Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fusking og feiltenning på en scooter


Anbefalte innlegg

Har en moto zeta 2006mod scooter (sikkert ikke beste merke men ikke noe vi trenger å bitche om i dette topicet).

Det er litt småproblmer med den og det surrehuet som jobber i den butikken jeg kjøpte den i sier at det er helt normalt noe jeg tviler på. Så da håper jeg dere kan hjelpe meg litt med å kanskje fortelle meg hva som er galt og hva som bør gjøres.

 

Når jeg er ute å kjører så gjør den ca 60kmt men helt uten videre kan den bremse ned av seg selv (går ned til 50-45km/t) også begyner den å "nappe" litt sånn som når man slepper ut clutchen for fort på en bil.

 

I nedoverbakker når jeg holder gassen inne høres det ut som om den "nyser" regner med at det smeller i eksospotta akuratt som om den feiltenner (hvis det er det det heter?)

 

Den er ikke trimmet eller gjort noe med.

 

Når jeg først kjøpte den (i 2006) var den helt fin, men begynte å oppføre seg sånn etter et par mnd. Dro ned til butikken siden det uansett snart var på tide med den første servicen og jeg fikk nesten huden full fordi jeg klaget på det når motern var SÅ møkkete. Så jo nesten ikke brukt ut menmen. Den ble jo bedere etter etter denne servicen og motorvasken. Det gikk et par uker og den begynte igjen. Ned til butikken og nei det er ikke noe galt med den. Fram og tilbake sånn et par ganger til det ble vinter og inn garasjen med den.

Året etter akuratt det samme, ned tilbutikken huden full pga møkkete motor som liksom var årsaken til disse problemen. Ny motorvask som hjalp heller lite. Ble en tur ned di i løpet av den sommern, men scooteren ble lite brukt rett og slett fordi det er mye mere digg med bilen i regnværet.

Så i dag tok jeg den ut og det er akuratt samme problemene med den. Tenkte jeg skal ta den med ned til surrehue i morgen, men hadde vært greit å få noe tips til hva jeg kan be han om å sjekke.

 

Det er fullt mulig at han bare lurer meg for jeg har rett og slett null peiling på dette med motor.

 

(Kan jo også nevne at den nesten aldri blir brukt i regn, og står inne i en varm og tør garasje hele året).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at den napper og rykker er vel hastighetsbegrenseren som gjør sitt, og det at det smeller i potta når du kjører så fort er for at tenningen blir kuttet og det blir ettertenning. Ikke gi gass når det går fort.

 

Jeg ville bett han sjekke forgasseren, tennplugg, osv.

 

Du burde hevet kjøpet for lengst.

 

Moto Zeta? Er vel et eller annet søppelmerke, jeg hadde en Generic Ideo som det var problemer med hele tiden.. fikk byttet den inn :)

 

Litt sent, men stå på ditt!

 

En ting til: Hvordan kjørte du under innkjøringsperioden? (De første 50 milene) Kjørte du forsiktig eller hardt?

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Joa skulle nok ha havet kjøpet for lengst men ikke så lett når butikkeier står på sitt om at alt er normalt. Også er jeg litt treig av meg.

Men uansett så er det vel 5års reklamasjon på en scooter. Og i morgen er siste sjnagse for han å få ordnet dette.

Lenke til kommentar

Innkjøringsperioden gjore jeg som han sa.

Gasse og slippe gassen hele tiden de første 50km.

 

Hvis han klarer å bevise at den er rævkjørt er det rett og slett en scooter som ikke er ment for å bli kjørt. Har gjort alt av vedlikehold som å sjekke olje holde den ren og pen og ellers bare kjørt med den. Er ikke mange turene den har vært ute i regnet heller.

 

Men takker for raske svar.

Lenke til kommentar

Så lenge mopeden er original, er det bare å gi full gass for den kommer aldri til å oppnå "faretruende" turtall uansett. Kanskje være litt forsiktig i nedoverbakker.

 

Det at den hakker kan også bare være feil dysestørrelse. Hvis forhandlerne er så skutt som du sier skal du ikke se bort fra det :)

 

Kjør så motoren blir varm så skrur du ut tennpluggen og ser på fargen:

Er den svart og oljete så får den for mye bensin i forhold til luft

Er den hvit og tørr får den for lite

Er den nøttebrun er den perfekt

 

Kan også være at du har fått rusk i forgasseren.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Hvor bor du, Gunnar?

 

Hei. Alexander her, bror til Gunnar. Jeg skal prøve meg på å få gang på denne "mopeden" nå.

Vi holder til i Haugesund, mellom Stavanger og Bergen. Vet noen om noen som kan hjelpe med deler her? Elternativet er å få tak i noen som kan sende nødventdige deler.

Skal prøve hos WF-Motor og Sigma tenkte jeg. Ett annet problem som har oppstått er at dekselet hvor kick-starten er, har knekt rundt feste til kick-starten. Dvs at det ikke er mulig å kicke den i gang. Dekselet ser ut til å være støpegods eller aluminium. Skal høre med lokal yrkesskole, om dette er noe som kan sveises..

(Nytt deksel koster sikkert ikke all verden, men hvor man får tak i slikt, vet ikke jeg........

 

Den elektriske starteren går rundt, men virker som om den ikke klarer gi nok futt til å få starta motoren. Tannhjulet som "slenges ut" går ikke tilbake når jeg slipper start knappen...

Plugg, bensinfilter er byttet, oljennivået er som det skal. Strøm er ok (også prøvd med startkabler, uten videre hell......)

Bensinen er ny... Gamle pluggen var rav-svart....

 

Tips og råd tas imot med takk

 

Alexander

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...