kimare Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Når det gjelder Sony A700 så blir det for dyrt sett i forhold til A200/300. Når det gjelder Nikon så må jeg ha minst ett D80. I Norge er A700 overpriset, men det finnes andre muligheter. Selv kjøpte jeg fra Hong Kong og sparte noen tusen på det. Pt får du A700 til £600 inkl porto moms kommer evt. i tillegg. Kjøper du fra samme forhandler som meg får du med 1 års internasjonal garanti (som Sony Norge har bekreftet er gyldig) i tillegg kan du kjøpe en utvidet Mack internasjonal garanti, denne gir omtrent samme rettigheter som norsk forbrukerlov. Mackgarantien får en del tyn på amerikanske forum, dette fordi Mack har egne verksteder i USA. På den internasjonale garantien sender du kameraet til et autorisert verksted i ditt hjemland, som igjen sender regningen til Mack. Leveringstid. Jeg bestilte torsdag morgen og posten var på døra mi mandag eller tirsdag, mao rask levering. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hvis jeg skulle velge Pentax, hvilken linser ville jeg da velge? Jeg leter etter fastopptikk i rundt 30-35mm, 50mm, 85mm, og 50-100mm macro. Zoom er ikke så nøye.Dersom økonomien strekker til:FA 31mm f/1.8 Ltd FA 50mm f/1.4 FA 77mm f/1.8 Ltd D-FA 100mm f/2.8 macro eller D-FA 50mm f/2.8 macro Det er ventet en DA* 30mm med ukjent største blender i løpet av året. Ellers er Sigma 28mm f/1.8 ikke et ueffent valg på Pentax, ei heller FA 35mm f/2 AL. Det finnes også en skikkelig FA* 85mm f/1.4, men den må du anskaffe brukt, og den er forholdsvis kostbar. DA 70mm f/2.4 er også et svært godt valg, dersom du ikke trenger bedre lysstyrke. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Hvis man kun skal gå etter størrelse og den listen, så har ett Sony Alpha A200 like god søker som Canon EOS 1D Mark II.Du må se på effektiv størrelse, altså cropfaktor tatt i betraktning. Hva i all verden er da "Effective Size" kolonnen i denne tabellen? Den tar da i høyeste grad hensyn til "crop factor". Det må da være mer til en søker enn bare forstørrelse? Frode Lenke til kommentar
fototim Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Dette ble mye Pentax, ...Frode Ja. Men siden du spør: Grunnen til at det proffhuset aldri materialiserte seg var at Pentax var for tidlig ute med å forsøke seg på fullformat. Strategien var kanske å slå knock out allerede med første DSRL lansering Utviklingen var i prinsippet ferdig, men det var ingen som ville levere sensor til det. Så derfor måtte de tilbake til tegnebordet å lage en APS. Desveree kom *ist D noe for sent, og slo aldri skikkelig igjenom. På dette tidspunktet hadde Pentax begrensede ressurser, siden prosjekt fullformat feilet. I den situasjonen de var valgte de å prioritere APS, mens mellomformatprosjektet fikk lavere prioritet. Hva som skjer i forhold til fullformat eller mellomformat i framtida er et mildt sagt åpent spørsmål. Aetius har en form for et svar. Men det finnes og mange andre motstridende signaler. Mye tyder i hvert fall på at den negative trenden har snudd for godt. To kameragenerasjoner som har solgt mer enn tilstrekkelig (etterspørselen var for stor i starten på K10D. Det samme for DA* zoomene). De har nå videre verdens største linseelement- og filterprodusent i ryggen. I tillegg kommer samarbeidet med Samsung som en ekstra sikkerhet for K-fatningen. Samsung er en indutrigigant av dimensjoner. Så vidt jeg vet er konsernet større enn bla Sony. Samsung er svært store på LCD teknologi og sensorteknologi. Samsung og Pentax er delvis konkurenter, men utveklser teknologi og samarbeider på utvikling. Hvem som gjør hva utviklingssamarbeidet er mer uklart. Siden du spør ;)http://fovi.no/accounts/433774/File/SLR/Objektiver/18377.pdf Merk deg spesielt DA Limited serien, kompakt fastoptikk med høy ytelse og