sdhild99 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Hei, Jeg har en relativt nybygd (selvbygd) PC som jeg har et, for meg, merkelig problem med. Dette er min første maskin med SATA (har tidl. kun hatt IDE), så jeg tar forbehold om at det er et eller annet jeg ikke har fått med meg. Først vil jeg liste specs slik at dere kan få en viss formening om hardware: * Gigabyte GA-EP35-DS4 * 4GB DDR2 RAM (1066MHz) - Crucial BallistiX PC2-8500 (4x1GB) * Intel Core 2 Quad Q6600 * Noctua NH-UP12P CPU Cooler w/120mm fan * Thermaltake Toughpower 750W PSU * Antec Performance One P182 * MSI GeForce 8600 GTS Heatpipe 256 MB * NEC DVD-brenner AD-7200S Black * 2x WESTERN DIGITAL CAVIAR RE 500GB SATA II 7200RPM 16MB RAID EDITION IN (WD5000ABYS) Legg merke til at jeg har to identiske disker. Jeg monterte inn begge disse på likt. Da jeg skulle installere Windows XP skjedde det noe jeg aldri har opplevd tidligere. Jeg opprettet en partisjon på den ene disken, men fikk beskjed om at dette ikke var en systempartisjon (husker ikke meldingen nøyaktig, men det var noe i den duren). Jeg fikk altså ikke lov til å installere XP. Først når jeg i tillegg opprettet en partisjon på disk nr 2 fikk jeg installert XP. Jeg bruker IKKE RAID på dette oppsettet, men for meg virker det som om de to diskene henger sammen på en eller annen merkelig måte. Dette er naturligvis uønsket. - Diskene er satt opp som følger: 1. Pagefilen har jeg med vilje lagt til D: så den er grei. Men legg merke til at System ligger på E: selv om jeg har installert Windows XP til C: 2. Hvis jeg prøver å bytte posisjon på SATA 1 og SATA 2 slottene på hovedkortet så havner fremdeles C: på Disk 1 3. Uansett hvilken av diskene jeg napper ut kabelen av så vil maskinen IKKE starte. Man skulle jo tro at jeg kunne fjerne Disk 0, men nei da. 'Non system disk error' Hvilken fane mangler på dette bildet? Jo, boot.ini. Det er mest sannsynlig fordi denne filen ligger her: Legg merke til at den ligger på E: Hvorfor er alt dette et problem? Jo, det er et problem at jeg ikke kan nappe ut den ene disken uten at maskinen ikke vil starte. Selv om maskinen er kun en mnd gammel har jeg nå begynt å få feil på disken. (Se bilde under) Jo, nå har jeg ingen mulighet til å se hvilken av diskene denne feilmeldingen gjelder. Begge diskene hevder nemlig å befinne seg i posisjon 0. Jeg har en annen maskin med to disker, og der identifiserer diskene seg på location 0 og location 1 på den aktuelle dialogboksen. Er det noen som forstår noe av dette, og som kan komme med forslag til hva jeg kan gjøre fpr å bryte denne uønskede avhengigheten mellom diskene? Jeg har siste BIOS på hovedkortet. Kjører som sagt IKKE RAID. Endret 26. mai 2008 av sdhild99 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Trikset her er å installere XP når kun en disk er koblet til. Når installasjonen er ferdig, så kobler du til harddisk nr 2 og sørger evt i bios for at det er harddisk nr1 som skal boote. Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Ja OK, det er noe sånt jeg fryktet. Det innebærer nemlig reinstall Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Du kan naturlig nok ikke koble vekk noen av diskene, du trenger både System og Boot. Tror ikke det har noe med lokasjon å gjøre. Det er XP installer som er nokså ensporet i valgene den gjør, og man kan ikke velge selv. Det burde være mulig å flytte System til Disk 1. Sørg for at partisjonen er Active, og kopier de skjulte systemfilene fra Disk 0. Det er godt mulig du må boote opp Recovery Console og kjøre FIXBOOT. Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Jepp, jeg forstår at jeg trenger både system og boot. Men vanligvis kommer dette på samme disk/partisjon. Jeg har også fundert på om det går an å flytte systemfilene fra disk 0 til 1, men jeg vet ikke hvor i Windows refereransen til disse filene ligger, og om det er mulig å endre denne. Kanskje FIXBOOT kan være en løsning ja. Jeg prøver dette før jeg evt. reinstallerer Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Tror ikke det er noen referanse i Windows til disse filene, de brukes ikke av Windows, bare for å boote Windows. Hvis man har multiboot (flere OS på samme PC) så har man en System og flere Boot partisjoner. Der er her grunnlaget for problemet ligger, når man installerer Windows så har man ingen kontroll over hvilken partisjon som blir System hvis det er flere muligheter. Du har to Primærpartisjoner, mulig installeren bare velger den første disken. Jeg anbefaler også konsekvent å koble vekk alle andre disker når man skal installere Windows, fordi de færreste har nok kunnskap om dette til å unngå slike problem. Det er ikke få innlegg jeg har sett her på forumet om dette. Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Jeg anbefaler også konsekvent å koble vekk alle andre disker når man skal installere Windows, fordi de færreste har nok kunnskap om dette til å unngå slike problem. Det er ikke få innlegg jeg har sett her på forumet om dette. Interessant. Jeg visste ikke at dette var så utbredt. Nå er ikke jeg en fyr som bygger en ny PC annenhver dag, men jeg har selv 5 stk maskiner hjemme som alle har mer enn 1 stk harddisk, og det er første gangen jeg er ute for dette. Men det er et godt tips å ta med seg Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Jeg har et fjernt beslektet problem med to elleve måneder gamle SATA-disker på mitt nye hovedkort (GA-EP35-DS3P). Etter prosessor- og mammakortskifte kommer jeg ikke lenger enn til at Windows XP (lå på disken fra før) laster inn, for når lastingen er unnagjort møter jeg på en blåskjerm med feilkode 0x00000024 (NTFS-relatert feil). Uten mitt EOS400D hadde det vært umulig å fange den, da jeg glemte å fortelle XP at jeg ville at det skulle stoppe opp ved blåskjermer før maskinvarebyttet. Dessuten har jeg forsøkt å reinstallere operativsystemet, og alt ser ut til å fungere helt til skjermen hvor XP-installasjonen laster filer er over, da restarter maskinen seg selv. Ved installasjon av Vista kommer jeg ikke lenger enn til den sorte "Loading files"-skjermen. Med siste Ubuntu-distro kommer jeg så langt at jeg kan sette i gang installasjonen, men det hele stopper opp på neste skjermbilde (sort bakgrunn med blinkende understrek i øvre venstre hjørne) - dette gjelder også om jeg prøver å kjøre programvaren rett av CD-platen. Med en gammel IDE-disk det ligger Ubuntu 7.1 (?) på skjer det samme som med siste versjon av distribusjonen. Det som virkelig er rart er at når jeg tar en titt på bootloaderen (GNU GRUB) og velger å kjøre memtest86+ lystrer maskinen og tester i vei. Etter flere dager feilsøking og knot er jeg kjempelei, og blir enda mer irritert når jeg tenker på at det helt sikkert er en liten programvarerelatert fillefeil. Om noen noen gang har vært ute for noe lignende eller har noen ide om noe som kan fungere blir jeg kjempeglad. Endret 23. mai 2008 av phfjeld Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Ikke for å være frekk, men jeg kan ikke se at problemet ditt er et lignende problem. Uansett, det høres veldig kjipt ut! Du har et nytt HK sier du? For min del virker det som om feilen din er knyttet til enten HK eller harddisken(e) Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Ikke for å være frekk, men jeg kan ikke se at problemet ditt er et lignende problem. Uansett, det høres veldig kjipt ut! Du har et nytt HK sier du? For min del virker det som om feilen din er knyttet til enten HK eller harddisken(e) Du har helt rett, jeg leste ikke skikkelig igjennom posten din. SATA-drivere er jo egentlig utelukket da ikke IDE-disken fungerte heller. BIOS-revisjonen på brettet burde ikke være noe problem da kortet er så nytt (japps, splitter nytt HK). Virker rart at diskene skal være defekte da jeg har testet med tre forskjellige hvor en som tidligere nevnt er en IDE-disk. Jeg gjør helt sikkert noe veldig rart, og når jeg endelig (om to uker) innser hva jeg har gjort feil ryker nok hele maskinen på fyllingen. Nå kaprer jeg tråden din forresten, poster en egen. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg anbefaler også konsekvent å koble vekk alle andre disker når man skal installere Windows, fordi de færreste har nok kunnskap om dette til å unngå slike problem. Det er ikke få innlegg jeg har sett her på forumet om dette.Hvilken kunnskap? Jeg visste ikke at det var mulig å overstyre lille MS windows umulius Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg tenker på kunnskap om primær- og utvidet partisjon, og de valgene installasjonsprogrammet gjør. Det kan man ikke overstyre, og man ser ikke hva som gjøres. Dermed må man ta det man får, og resultatet kan lett bli at man får separate System og Boot partisjoner, og Windows partisjonen (Boot) kan få en annen bokstav enn C: Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Nettopp dette problemet ble løst etter råd fra geir_hk. Altså, installere Windows med kun den ene disken koblet til Jeg har imidlertid støtt på et langt verre problem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå