Gå til innhold

Hva har ett Nikon D80 som Sony A200 ikke har?

Anbefalte innlegg

Dette kan lett bli en flammetråd, men jeg får ta den sjansen.

Jeg skal snart kjøpe meg nytt kamera, og kommer fra Minolta. Jeg vurderer ett A200 eller A300, men vil gjerne høre hva Nikon eventuelt kunne tilby.

Det er totalt uaktuelt å kjøpe ett hus som ikke kan bruke ett stort utvalg av linser, og det mest naurlige blir vel da å se på ett D80?

Problemet mitt er å forstå hvorfor jeg skal kjøpe ett D80 fremfor for eks. ett A200?

Jeg blir nok å kjøpe en Sigma 30mm f1.4, en 50mm f1.4, og en 85mm f1.4/f1.8, samt en kit zoom. Jeg blir nok også å kjøpe en lett og rimelig tele zoom, samt en rimelig blitz. En macro linse står også på listen, egentlig før 85mm. Mest av alt ønsker jeg meg en 35mm f1.4, men så full av penger er jeg ikke.

La oss ikke glemme en lisens til Bibble pro og ett nytt kalibreringsøye til skjermen, samt en ny skjerm. Så dere bør alle ta tegninga på at dette ikke akkurat blir rimelig. Mulig jeg må investere i ny photoshop også.

La oss ikke glemme at jeg må kjøpe meg fetere lommebok.

Jeg tar mest bilder av mennesker og natur.

Den største svakheten ved A200/300 er at det kun har en kryssensor, og den sitter i mitten. I svakt lys blir dette ikke altfor lett å jobbe med, men de linsene som står på min liste bøter veldig på dette. Regner fremdeles med å få endel skarpe ører ...

Med en slik ønskeliste, hva har Nikon og D80 som jeg ikke er klar over? Minolta har "VR" i kamera og A300 har en elektronisk søker jeg vil bruke særs mye. Hva har Nikon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det akkurat Sony og Nikon du har sett deg ut? Canon har da også mulighet til å bruke et meget stort utvalg linser. (Inkludert mye meget god L-optikk.)

Sier ikke at du skal kjøpe Canon, bare nysgjerrig på hvorfor du ikke tar de med i vurderingen. :)

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Hvorfor er det akkurat Sony og Nikon du har sett deg ut? Canon har da også mulighet til å bruke et meget stort utvalg linser. (Inkludert mye meget god L-optikk.)

Sier ikke at du skal kjøpe Canon, bare nysgjerrig på hvorfor du ikke tar de med i vurderingen. :)

Sist jeg hadde ett Canon, det er dog noen år siden, så ble jeg så frustrert at jeg måtte kvitte meg med skiten. Ellers så synes jeg Canon har en forferdelig drifts kvalitet, så hvis jeg skal gå til Canon så må de virkelig ha noe spesielt. Hva skulle det være?

Lenke til kommentar
Den største svakheten ved A200/300 er at det kun har en kryssensor, og den sitter i mitten. I svakt lys blir dette ikke altfor lett å jobbe med, men de linsene som står på min liste bøter veldig på dette. Regner fremdeles med å få endel skarpe ører ...

Jeg kjenner ikke Sonyen godt nok til å mene noe om forskjellene, men også D80 er begrenset til én kryssensor i midten. De andre 10 er striper, men i min erfaring funker det ganke greit med lyssterk optikk i typisk innelys.

Du må opp på D300 for å få en Nikon med flere kryssensorer.

(PS: Canon er det eneste merket som lar deg sette sånn rød L i signaturen din. Det er veldig kult. ;))

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Nikon er bra saker, joda. Byggekvaliteten på D80 er nok noe bedre enn A200.

Men allikevel synes jeg du skal følge hjertet ditt, hvis hendene dine er enige da. Og det høres ut som om hjertet sier Sony. Den mest opplagte fordelen til Sony er billedstabilisatoren. Objektivene du har sett det ut tolker jeg som om du er opptatt av lavlysfoto, og da er billedstabilisator et stort pluss.

Spørsmålet er om søkeren holder mål for manuell fokus når autofokusen eventuelt svikter. Men jeg antar at du kan skifte mattskive om det skulle vise seg å være et problem. Katz Eye splittprisme mattskive burde i så fall gi deg det du savner. Kan være lurt å sjekke om skiva lar seg skifte før du bestemmer deg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Men det finnes da andre merker som Pentax og Olympus.

Og hva med Sony A700 ? Det er jo en rimelig fin sak.

Tom

Dette er ikke tråd for full merkekrig. Jeg er klar over at det finnes flere merker, men jeg blir neppe å bruke noe annet enn Nikon eller Sony/Minolta.

Canon:

Personlig smak og tvilsom kvalitet.

Pentax:

Låst til APS-C, svak AF. Personlig smak.

Leica:

Pris.

Samsung:

Som Pentax.

Sigma:

Linse utvalget, svak AF.

Olympus:

For liten sensor. Støy.

Når det gjelder Sony A700 så blir det for dyrt sett i forhold til A200/300. Når det gjelder Nikon så må jeg ha minst ett D80.

Lenke til kommentar
Pentax:

Ikke for å starte merkekrig, men Pentax er da overhodet ikke låst til AF-C. Her virker du feilinformert.

Svak AF kan også i høyeste grad diskuteres, men den står jeg over i denne omgangen ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Pentax:

Ikke for å starte merkekrig, men Pentax er da overhodet ikke låst til AF-C. Her virker du feilinformert.

Svak AF kan også i høyeste grad diskuteres, men den står jeg over i denne omgangen ;)

Litt kjapp med lesingen her Tim? :D

Han sier APS-C, altså at Pentax ikke har FF.

Når det gjelder AF så er det helt rett at man kan velge AF-S også ;)

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

APS-C, tim - ikke AF-C. ;) Det er vel ingenting som tyder på at Pentax ser for seg å spise kirsebær med fullformatgutta? (Det sa vi Nikonister for et par år siden også...)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Pentax:

Vi trenger ikke starte noen merkekrig. Mitt sikkert veldig forutinntatte syn på Pentax er at Pentax har lansert mye APS-C optikk, lite full format, de siste årene. Er jeg feilinformert?

Jeg er litt i tvil om hvor seriøst Pentax satser og hvilken muskler de har i ryggen. Det var rimelig frustrende å sitte på Minolta utstyr mens de ikke hadde muskler til å lansere en digital speilrefleks. Jeg endte med å selge meg helt ut. Det blir ikke så lett hvis Pentax forsvinner.

Ellers veldig hyggelig om du kunne fortelle hva du liker ved Pentax, det er jo ikke krigføring. Heller mer kjærlighet?

Frode

Lenke til kommentar

LOL. Ser ut som om dysleksien tar mer og mer overhånd etter som årene går. Neida Frode, der er du ikke feilinformert.

Når Pentax velger å gå fullformat? Jeg er overbevist om at det vil komme før eller seinere, når markedet er modent. Enten det eller en variasjon over temaet mellomformat. Men den diskusjonen tror jeg det er best å ta i en annen tråd ;)

Hvorfor jeg liker Pentax? Tja. Handler om mange ting. Det starta med kjærlighet til god årgansoptikk til rimelige priser, og at Pentax har tradisjon for å ivareta den i nyere modeller. Etterhvert som jeg har oppgradert optikk har det blitt mindre viktig for meg. Nå handler det kanskje mer om andre ting. Ergonomi og grensesnitt er en viktige faktorer. Jeg er f.eks veldig glad i Hyper Program mode, en form for kloning mellom tradisjonell programstyring og blender og lukkerautomatikk. Suverent når jeg trenger rask og enkel kontroll over alle eksponeringsparametre.

Tror det er best jeg stopper der. Dette er ikke en Pentaxtråd :)

MaritimTim gir seg selv munnkurv.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
APS-C, tim - ikke AF-C. ;) Det er vel ingenting som tyder på at Pentax ser for seg å spise kirsebær med fullformatgutta? (Det sa vi Nikonister for et par år siden også...)

