Gå til innhold

Sigma 50-150mm f/2.8 II vignetting?

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått dette objektivet, og har tatt et par bilder med det. Men det første som slo meg ved dette objektivet var at kantene på bildene var veldig mørke, spesielt når jeg er helt zoomet inn på 150mm.

Er dette normalt for dette objektivet?

Her er to eksempler jeg tok kjapt mot veggen her, det første er på 50mm og det andre er på 150mm. Det er spesielt kraftig vignettering på 150mm.

post-1792-1211488881_thumb.jpg

post-1792-1211488893_thumb.jpg

Lurer på om jeg bare skal få sendt dette objektivet tilbake. Har nemlig lest mange reviews om dette objektivet (og versjon 1 av samme objektiv) og vignettering har aldri vært noe som har blitt nevnt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge photozone har versjon I av det samme objektivet ganske nøyaktig ett stopp vignettering på 150 mm og f/2.8. Vanskelig å bedømme om det er mer eller mindre på bildet ditt. Jeg har også versjon II og har foreløpig ikke latt meg plage av vignettering, men så har jeg heller ikke tatt bilder av en hvit vegg enda. Jeg kan gjøre det i morgen, så kan vi sammenligne.

Regner med bildene dine er tatt med største blender?

Lenke til kommentar
Ifølge photozone har versjon I av det samme objektivet ganske nøyaktig ett stopp vignettering på 150 mm og f/2.8. Vanskelig å bedømme om det er mer eller mindre på bildet ditt. Jeg har også versjon II og har foreløpig ikke latt meg plage av vignettering, men så har jeg heller ikke tatt bilder av en hvit vegg enda. Jeg kan gjøre det i morgen, så kan vi sammenligne.

Regner med bildene dine er tatt med største blender?

Bildene ble tatt på f/2.8 ja. På 150mm så blir det til og med veldig tydelig i søkeren! Min samboer som ikke har peiling på foto kommenterte det til og med. Grunnen til at jeg testet det mot hvit vegg var pga. at jeg var ute og tok div. bilder i dag, ikke bare på f/2.8 men også 4 og 5.6 og så tydelig tendenser til vignettering på bildene når jeg hadde importert dem i Lightroom. Det er jo lett og korrigere, men uansett veldig irriterende, iallefall med så mye som det er på 150mm at en ser en utrolig stor forskjell til og med i søkeren!

Lenke til kommentar

Jeg har (minst) like mye vignettering på mitt eksemplar:

50 mm, f/2.8:

299991157_WwdNF-M.jpg

150 mm, f/2.8:

299991169_pc4YA-M.jpg

Dette er egentlig ikke noe verre enn jeg ville forvente med et objektiv som er designet for crop-sensor (med så stor blender. Men "ute i felten" er det sjelden man (jeg i hvert fall) har så monotone bakgrunner at dette blir et stort problem.

300064057_ca2Bw-M.jpg

Lenke til kommentar

En rask sjekk med mitt eksemplar (vs II): Jeg får visst omtrent samme resultater som Photozone: Ca 1 blender på 150/2.8, går trinnvis ned til omtrent null ved f/8. Vanskelig å se ved f/5.6. Litt, men mye mindre, ved 50/2.8. (Photozone måler ca 1/2 blender der.)

Hvis du får vesentlig mer enn dette, synes jeg du skal reklamere. Men ca 1 blender vignettering på full åpning er hva en må være forberedt på med optikk som er konstruert for det aktuelle formatet.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Her er en test med blant annet et diagram over blenderåpning vs brennvidde vs mengde vingnettering. Det ser ut til å være normalt på de største blenderåpningene og litt mer ved 150mm enn ved 50mm.

1vignet.gif

Photozone målte altså endel mer (på vs I), og jeg er ganske sikker (uten å ha målt) på at det er noe mer enn det som framgår av dette diagrammet på mitt II-eksemplar. Men altså i størrelsesorden 1 blender (EV). Vi har vel små grunner til å tvile på både slrgear og photozone i dette tilfellet, så kanskje er eksemplarvariasjonen på vignettering i størrelsesorden 0.5-1.5 EV?

Lenke til kommentar

Er det egentlig noe særlig eksemplar-variasjon på det?

Er det noen som har lyst til å ta en sammenligning selv?

Fotografer med manuelle innstillinger og juster eksponeringskompensasjonen hakk for hakk. Etterpå klipper og limer du fra de mørkeste og lyseste områdene på alle bildene for å sammenligne lysstyrken direkte side om side. Da får du i det minste målt vignetteringen i trinn på f.eks 1/3 EV.

Lenke til kommentar

Vel for min del så ble dette alt for mye. Så mitt objektiv går nok i retur. Kjøper heller et Sigma 70-200mm f/2.8 II fra bhphoto og ender på samme pris inkl frakt/mva som 50-150 koster i Norge. 70-200'en har fått mye bedre resultater når det gjelder vignettering så jeg på photozone.de.

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe særlig eksemplar-variasjon på det?

Er det noen som har lyst til å ta en sammenligning selv?

Fotografer med manuelle innstillinger og juster eksponeringskompensasjonen hakk for hakk. Etterpå klipper og limer du fra de mørkeste og lyseste områdene på alle bildene for å sammenligne lysstyrken direkte side om side. Da får du i det minste målt vignetteringen i trinn på f.eks 1/3 EV.

Nei, en skulle vel kanskje ikke tro det. Men jeg vil heller mene det er eksemplarvariasjon, enn at photozone og slrgear gir såpass ulike resultater.. Dessuten er jeg tilbøyelig til å stole mer på erfaring enn på teori i sånne tilfeller :)

Lenke til kommentar

Jeg husker vi hadde en liten debatt for et år eller to siden om lysavfall på Canon fullformat, og da påpekte Toralf Sandåker hvor komplekst det er å måle lysavfallet. Kamerainnstillinger etc. har svært mye å si, og Imatest (som i det minste photozone.de bruker) ble kritisert for å bruke feil metode, og komme med alt for lave verdier.

Lenke til kommentar
Jeg husker vi hadde en liten debatt for et år eller to siden om lysavfall på Canon fullformat, og da påpekte Toralf Sandåker hvor komplekst det er å måle lysavfallet. Kamerainnstillinger etc. har svært mye å si, og Imatest (som i det minste photozone.de bruker) ble kritisert for å bruke feil metode, og komme med alt for lave verdier.

...Og i dette tilfellet ligger photozone.de mange prosent over slrgear, hva nå det kan tyde på?

Kanskje det er omtrent like greit ikke å prøve å kvantifisere vignetteringen for presist? Samtidig får jeg for min del litt mark av disse som kritiserer diverse metoder sønder og sammen, når, som i dette tilfellet, slrgear og photozone kommer med resultater som er svært høyt korrelerte - og samtidig såpass avvikende at de ikke kan bero på bruk av nøyaktig samme metodikk. Jeg må også si at for min del, så har photozone-verdiene stemt ganske så bra med min ytterst omtrentelige guesstimering for objektiver jeg har, på sensorene jeg har brukt.

Ytterligere en sak, praktisk viktig for meg, når det gjelder dette Sigma-objektivet og vignettering: Hvis er er opptatt av gode hjørner på 150mm, så bruker en det ikke på f/2.8, men blender ned. Det er ikke ILLE i hjørnene fullt åpent, men ikke noe å skryte av. OG med nedblending, forsvinner vignetteringsproblemet også. Det er UTROLIG få anvendelser jeg har av dette på 150/2.8 som krever topp hjørner!

Lenke til kommentar
Kanskje det er omtrent like greit ikke å prøve å kvantifisere vignetteringen for presist?

Det er nok lurt. Når testutstyret er ellers likt, så er det greit å si noe grovt om relative forskjeller, men hvilke utslag det får i virkeligheten avhenger uansett av alt for mange variabler til at det har noen heniskt å diskutere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...