Gå til innhold

hd som knitrer

Anbefalte innlegg

har gjort en del erfaringer med hd som knitrer og bråker mere en det man skulle tro.spesielt med en ny hd.her kommer min påstand til alle dere dumme folk meg og.som legger inn xp og konverterer over til filsystemet ntfs.gjør ikke det for all del.ntfs er et bedritent filsysem som skulle vert fuck off for lenge siden.har prøvd og kødda med det systemet en stund.her kommer løsningen for dere som er skuffet over hd deres og støy.formater hd deres til fat32 og den vil bli stille som en mus.andre fordeler er at hd blir mye raskere,bruker du ntfs system påstår jeg at du kan få ødelagd eksternt utstyr som for exsempel dig.kamera.som en frend påsrår kommer av det.jeg har sjøl en masse dårlige erfaringere med dette systeme.blant annet med tilkoblig med asucom isdn kortet på den gamle pc(msi k7t turbo)trudde kortet var defekt kjøpte nytt samme type det samme skjedde igjen etter en stund.har formatert begge pcene tilbake til fat32 gud hvor godt det var.alt virker som det skal og det går mye raskere enn bremsklossen ntfs.det jeg har som htpc er asus a7n8x deluxe herc.9500 pro 512 winbond pc3200 xp 1800 maxtor 120gb 8mb buff.stille som mus med fat32 konverterer jeg over til ntfs knitrer og bråker så mye at du tror de testene som er gjort er fake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme erfaring har eg med fat32, men ntfs er et bra filsystem. Det som gjør at ntfs er tregere er clusterstørrelsen på små partisjoner.

Har du store partisjon får du alltid store clusterstørrelse, min ene partisjon er 94.3GIB fat32 og 32kb cluster, det samme får du på ntfs filsystem om partisjonen er store nok.

Og en ting til? Folk er ikke dumme fordi at de bruker ntfs filsystem, selv bruker eg fat32 og grunnen vil eg ikke ta opp her.

Men du må være høflig og saklig om du vil at eg/andre skal tro deg, og ikke minst linker/artikler som støtter din påstand.

Men for å være ærlig har eg samme erfaring med ntfs, det er ikke serlig raskt. Har testet noen pc'er som bruker ntfs som eg syns var trege i forhold til min gammle pc, og deres pc'er burde vært mye raskere enn min?

Men eg har ikke noen bevis på mine påstander, så derfor holder eg kjeft.

Så ville bare fortelle deg hvor landet ligger, ingen bevis er det ikke noen som tror deg.

Lenke til kommentar
Det er det verste jeg har hørt. NTFS eier Fat32 hardt og lenge! Mindre cluster-størrelse, sikrere men i visse tilfeller marginalt tregere.

Jo fat32 er raskere på grunn av clusterstørrelsen, men du kan øke ntfs sin cluster størrelsen om du vil, og da blir ikke fat32 raskere.

NTFS cluster resize - Improve performance with more efficient cluster sizes. Sitat powerquest.

Lenke til kommentar

hmmm.

Your conclusion is flawed!

Fat32 er bra det, men det har noen ulemper som NTFS ikke har;

maks størrelse på partisjon; 30GB (såvidt jeg husker)

NTFS er dessuten mye bedre sikkerhetsmessig da du kan sette enkeltbrukeres aksessrettigheter på de respektive mapper og/eller filer. Det kan du ikke på FAT32...

Jeg må forøvrig si meg enig med Junkfood Junkie ang. skrivefeil, avsnitt og tegnsetting. Innlegget ditt er ekstremt rotete. Andre innlegg du har i denne tråden er heller ikke hmmm.... brukbare. Eksempel;

jeg ville ikke motbevise en som bill gate?men jeg var jo en av de dumme.kansje du er en av de?

Riktig ville vært:

Jeg ville ikke motbevise en som Bill Gates? -MELLOMROM- Men jeg var jo en av de dumme. -MELLOMROM- Kansje du er en av dem?

Og selv det er dårlig Norsk...

Lenke til kommentar
hmmm.

Your conclusion is flawed!

Fat32 er bra det, men det har noen ulemper som NTFS ikke har;

maks størrelse på partisjon; 30GB (såvidt jeg husker)

NTFS er dessuten mye bedre sikkerhetsmessig da du kan sette enkeltbrukeres aksessrettigheter på de respektive mapper og/eller filer. Det kan du ikke på FAT32...

Du kan bruke begge filsystemene, de er bra begge. Og nei du kan ha 2 TB partisjonstørrelse på fat32, men det er file størrelsen som er bare 4GB.

Lenke til kommentar
bruker du ntfs system påstår jeg at du kan få ødelagd eksternt utstyr som for exsempel dig.kamera.som en frend påsrår kommer av det.

Ehh, du påstår at en venn av deg påstår at periferisk datautstyr kan bli ødelagt av NTFS???

Tror jaggu at jeg må reformatere hele HD'en m/fat32 så ikke skjermen og tastaturet mitt går i stykker... :lol::lol::lol:

Dette er virkelig det dummeste jeg noensinne har hørt, du tar vel også med PC'en din til huslegen når den blir virusinfisert.

PS. har du kikket etter eastern-eggs i softwaren din (og nei, det er ikke speilegg som stekes på CPU'en din)... :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
bruker du ntfs system påstår jeg at du kan få ødelagd eksternt utstyr som for exsempel dig.kamera.som en frend påsrår kommer av det.

Ehh, du påstår at en venn av deg påstår at periferisk datautstyr kan bli ødelagt av NTFS???

Tror jaggu at jeg må reformatere hele HD'en m/fat32 så ikke skjermen og tastaturet mitt går i stykker... :lol::lol::lol:

Dette er virkelig det dummeste jeg noensinne har hørt, du tar vel også med PC'en din til huslegen når den blir virusinfisert.

PS. har du kikket etter eastern-eggs i softwaren din (og nei, det er ikke speilegg som stekes på CPU'en din)... :lol::lol::lol:

Ja, greit. Han skriver som en gris og kommer med udokumenterte og til dels tåpelige komentarer. Men ikke gjør narr av han fordet. Han har tydligvis gjort en erfaring som han ville dele med oss, og det blir feil om vi da skal svare med kjappe, "smarte" komentarer. Og om du absolutt skal le av noe så holder det med 1 smily. Kom heler med linker og relevant lesestoff som faktisk bringer noe til diskusjonen.

Lenke til kommentar

ok jeg skriver som en gris.grunnen er at jeg sitter i stua og bruker tv´n.drakk noen øl også.her kommer det jeg har erfart.gamle pc msi k7t turbo ibm 30gb harddisk.når jeg bruker ntfs systemet på den kan hd begynne og gi fra seg en unormal lyd.windows henger seg opp.isdn kortet får jeg kobla meg opp med men det går så tregt at skal du få opp en side på nettet kan det hjelpe med en 20 pak.sig.har nå fått meg en ny maskin asus a7n8x delux maxtor 120gb 8mb buffer.kjører jeg på ntfs filsystemet knitrer det i elektoniken til hdèn.formaterer jeg til fat32 er hd stille som mus.det er viktig at pc er stille da jeg bruker den som htpc.

Lenke til kommentar

Jeg var kansje litt i det spøkefulle hjørnet i dag så det var ikke så vondt ment egentlig (jeg har også tatt meg et par pils og var groggy + i fint humør :wink: ).

Når du beskriver dette problemet så nevnte du at du erfarte dette med en IBM 30GB HD og faktisk så ville jeg tro at du har fysiske feil på platene til denne.

Jeg sitter selv på en maskin med en IBM hd og får de samme feilsymtonene som du beskrev, henger seg i oppstart og div progs. og lager mange rare "virre virre klunk lyder".

Jeg kjørte derfor IBM's DFT (Drive fitness test) og fant ut av jeg hadde noen såkalte "bad sectors" som betyr at det er fysisk skade på platene til HD'en.

Sjekk din gamle 30GB IBM med DFT så vil du nok komme frem til at det er HD'en som skaper problemet og ikke NTFS.

For å sjekke din nye Maxtor HD så bør du gå på deres hjemmesider og laste ned et diagnoseverktøy som heter "max-blast" el. noe lignende.

Selv om HD'en er ny så kan det være feil på den noe som jeg selv har erfart med et par harddisker.

Filsystemet har ingenting med periferisk utstyr å gjøre så lenge det ikke er snakk om et periferisk lagringsmedie og kan absolutt overhodet ikke skade noen som helst andre komponeter!

BTW: Er det noen mulighet for at du el. kompisen din har en link til den problemstillingen du nevnte ang. NTFS ødelegger periferisk datautstyr?

Tipper at ingen av dere finner den...

Lenke til kommentar

har gjort alt det du skriver.reparert ibm med program,men det hjelper ikke.det er bare det at når jeg kjører i fat32 så virker alt som det skal.det med maxtor hd så har jeg lest noen innleg her før om at andre har det samme problemet med lyd fra denne hardisken.kjører jeg i fat32 så forsvinner kniringen.men vist man ikke kjører med nettverk er det vel ingen stor fordel med ntfs systemet?.det at det er mere stabilt er kansje bare i teorien?.det med kmpisen som fikk ødelagt kameraet sitt med det systemet trudde ikke jeg noe på heller,helt til jeg fikk det rare problemet med isdn krtet mitt på msi hk.jeg rude det var noe galt med det og kjøpte nytt.men det nye opførte seg på samme måte.det som er helt merk er at vist jeg tok ut isdn kortet og satte inn det andre kunne det virke fint i flere dager men så kom det same problemet tilbake og da gikk det ikke og ta det ut for så og sette det inn.det måtte vere ute en stund for at det antagelig måtte lade seg ut.jeg skal ikke kjøre det systemet mere før eventuelt xp takler det bedre.

Lenke til kommentar

Syns ikke 'ernpeder' skriver som en "gris":

Når folk har så få skrivefeil som han og samtidig holder topic, så gjør det nesten ingenting om han hopper over dette med avsnitt og stor bokstav og avstand etter punktum o.s.v.

Vi er jo vant til at kritikk på forum får 14-tisspreg i sånne tilfeller: de kaster seg grådig over synderen, og driter seg ut enda verre i samme slengen.

---

Forresten er temaet ntfs/ fat32 v.s fysiske utslag/ ulyder på hdd interessant - kan det ha noe med drivere og installasjonsrekkefølgen etter OS å gjøre ?

.

Lenke til kommentar

Det er 2 ting som imponerer meg i denne tråden:

1. At folk tar det ernpeder skriver i fylla seriøst

2.1 At ernpeder enten holder seg på en stabil fyllekule fra tidlig natt til langt utpå ettermiddagen

-eller-

2.2 At ernpeder skriver like dårlig norsk og treffer like få av tastene på tastaturet sitt når han er edru som han gjør i fylla

Det med ulyd fra hd'en tviler jeg på at har noe med filsystem å gjøre, men det er bare min personlige mening. Har 0 dårlige erfaringer med ntfs.

Lenke til kommentar
Det er 2 ting som imponerer meg i denne tråden:

1. At folk tar det ernpeder skriver i fylla seriøst

2.1 At ernpeder enten holder seg på en stabil fyllekule fra tidlig natt til langt utpå ettermiddagen

-eller-

2.2 At ernpeder skriver like dårlig norsk og treffer like få av tastene på tastaturet sitt når han er edru som han gjør i fylla

Det med ulyd fra hd'en tviler jeg på at har noe med filsystem å gjøre, men det er bare min personlige mening. Har 0 dårlige erfaringer med ntfs.

Det er 1 imponerende ting i svaret ditt: at du varsler 2 imponerende ting og ender opp med 3, og i tillegg bidrar kun offtopic

.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...