Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Kan noen hjelpe meg?

Jeg ønsker å oppdater gamle kunnskaper om java-programmering, men trenger hjelp...

Er det noen som kan guide meg i hvordan jeg installerer og evt konfigurering slik at jeg kan skrive java aplikasjoner og kompilere dem etterpå fra den mappa de evt ligger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en tekst editor, en java kompilator og java virtual machine. Første du kan starte med å laste ned er nyeste JDK fra sun sine sider.

https://cds.sun.com/is-bin/INTERSHOP.enfini...S-CDS_Developer

Jeg er ganske sikker på at denne legger inn java i classpathen slik at du bare kan skrive java <mittprogramm> etterpå. Mens compileren (javac) kanskje er nødt til å legges i path manuelt.

Normalt på windows bruker man en IDE, hvor compiling og kjøreing gjøres fra et integrert miljø, på sun sine sider finner du pakker for iallefall netbeans IDE med JDK, kanskje også eclipse som også er mye brukt.

hvis du bare har lyst til å kompilere en gitt .java fil, så bare last ned jdk også gå til mappen og enten lag en bat fil som kompilerer filen eller gå til command og skriv javac main.java

Endret av aC
Lenke til kommentar
Hei. Kan noen hjelpe meg?

Jeg ønsker å oppdater gamle kunnskaper om java-programmering, men trenger hjelp...

Er det noen som kan guide meg i hvordan jeg installerer og evt konfigurering slik at jeg kan skrive java aplikasjoner og kompilere dem etterpå fra den mappa de evt ligger.

Jeg kan ikke tenke meg at noen i dag ønsker å gjøre dette fra kommandolinjen, når det finnes så mange integrerte utviklingsmiljøer (IDE) som attpåtil ikke koster en krone. Jeg nevner Eclipse, NetBeans, osv.

Men hvis du hører til den harde kjerne, så er er det allerede noen svar på din melding som peker deg i riktig retning...

Werner

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke tenke meg at noen i dag ønsker å gjøre dette fra kommandolinjen, når det finnes så mange integrerte utviklingsmiljøer (IDE) som attpåtil ikke koster en krone. Jeg nevner Eclipse, NetBeans, osv.
Tja ... Det er jo ofte spørsmål om hvor vidt noe er mer hensiktsmessig i en ren pedagogisk forstand. Og mange mener (også i dag, på tross av pris) at det er hensiktsmessig å lære seg å tolke javacs output og også å finne frem til feil i filene uten hjelp av GUI.

Kommer nok helt an på hva man ønsker å lære, og hvor mye. Jeg er veldig glad for at jeg begynte å programmere Java i vim og kompilere med javac. Gikk over til Eclipse da jeg trengte å få litt større overblikk og da jeg hadde behov for refactoring og behandling av pakker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...