TheMoonMan Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg liker veldig ofte å ta bilder mot himmelen. Saken er det at om natten, så vil jeg ha månen, måneskinnet i skyene osv helt klart og fint. Hvordan? Jeg har prøvd meg fram, men alt blir liksom susete osv.. Jeg har et canon eos 30d med 17 - 85 obj. og et 50 - 1.8. Alex. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Lav iso, normal blender, lang lukkertid og stativ. (og helt speillås/fjernutløser for å minimere muligheten for vibrasjon i starten)? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Manuell fokus(?) kan hjelpe - husk at uendelig ikke er for enden av skalaen men litt tilbake (gjelder alle autofokus-objektiver). Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Kan ikke ha så lang lukkertid på månen, da den vil bli veldig overeksponert. Tror du heller må satse på høy iso. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 hva med for eks 3 forskjellige lukkertider og en HDR-merge? Om man da har et program som tillater slike festligheter vel og merke.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Kan ikke ha så lang lukkertid på månen, da den vil bli veldig overeksponert. Tror du heller må satse på høy iso.Uansett hvilken ISO-verdi du bruker, må man se på histogrammet i ettertid, og vurdere eksponeringen. Månen blir ikke mer overeksponert med "lang" lukkertid og lave ISO-verdier enn høy ISO og tilsvarende kortere lukkertider. Korrekt eksponering er et samspill mellom tre faktorer, lukkertid, følsomhet og blenderåpning. Dessuten er det litt fleksibilitet innenfor "korrekt" eksponering. Lenke til kommentar
eckmann Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Men man må bare huske på at månen i seg selv er veldig lys, og om du skal ha bilder av selve månen med detaljer, må du nok opp i minst 200mm, men det blir jo fremdeles et lite utsnitt. Det er greit å ha mindre blenderåpning (selv pleier jeg å ha rundt f/11, men det varierer), ISO200 og relativt kort lukkertid. Jeg regner med at du også bruker stativ. Edit: Fordi månen for lys direkte fra solen må du enten a) velge om du vil ha et fint bilde av månen eller nattscenen, eller evt. b) bruke et redigeringsprogram senere og blende inn månen. Endret 23. mai 2008 av eckmann Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Takker så MYE for svar:) Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Stativ, lav ISO (ISO 400 går greit på 30D) og riktig eksponering er veien å gå. Merk også at stativ er understreket, for å viktiggjøre poenget. Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Stativ har jeg vettu:) Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Stativ har jeg vettu:) Så hva sitter du her for da? Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Ganske enkelt¨å ta gode nattbilder her jeg bor,i fìnnmark:)her har vi sol om natta i 2 måneder fremmover:) vi trenger ikke stativ,og må blende ned:)så her er problemet at det er for lyst Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Fordel å ta bilder i RAW også, slik at man kan få rett fargetemperatur. Når jeg tok nattbilder i vinter måtte jeg ha en fargetemperatur tilsvarende "tungsten" for at det skulle se pent ut. Dersom stjerner/måne og slikt virker slørete så er det fordi du har for lang lukkertid (jordens rotasjon som forårsaker sløring). Da må en gjerne skru opp ISO et par hakk, samt minst mulig blenderåpning. Eller motsatt dersom man vil skape sløring (typisk for mange bybilder). Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Stativ har jeg vettu:) Så hva sitter du her for da? Si det det...all kunnskap er god kunnskap:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå