bra nå, siden frasen spoilert er gjengitt mange ganger i dette emnet, noe det ikke ville blitt vanligvis Endret 24. mai 2008 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Enkle varianten er selvfølgelig å legge til et valg i kontrollpanelet til brukerne som heter "automatisk åpne alle spoilere". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg