Gå til innhold

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.4D eller f/1.8D ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, skal skrive noen ord når jeg får den, bare jeg får ordnet opp i bestillingen hos fotovideo så de får sendt den.

 

Uansett, sånn som jeg har forstått det nå ved å få innspill fra dere, i tillegg til å ha lest en del andre steder på nettet, sitter jeg igjen med disse tankene:

 

Penger tatt i betraktning, er dette rett og slett et kjempekjøp. Det er jo utrolig i seg selv å få så mye god omtale når prisen er bortimot en tredjedel av sammenliknbare objektiver.

 

 

EDIT: Smart du, som kjøpte D80 først. Jeg, derimot, tenkte i utgangspunktet at et speilrefleks i seg selv var en utrolig oppgradering for en middels fotointeressert, også har interessen kommet etterpå.. Menmen, inntil videre klarer jeg meg uten autofokus. :)

Endret av heismann
Lenke til kommentar
Det er altså HSM som gir autofokus med et kamera uten autofokusmotor? Vil prisen på 50mm til Sigma også ligge rundt 3000? Noen som vet ca. hva prisen vil være på denne i USA?

 

Ellers prismessig synes jeg ikke det er så altfor ille å droppe autofokus når du får det for en så rimelig penge.

 

sigma 50mm f/1.4hsm koster 499$ på amazon tror jeg jeg leste. i salg 10 juli. sitter å venter på denne og håper den slår nikon sine gamle 50mm'ere

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noen direkte sammenligning men jeg kan vise et eksempel fra f/1.8D. De fleste synes f/1.4D gir mer behagelige bilder. Skal man ha bakgrunnen helt glatt og behagelig så må man opp på 85 mm objektivene som er mye bedre i denne sammenheng.

 

Hvis du ser på bakgrunnen så er det en del mystiske striper og antydninger til smultringer. Mange vil nok finne det ubehagelig. Jeg synes objektivet er et av de aller beste på full blenderåpning og bruker det ofte på f/1.8 uansett lysforhold. Men jeg er ikke spesielt interessert i at alt skal være skarpest mulig.

 

Jeg forstår. Det med bakgrunnen er vel også avhengig av hvor langt unna den er? Jeg eksperimenterte litt i går med DOF med 55-200mm linsa mi. Har ikke mye å gå på med den, men det var i det minste gøy for en nybegynner ;). Skulle likt å sett ut hvordan et motiv som dette kunne sett ut med ei 50mm f/1.8 evt f/1.4 :) Får prøve med konas 50mm AI (til FM2) om den går på kameraet. Problemet er bare at jeg må vente en drøy måned før jeg får tak i det :)

 

post-141209-1211783984_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Skulle likt å sett ut hvordan et motiv som dette kunne sett ut med ei 50mm f/1.8 evt f/1.4 Får prøve med konas 50mm AI (til FM2) om den går på kameraet.

 

Jeg må inrømme at dette er jeg dårlig til jeg også, men det er utrolig lærerikt de gangene en foretar slike "tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...