Gå til innhold

Dumt å legge inn XP på en bærbar HP med Vista?

Anbefalte innlegg

Hei! :cool:

Jeg har en laptop fra HP som bruker Windows Vista... Jeg er egentlig ganske misfornøyd med Vista så jeg vurderer å snart legge inn XP istede. Er dette dumt av meg? HAr hørt at det kan bli mye trøbbel med å legge inn de forskjellige driverene til for eks. webcamet etc.(?) Må jeg forresten installere driveren for skjermkort, dvdspiller/brenner, nettverkskort, toutchpad..osv..?? Og funker det å legge inn både XP og Vista? Så man kan velge på startupen..?

Jeg har en HP Pavilion 9266ea

Håper på noen kloke svar...

Even :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan legge inn begge OS'ene på en gang ja, men da trenger du to partisjoner. Det tar i tillegg litt mer plass (noe som er ganske logisk).

Takk for svar :) Hva er partisjoner..? :hmm: Er ikke så flink i detta XD

Lenke til kommentar
Du kan legge inn begge OS'ene på en gang ja, men da trenger du to partisjoner. Det tar i tillegg litt mer plass (noe som er ganske logisk).

Ok, men da anbefaler jeg at du ikke begynner med noe stunt på den pcen.

Hva er galt med Vista?

Lenke til kommentar

Ok, men da anbefaler jeg at du ikke begynner med noe stunt på den pcen.

Hva er galt med Vista?

Mye feilmeldinger og bruker mye ytelse...

Lenke til kommentar

Partisjoner kan vel sammenlignes som rom (som i et hus) på harddisken. De har vanligvis navnene C og utover (spørs hvor mange partisjoner man har). Hver partisjon rommer et visst antall GB og tilsammen utgjør de sånn ca størrelsen til harddisken (littegrann under). Vanligvis så blir partisjonene lagd når man innstalerer Windows, men de kan også lages med programmer senere.

Bildet av partisjoner:

post-99953-1211488215_thumb.jpg

Dette er veldig dårlig forklart, men kommer sikkert en kar som forklarer det bedre ;) .

Lenke til kommentar

du kan lage en partisjon (dele harddisken i to) med å ha vista på den ene delen og xp på den resterende delen-

man trenger ikke egne programmer for dette, windows kan gjøre dette selv, jeg selv har laget en del for vista og en annen del til linux uten et eneste program.

det som kan være lurt med å ha xp og vista installert samtidig er hvis du oppdager at xp er helt fuckt og slipper dermed å installere vista på nytt, anbefaler PÅ DET STERKESTE å lage en recovery cd HVIS noe går galt.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Jeg har 3 harddisker OS©143 GB, DATA(D) 149 GB og HP_RECOVERY(E) 5,74 GB. E: er vel kanskje en sånn partisjon du snakker om. Kan man velge størrelsen på en parisjon når man lager en eller må den deles på "midten" av harddisken?

Og hva er viktigst å ta med når jeg lager recovery disk? Windowsfiler og drivere og sånt eller bare det jeg "trenger"? Sånt som spill, filmer, musikk..osv..

Lenke til kommentar

Du sier selv du har lite peiling på data. Da er ikke bytte av operativsystem det jeg ville anbefale hvis det ikke er helt krise.

Jeg ville heller startet med å finne ut hva som er galt, kanske det er noe som kan fikses ute å bytte til XP. Hva går for sakte? Hvilke feilmeldigner er det som dukker opp?

Lenke til kommentar

før du gjør noe bytte av OS, kan det være lurt og sjekke om det finnest alle XP drivere for din pc ( som kanskje er laget for Vista ).

mange har brennt seg og sliter etterpå med å finne drivere.

:dribble: da får microsoft skylden og ikke HP

lykke til

Lenke til kommentar

HP støtter nedgradering til XP. De har fått mange tilbakemeldinger fra kunder som er misfornøyde med Vista, og som ønsker å nedgradere. Derfor har de lagt ut drivere til XP.

Send en mail til HP support og spør etter drivere til din laptop.

Lenke til kommentar
HP støtter nedgradering til XP. De har fått mange tilbakemeldinger fra kunder som er misfornøyde med Vista, og som ønsker å nedgradere. Derfor har de lagt ut drivere til XP.

Send en mail til HP support og spør etter drivere til din laptop.

:hmm: da er du en optimist.

går man på HP support sin side for driver nedlastinger, da finner man ikke xp driveren for flere modeller ( mange har hatt innlegg om dette problemet )

Lenke til kommentar
Har PC-en din tilfeldigvis 2 harddisker? om det er en 17" HP har den det?

legge inn XP på den ene?

Har to harddisker ja (17"):yes: Har delt opp C: så jeg har en liten partisjon på 11GB hvor jeg skal legge inn XP ;)

Endret av Even92LN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...