Åh jodda:

Pentax annonserte for en stund siden et digitalt mellomformatkamera, Pentax 645 Digital, men i følge Pentaxteknikere som Akam har snakket med er dette nå lagt på is til fordel for et annet prosjekt, som kan være et fullformatkamera, eller som har en bildebrikke et sted mellom fullformat og mellomformatstørrelse.

Pentax' teknikere har altså bekreftet overfor oss at de arbeider med et kamera som har bildebrikke som er større enn APS-C. Om det når markedet, og evt når, har de ikke sagt noe som helst om.

Lenke til kommentar
Mitt sikkert veldig forutinntatte syn på Pentax er at Pentax har lansert mye APS-C optikk, lite full format, de siste årene. Er jeg feilinformert?
Artikkelen Aetius refererer til antyder at Pentax kan ha fullformat i tankene, samtidig har Samsung også antydet muligheten for at de vil produsere FF-brikker.

Uansett vil en K20D i stor grad være bygget for de bruksområdene du skisserer, så langt jeg kan se... Meget solid kamerahus, med mye svært god optikk tilgjengelig (det finnes selvfølgelig til andre systemer også, men er ikke noe minus for Pentax) til en relativt hyggelig penge, uovertruffen ergonomi og fantastisk gode tilpasningsmuligheter til _din_ bruk er rasjonelle argumenter for et skritt i retning Pentax. Søkeren er i samme klasse som D80 og D200, et lite hakk under D300 (og A700?), men heller ikke mye under. Sett en D80 eller en K20D til øyet, og sammenlikn deretter med A200/300, så tror jeg kanskje du får en liten aha-opplevelse...

Faren for at Pentax-fatningen forsvinner, er etter min mening mindre enn at Sony forsvinner, selv om Pentax selv skulle gå under. Samsung er et gigantisk konsern, med dobbelt så stor omsetning som Sony i 2007, og er faktisk større enn alle de andre produsentene til sammen (målt i omsetning). Selvfølgelig driver de med andre ting enn foto, men det er en bransje de satser enormt hardt på for tiden, noe vi ser i bl.a. kompaktkameramarkedet det de har tatt seg opp betraktelig de siste to årene.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Dette ble mye Pentax, men etter som jeg husker så annonserte Pentax utviklingen av en proff modell. De viste til og med en prototype av den. Den materialiserte seg aldri.

De har lenge snakket om ett digitalt mellomformat hus. Jeg opplevde situsjonen at mange mellomformat eiere hadde store forventinger til Pentax og mellomformat på digitalt. Det må da ha blitt en gedigen skuffelse.

Om markedet tåler fire virkelig store produsenter er jeg litt i tvil om, og det er Samsung som er lillebror når det gjelder foto og video sammenlignet med Sony. Med god margin.

Hvis jeg trenger en god søker så har Sony det i sin LiveView eller i A700. Jeg finner A200 tilstrekkelig, men har ikke testet den optiske søkeren på A300 enda.

Hvis jeg skulle velge Pentax, hvilken linser ville jeg da velge? Jeg leter etter fastopptikk i rundt 30-35mm, 50mm, 85mm, og 50-100mm macro. Zoom er ikke så nøye.

Dette med "fantastisk gode tilpasningsmuligheter", hva legger du i det? Jeg er lite bevandret i Pentax, så jeg forstår rett og slett ikke hva du mener. Hyggelig om du kunne utdype det litt.

Frode

Lenke til kommentar
Hvis man kun skal gå etter størrelse og den listen, så har ett Sony Alpha A200 like god søker som Canon EOS 1D Mark II.
Du må se på effektiv størrelse, altså cropfaktor tatt i betraktning.

Det er jeg redd for at han har gjort også, så om man skal tro denne tabellen (og det er det all grunn til å gjøre), så er ikke nødvendigvis en 1D-søker julaften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...