Gå til innhold

[LØST] Problem med æ, ø og å i streng-variabler

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått meg webhotell hvor jeg har nettsiden min. De har PHP 5. Men når jeg lagrer tekst med æ, ø eller å i en variabel, så blir det "ødelagt" da det skal skrives ut. Jeg husker ikke helt tegnene som erstatter disse tre bokstavene nå, for jeg finner ikke tegnene på tastaturet, men jeg er sikker på at folk vet hva jeg sikter til.

Har noen en løsning for å unngå dette problemet på? Jeg har lagret dokumentene i UTF-8. Har dette noe med saken å gjøre, eller er det innstillingene på PHP-serveren på mitt webhotell som er problemet?

Endret av Experimentus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har fått meg webhotell hvor jeg har nettsiden min. De har PHP 5. Men når jeg lagrer tekst med æ, ø eller å i en variabel, så blir det "ødelagt" da det skal skrives ut. Jeg husker ikke helt tegnene som erstatter disse tre bokstavene nå, for jeg finner ikke tegnene på tastaturet, men jeg er sikker på at folk vet hva jeg sikter til.

Har noen en løsning for å unngå dette problemet på? Jeg har lagret dokumentene i UTF-8. Har dette noe med saken å gjøre, eller er det innstillingene på PHP-serveren på mitt webhotell som er problemet?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730921

Søk litt leste gang.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Men finner ikke noe relevant der. Etter å ha undersøkt nærmere er det kun tekst i mails som sendes ut med mail()-funksjonen som får ødelagt symbolene.

Det er ingen problemer med å vise æøå i HTML'en PHP-fila genererer, selv om teksten har vært lagret på variabler.

Jeg burde undersøkt dette mer før jeg spurte om råd.

Men altså: mail($epostadresse, $emne, "Du må ikke rope."); Blir til teksten "Du mÃ¥ ikke rope".

Jeg lurer på om noen vet om dette er noe jeg kan fikse selv, eller om problemet ligger på serveren til mitt webhotell. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Prøv å bruk bruk headers som man også gjør i HTML. Dette står det en del om i tråden min som det har blitt linket til.

Til plaintext:

$headers = "Content-type: text/plain; charset=utf-8\n";

Til HTML:

$headers = "Content-type: text/html; charset=utf-8\n";

Brukes som fjerde parameter til mail();

Lenke til kommentar
Prøv å bruk bruk headers som man også gjør i HTML. Dette står det en del om i tråden min som det har blitt linket til.

Til plaintext:

$headers = "Content-type: text/plain; charset=utf-8\n";

Til HTML:

$headers = "Content-type: text/html; charset=utf-8\n";

Brukes som fjerde parameter til mail();

Dette funket utmerket! Takk skal du ha. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...