Gå til innhold

Litt i tvil om sitteavstand.

Anbefalte innlegg

Hei,

ser på en tabell med anbefalt sitteavstand og er litt usikker når dette gjelder.

Tabell

Avstanden mellom veggene der jeg skal flytte inn er 3m, altså blir sitteavstanden noe mindre.

Utifra tabellen bør jeg altså ha et 46'' TV, dette synes jeg virker litt voldsomt.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer så å si alt å si på hva dere synes er mest komfortabelt.

Jo nærmere du kommer, jo mer av synsfeltet dekker du, og en sannsyneligvis bedre opplevelse. Men om du kommer for nærme så vil bildet virke kornette pga oppløsningen.

Har du/bruker du HD-sendninger så kan du f. eks sitte langt nærmere uten at bildet ser kornette ut. :)

Lenke til kommentar

Det kommer an på oppløsningen, men også på bildekvaliteten, og hva man ser mest på. Et standard TV-bilde og en DVD har samme oppløsning, men dersom det er litt støy på TV-bildet ser det mer grovkornet ut. Tabellen første innlegg linker til kan nok ha noe for seg om man først og fremst ser film fra digitale kilder, men så lenge man har litt støy på et analogt TV-signal vil dette bli irriterende godt synlig på de størrelse med de avstandene tabellen anbefaler.

Lenke til kommentar

hmm.. jeg har sett en annen tabell og der burde man sitte over 4 m unna for å ha 50". jeg ville egentlig hatt 50" nemlig, men fant ut at jeg sitter 2,5-3 m unna tven, og da burde jeg kanskje heller ha 42" eller noe sånt..

trodde det gikk litt på at man faktisk ikke fikk sett hele handlingen på skjermen om man sitter for nære en stor skjerm, visste ikke at det var mest pga oppløsningen :p

Lenke til kommentar

Valg av størrelse handler ikke bare om oppløsning, men også av hva man ser eller vil ha med seg. Klart er det et minstekrav at avstanden til skjermen i forhold til pikselstørrelsen er såpass at man ikke ser pikslene, med støy på TV-bildet ser man også korn som består av maaange piksler.

Men når dette er i orden kan man kanskje spørre seg: Liker man å sitte langt bak på kino å ikke bevege øynene i bildet, eller liker man å sitte på første rad, nærmere lerretet enn lerretets bredde, føle at man er inni filmen, og bevege hodet etter hvor ting skjer? De som liker å sitte langt bak, vil kanskje ikke være like interessert i stor TV som de som liker å sitte langt framme. Og filmentusiaster som ser minst en film hver dag, vil gjerne ønske seg en større skjerm i forhold til sitteavstand enn de som hovedsaklig bruker TV-en til å se Dagsrevyen.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Da måtte du nok sittet nærme om du ikke skulle fått med deg ting.

Tror nok 1m sitteavstand på mitt 95" lerret hadde vært ganske optimalt om man hadde nærmest ubegrenset med oppløsning! Da dekker bildet det meste av synsbredden, men ikke så mye at du må snu på hodet for å kunne få med deg alt. (hele bildet skal være mulig å få inn i skarpsynet... såfremt du rører på øyene naturligvis)

Husk dog på at filmen i seg selv ikke blir i 95", da du får sorte striper oppe og nede, alt ettersom hvordan format filmen er spillt inn i. (mange som har bredere enn vanlig 16:9)

Blir kanskje litt slitsomt etterhvert, da det er mye som skjer for øynene på en gang, men slik blir man vel vandt til. :)

Lenke til kommentar

så sant så sant! liker meg ikke langt bak jeg altså!

fillern og, må jeg revurdere tv-valget mitt da?! jeg som endelig har bestemt meg for en bra 42" tv, kanskje jeg alikevel kan ha 50"?! prosjekt "ny tv" er jo heeelt håpløst *ler*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...