stich_it Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Hei, har i den siste tiden fått endel såkalte fartsdempende tiltak i kommunen jeg bor i, blant annet forhøyet gangfelt, fartsdumper og et så kalt miljøkryss. fellesnevneren for alle disse er at de er helt grusome å kjøre over(du kan ikke holde ca fartsgrense du må ned i krypefart for å ikke få vondt i kroppen), miljøkryss har jeg alldri hørt om før jeg kjørt over det ene vi har fått her i bygda, egentlig skal bussene kjøre der(er en slags sentrumsgate de kjører rundt for å komme inn på buss holdeplassen) men de har sluttet å kjøre der, muligens fordi det er utrolig ubehagelig eller fordi det er bygd opp slik at man mulig kan klare å sette seg fast med en buss ikke vet jeg. det opphøyede gangfeltet er satt rett etter en krapp sving (ca 10-20 meter etter) er merket med et skilt ca i slutten av svingen uten at det står noe om avstand til feltet. det jeg lurer på er om det finnes noen statlig regulering for hvordan slike ting skal lages. klarer ikke finne noe når jeg søker på nettet. og jeg har lyst til å være godt forberedt før jeg eventuelt kontakter kommunen som har satt disse opp mulig denne posten kunne passet bedre i trafikk men jeg føler den passer best under juss *tillegg* det er kommunale veier så vidt jeg kan se. *tillegg 2* link til det jeg spør etter mottas med takk Endret 23. mai 2008 av stich_it Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jepp, finnes hos Statens Vegvesen. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Staten tjener jo på å ha sånt, ved at det blir slitt mange flere bremseklosser og brukt MYE mere drivstoff på at folk bremser ned og akselererer igjen hele tiden. Da jeg gikk på ungdomsskolen gikk bussen på en sånn vei; 40 kilometer i timen mot fartsdumpen, full brems ned til gangfart, FULL gass i 40 meter, så full brems igjen ved neste dump, full gass igjen osv. Endret 22. mai 2008 av larschroe Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Jepp, finnes hos Statens Vegvesen. ja det gjør det håndbok *et eller annet nummer* men de klarer jeg ikke å få rota meg frem til hos vegvesenet. det står endel henvisninger til dem men ikke noe mer som jeg klarer å finne. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Staten tjener jo på å ha sånt, ved at det blir slitt mange flere bremseklosser og brukt MYE mere drivstoff på at folk bremser ned og akselererer igjen hele tiden. Det er jo ikke sånn at man MÅ holde fartsgrensen helt fram til rett før fartsdumpen. Det er fullt lovlig å planlegge kjøringa si, så kanskje man kan trille ned i fart før hindringen. Da sparer du både bremser og bensin Jeg er enig i at fartshindringer som må passeres i tilnærmet gangfart kan være irriterende, men det er vel en grunn til at de har blitt bygget.. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 jeg fant jeg fant vegvesen: håndbøker håndbok 072 var det. tror jeg må få sjekket søkemuskelen min Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå