Gå til innhold

Noen sikkerhets-kopierings tips?

Anbefalte innlegg

Hei

2 av mine harddisker som jeg kjørte i "ripping" tok kvelden. All data ble sletta. Dell sendte 2 nye til meg. Jeg har aldri drevet med sikkerhets-kopiering før, men det skal jeg begynne med nå. Jeg bestilte en ekstern harddisk på 500gb som kom i dag (western digital)

Det jeg lurer på er hvordan jeg sikkerhets-kopierer...

vet det høres dumt ut men...

Jeg plugga inn harddisken og den er innstalert! Det ble instalert noen slags programmer også. de plager meg. hver gang jeg skrur på PCen spretter de opp!

De heter Memeo AutoBackup og Memeo AutoSync. kan noen forklare meg hva de er?

det ene er jo bare noe "trail version" dritt... skal jeg bare slette det?

Når dere sikkerhetskopierer.... hva gjør dere?

Når jeg tenker sikkerhetskopiering, tenker jeg å plugge inn harddisken, sånn at den kommer op p som et minnekort på en måte... så drar man bare alle filene man vil ta vare på, over på harddisken manuelt. file by file!

Er det sånn dere gjør det? eller lar dere et eller annet program kopiere ALL data som er på PCen, altså de interne diskene...

(er litt noob når det gjelder sikkerhetskopiereng)

Takk for tips! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer ikke på navnet til et spesifikt program, men du kan velge å kopiere enkelte mapper automatisk når du kjører programmet. Det betyr at du setter inn HDDen kjører porgrammet, venter og så er det ferdig. Har du litt organisasjon på pcen går dette rimelig enkelt.

EDIT:se her

Endret av southparkman
Lenke til kommentar

Programvaren som fulgte med min WD-disk er etter min mening ubrukelig. Jeg bruker SyncToy som er et gratis program fra MS. Du kan bestemme hva som skal tas backup av, og du kan velge mellom forskjellige metoder for backup/synkronisering. Programmet er enkelt å bruke, men har ingen "schedule-funksjon" som et vanlig backup-program. Dette løses dog enkelt ved å bruke Scheduled tasks (Planlagte oppgaver) som du finner i kontrollpanelet i XP. Eller du kan bruke AT-kommandoen i Ledetekst (kommandolinjevindu). Jeg orker ikke finne noen linker til deg, men SyncToy er omtalt her på forumet og ellers får du bare Google i vei.

Lenke til kommentar

Det lønner seg å kjøpe et program ala Acronis TrueImage dersom du ikke har særlig erfaring.

Dette programmet kan sikkerhetskopiere alt fra filer til partisjoner og hele disker. Anbefales.

Link

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hmm

De programmene virker bare stress syns JEG

Ser dette lurt ut?: (se vedlegg)

Altså, sikkerhetskopiere på denne måten:

1. lage ulike mapper på selve harddisken (filmer, spill, programmer)

2. "dra" filene over i mappene (altså fra PC harddisken til den eksterne)

Er dette en god/"riktig" måte?

takk

BTW: de filene som ligger på harddisken fra før av... kan de slettes uten problemer? jeg har ikke tenkt til å gjøre det, men jeg lurer også på om de kan legges inn i en og samme mappe istede for at de alle liger sånn "åpen", på en måte. uten at det vil føre til problemer... Dere ser hvilkne filer jeg mener på bilde "2" og "3".

Håper dere forstår! ^^

post-152050-1211559596_thumb.jpg

post-152050-1211559717_thumb.jpg

post-152050-1211559736_thumb.jpg

Endret av bfplayer
Lenke til kommentar
Så lenge du har kontroll på hva du gjør så vil jo dette gjøre nytten.

Skulle disken ryke må du reinstallere OS, det slipper du med Acronis TrueImage f.eks.

skulle disken ryke? innstalere OS på hva?

PCen?

Kan den i det hele tatt påvirke PCen min eller harddiskene jeg har i PCen?

Lenke til kommentar

Som "southparkman" sier så tar du en "image" av disken.

Dette lagrer du på en annen disk (intern eller ekstern)

Sett i en ny disk, boot opp PC-en med Acronis CD-en og restore hele disken fra "imaget" og vips er PC-en oppe og går akkurat slik den var når du sist tok et "image".

edit:

Du kan også åpne en slik "image" og hente ut filer du ev. har slettet.

Dette programmet (eller lignende) er et "must have" etter min mening.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Dere snakker i koder... ^^

Det jeg egentlig trenger et svar på er om den måten jeg beskrev var "korrekt" eller god NOK for sikkerhetskopiering... så?

Jeg har svart deg en gang, men kan gjerne gjenta.

Det vil være godt nok dersom du vet at du får kopiert ut de viktige filene.

Fordelen med de andre løsningene er at de tar kopi av alt og glemmer ikke en viktig katalog eller fil, som man lett kan glemme selv.

Lenke til kommentar

Jeg har et Progam som heter Rixo... det fulgte med min Dell XPS pc...

Det er et brenneprogram, eller? det kan i hvert fall brukes som det.. men jeg tror det er mer en bare et brenneprogram. Inne i programmet kan jeg trykke på backup, så kan jeg trykke på easy archives. for meg ser det ut som om det er et slags backup program også...

Noen som vet noe om det? Rixo?

Hmm... Jeg har testet meg fra i programmet...

Det kan brukes til sikkerhetskopiering^^ Nice!

Da har jeg funnet den endelige løsningen for sikkerhets-kopiering!

Takk for all hjelp! :)

Endret av bfplayer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...