utførelse. DA Ltd 21, 40 og 70 er i brystlommestørrelse. DA 35 Ltd macro er mer tradisjonelt av utseende. Alt over streken, i tillegg til 55-300 og 300/4, leveres i dag. Av fastoptikk under streken, kommer trolig DA* 55/1,4 først. I tillegg produseres en del eldre FA optikk, 35/2 og 50/1,4 er trolig mest aktuell for deg. Som om ikke det er nok finnes FA Ltd serien som fortsatt produseres. Fullformat 31, 43 og 77mm. Disse konkurerer ytelses og byggemessig direkte med L serien, Zeiss optikk o.l. k-ryeng er kanskje selv best til å svare på hva han mener med "fantastisk gode tilpasningsmuligheter", men jeg gjør et forsøk. Spesielt tohjul modellene (K10/20D) er veldig fleksible når det gjelder å tilpasse knappe- og hjulfunksjoner til brukerens behov. K10/20D tilbyr et eget modus for auto-ISO. Hyper Program som jeg allerede har nevnt, altså total sømløs overgang fra programautomatikk til blender eller lukkerprioritet (tror dessverre dette må prøves, før man ser friheten det gir). Modus for ISO-prioritet. Trap focus, eller catch fokus som det kalles nå, altså en funksjon som gjør at kamera utløses når motevet beveger seg inn i fokussonen. Intervall bilde funksjon, med mulighet til å ta opp til 99 bilder over en gitt tidsperiode. Gode bracketing muligheter. Suverent til HDR bruk. Osv. Med noen unntak finner du disse finessene også på K10D. K200D er selvfølgelig noe mer skrapa, men den er og fleksibel. Når alt dette er nevnt, så tror jeg fortsatt du er godt tjent med å følge hjertet som jeg kaller det. Sony har også mange gode egenskaper. Det er jeg overbevist om. Lurer du på noe mer om Pentax så bare spør EDIT: Litt småpussing her og der. Ingen nye momenter. EDIT 2: Tabellen nederst på denne sida gir en grei skjematisk oversikt over hva fleksibiliteten går på. Mye av dette har alle andre kameraer, mens en del er unikt. Endret 23. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
aok Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 har ingen kjennskap til Sony sine kamera.. har selv gått fra analoge Cannon til Nikon D80 og må si at jeg trives VELDIG godt med det kamera (har ikke hatt det så lenge da men) men.. et mulig svar på spørsmålet i topic: Nikon har den 3D lysmålingen, og den funker overaskende bra.. Det virker som kamera 'leser' alle tenkelige situasjoner godt, og gir et korekt eksponert bilde nesten uansett.. Ellers så er jo Nikon og Cannon en klasse for seg selv foreksempel på bruktmarked linser ol. da Jeg streifet innom den Sonyen da jeg grublet på kamera, men tenkte ikke tanken fullt ut engang nettop pg.a at jeg hadde lyst på Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Dette med "fantastisk gode tilpasningsmuligheter", hva legger du i det?Du har i svært stor grad mulighet til å tilpasse kameraet til din bruk, velge hva du skal gjøre med knapper og innstillinger, hvordan de skal brukes. F.eks. har jeg valgt å bruke det ene hjulet til å stille inn ISO-verdien i blenderprioritet, mens det andre selvfølgelig brukes til blenderen. Om jeg har lyst å bytte på hjulene kan jeg gjøre det, dersom jeg er mer komfortabel med det. Jeg kan sette den til eksponeringskompensasjon etc. Dette har man mulighet til å bestemme selv i forskjellige modi, og fototim har valgt andre løsninger for dette. Du kan flytte AF fra halvt nedtrykt utløser til AF-knappen, slik at du kan prefokusere, og deretter rekomponere etter eget ønske, uten at kameraet fokuserer på nytt når du trykker ned utløseren. Dette og mer til, du har i det hele tatt stor frihet til å tilpasse verktøyet ditt til din bruk, i stedet for at en ingeniør har gjort det for deg på fabrikken. Flere detaljer finner du også i testen til Akam av K20D, som har enda større frihet enn K10D/GX-10 (jeg har sistnevnte). Lenke til kommentar
fototim Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Hvis man kun skal gå etter størrelse og den listen, så har ett Sony Alpha A200 like god søker som Canon EOS 1D Mark II.Du må se på effektiv størrelse, altså cropfaktor tatt i betraktning. Det er jeg redd for at han har gjort også, så om man skal tro denne tabellen (og det er det all grunn til å gjøre), så er ikke nødvendigvis en 1D-søker julaften. Det er nok en del parametre denne o.l. tabeller ikke tar hensyn til. Sånn som jeg leser de sier de en god del om hvor stort søkerbildet blir, men lite eller intet om hvor lys søkeren er, hvor god kontrasten blir osv. I forhold til maunell fokus, som vel var utgangspunktet for denne deldiskusjonen, er vel parameteret kontrast av de viktigere. Det nok litt individuelt hva som er den perfekte søker, i og med vi har ulikt syn. Det jeg forsøker å si, er at det går an å grovrangere søkere til en viss grad, men finrangering blir ofte svært individuelt. Moralen er trolig at søkere bør prøves i praksis. EDT: Lagt til litt utdyping av tema Endret 23. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Det er jeg redd for at han har gjort også, så om man skal tro denne tabellen (og det er det all grunn til å gjøre), så er ikke nødvendigvis en 1D-søker julaften.De ser ut til å ha regnet feil for A200 sitt vedkommende:A200 : 0.95*0.83/1.5 = 0.525 1D Mk II(n) : 1.0*0.72/1.3 = 0.554 Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 har ingen kjennskap til Sony sine kamera..har selv gått fra analoge Cannon til Nikon D80 og må si at jeg trives VELDIG godt med det kamera (har ikke hatt det så lenge da men) men.. et mulig svar på spørsmålet i topic: Nikon har den 3D lysmålingen, og den funker overaskende bra.. Det virker som kamera 'leser' alle tenkelige situasjoner godt, og gir et korekt eksponert bilde nesten uansett.. Ellers så er jo Nikon og Cannon en klasse for seg selv foreksempel på bruktmarked linser ol. da ... På tide å spore tilbake til hva Nikon har å tilby. Hva mener du med 3D-måling? Det er jo ingenting tredimensjonalt gjennom en linse, utenom at man kan koble fokuspunkt informasjon inn i eksponeringsalgoritmen. Er det lov å spørre om hvilken Canon som var vesentlig dårligere på lysmåling enn D80? Hyggelig at du trives godt med kameraet. Hvar det noen stor endring med søkeren? Har du tatt bilder under svak belysning? Hvordan sitter fokus da? Frode Lenke til kommentar
aok Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hei igjen.. Mine erfaringer må taes med en klype salt.. Det er mange år siden sist jeg var inne i speilverden ..da med en EOS 5 med en del utstyr ..har da noen år med digitale kompaktkamera, men så ble savnet for stort og for noen få månder siden fikk jeg D80´en i hus (har kun Kit-objektivet) 3D lysmåling er (som vanlig) bare en fancy måte å selge en funksjon på.. men forstår den slik at den måler lyset i hver av fargekanalene, og sammenligner lesningen med en databank av 'bilder' for så å bestemme eksponeringen.. Du kan selvfølgelig velge tradisjonele lysmålinger men Nikon selv anbefaller denne til 90% av bildene Er ikke sikker på om jeg har fått med meg detaljene 100%, men resultatet er ivertfall at bildet nesten alltid er korrekt eksponert i denne instillingen.. selv med komposisjoner jeg normalt hadde måttet jobbe MYE med (eller i mitt tilfelle sikkert bomma på Søkeren er den samme som sitter på 200 (og300?) og er i allt jeg har lest regna blandt de beste på markedet.. Har kikket inn i en god del kamera nå i 'kjøps-perioden' ..og har ikke selv sett i en så god søker på andre kamera.. Nå har ikke jeg verdens mest lyssterke linse.. men hadde med tre unger på tur til noen gamle tysker-bunkerser.. Den ene har en underjordisk gang og jeg så nesten ikke hånd for meg, men fyrte av et par tre bilder med ekstern blits og var mildt sagt overaska over ressultatet.. korrekt eksponert, og ungene i fokus.. har ikke opplevd noen situasjon i mitt dagligliv der jeg har blitt irritert på autofokusen (og det var jeg ofte før) Om dette bare er generelt framskritt, eller om det faktisk er D80´en ..det vet jeg ikke da Det jeg ivertfall vil presisere er at jeg er verken erfaren på den digitale speilfronten, eller har særlig faglig backup på påstandene mine.. men Nikonen har gitt meg en magefølelse jeg ikke har hatt på leeenge.. allt sitter liksom der det skal ...tror jeg skal bli veldig fornøyd med det kamera framover Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Tror ikke Nikons geniale innebygde trådløse blitsstyringssytem er nevnt, så vidt jeg kan se har ikke Pentax det. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Tror ikke Nikons geniale innebygde trådløse blitsstyringssytem er nevnt, så vidt jeg kan se har ikke Pentax det.Jeg har hørt mye positivt om Nikon sitt blitzsystem, men har ikke brukt det i praksis. Så derfor benytter jeg anledningen til å spørre hva det har å by på, og hvordan det er i bruk. Endret 24. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Jeg har hørt mye positivt om Nikon sitt blitzsystem, men har ikke brukt det i praksis. Så derfor benytter jeg anledningen til å spørre hva det har å by på, og hvordan det er i bruk. Gulp, får ta kortversjonen, klokka er tross alt nesten fire... Nikon har to blitser som kan styres trådløst, SB-600 og SB-800 (i tillegg til SB-R200, macroblitser). D70(s) kan bare styre én gruppe, mens med D80/200/300 (usikker på D100) kan du styre to grupper via pop-up blitsen (D1/2/3 har ikke pop-up blits). Med D80/200/300 kan pop-up'en bidra i eksponeringen. En SU-800 kan settes i blitsskoen og har mulighet for tre grupper. På den har man direkte tilgang til alle parametere via knapper og et display, mens det ved bruk av pop-up'en må man inne i kameramenyen får å gjøre justeringer. Man kan også bruke en SB-800 i blitsskoen og styre tre grupper på samme måte og i tillegg velge om den skal bidra til eksponeringen eller ikke uavhengig av gruppene (på samme måte som pop-up'en til D80/200/300). Det kan teoretisk være ubegrenset antall blitser i hver gruppe og hver gruppe kan man justere individuelt både når det gjelder kompensasjon og modus (TTL, AA, M og --- [helt av]). I tillegg er det mulighet for tre kanaler, slik at tre fotografer kan fotografere i nærheten av hverandre uten at en trigger hverandres blitser (D70(s) har bare mulighet til én kanal). Jeg har for det meste bare brukt det innendørs og er meget godt fornøyd med resultatet. Utendørs er begrenset rekkevidde et problem for noen, dvs over 30-40 meter, og det kan være upålitelig i sterkt solskinn. Komunikasjon foregår via IR. Hm, kanskje litt mye spesifike detaljer, men siden mulighetene/begrensingene er avhengig av hverandre tok jeg det med. Edit, slenger med en link http://imaging.nikon.com/products/imaging/...light/index.htm Endret 24. mai 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
fototim Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Takk for gjenomgangen. Jeg oppfatter dette som om det er mulig å styre de tre gruppene uavhengig sv hverandre, at du kan styre ballanen mellom disse fra kamera. Dette høres svært praktisk ut i en del situasjoner. Og ja Pentax har ikke noe som ligner. I hvert fall ikke med de kamerahusene som finnes i dag. Der ses alle blitzer som en gruppe. Skal du ballansere dem, må du gjøre det fra de enkelte blitzene. Har aldri prøvd dette selv, men tror du da er avhengig av slavemodus og manuell styring. Pentax har riktignok fire kanaler, men rekkevidden er også en del kortere. De begynner å bli ustabile ved omtrent ti meter. Så det er ingen tvil om at Nikon vinner blitzkriger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå