Henning1332 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg har en AMD x2 6000+ 3.0 ghz. har klokket den opp til 3.3 ghz ved hjelp av nTune. Lurte på om det går an å få den høyere, f.eks 3.5 hadde vert fint. Prøvde på 3.4 ghz men fikk blåskjerm. Lurer på hva årsaken til dette er? har en veldig bra kjøler nå på idle ligger tempen på cpu'en på 32 grader. Så lurte på om noen hadde noen enkle tips om hvordan jeg kan kjøre med høyere ghz? Mvh Henning Lenke til kommentar
magnus.o Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Vel, først og fremst er det som regel enklere og nå høyere frekvenser dersom du overklokker fra BIOS i steder for inne i windows. Hvilket hovedkort har du? I tillegg er du nødt til å passe på at minnet ditt ikke overklokkes, eller at du begrenser overklokkingen på minnet slik at det holder følge og ikke gir deg blåskjermer. Jeg synes det høres ut som om det er minnet ditt som gir deg blåskjermer. For å endre dette går du inn i BIOS og setter FSB:RAM divider lavere. I stedet for 1:1 (som jeg antar er default) kan du sette den til f.eks. 6:5 eller tilsvarende. Endret 22. mai 2008 av magnus.o Lenke til kommentar
Henning1332 Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Vel, først og fremst er det som regel enklere og nå høyere frekvenser dersom du overklokker fra BIOS i steder for inne i windows.Hvilket hovedkort har du? I tillegg er du nødt til å passe på at minnet ditt ikke overklokkes, eller at du begrenser overklokkingen på minnet slik at det holder følge og ikke gir deg blåskjermer. Jeg synes det høres ut som om det er minnet ditt som gir deg blåskjermer. For å endre dette går du inn i BIOS og setter FSB:RAM divider lavere. I stedet for 1:1 (som jeg antar er default) kan du sette den til f.eks. 6:5 eller tilsvarende. ok. har overklokka fra bios før, men det gjekk litt gale. slite med litt penge problemer og så eg har ikkje akuratt råd til en ny hvis eg koke den. men sette FSB:RAM lavere. og kopiere det eg allerede har gjort i nTune? Har et Abit M2-HD Hvis det hjelpe deg någe mer i og se ka som e problemet så har jeg GeIL Value DDR2-800 4096 MB (2x2048) Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Det er kanskje det at 6000+ ikke går så mye høyere. Den greier 3.2 ganske stabilt og jeg har hatt den opp i 3.3, men det blir ustabilt i lengen. Har hatt den oppe i 3.4 også, men bare en gang, har ikke greid å boote opp med 3.4 siden. Minnet er ihvertfall ikke problem her. Default kjører minnet mitt med CPU/8 dvs 750Mhz istedetfor 800Mhz (PC-6400). Samme brikkene har jeg hatt på 950Mhz så det burde ikke holde igjen. Kjølingen er ikke problem her heller, så det er nok dessverre selve CPUen som ikke er så klokkevennlig (Men det kan likevel hende at du har problemer med minnet, for jeg kjører mine OCZ på 2.1V istedetfor 1.9V når jeg overklokker, 2.1V er jo tross alt innenfor garantirammen for OCZ) Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 X2 6000+ ligger ganske nære maksgrensen for K8 arkitekturen, du klarer nok ikke å klokke den mer enn 3,3 - 3,4 GHz uten god vannkjøling. Lenke til kommentar
Henning1332 Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 ok tusen takk for hjelpen. kjøre på 3.3 nå fra bios. tror ikke jeg bør kjøre på høyere. har hatt noen blåskjermer også iqrl less or not equal eller noe sånnt. men det hjalp meg å vite at hvis jeg ikke klarer 3.3 så går jeg bare ned til 2.2:) takk igjen:) Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 ok tusen takk for hjelpen. kjøre på 3.3 nå fra bios. tror ikke jeg bør kjøre på høyere. har hatt noen blåskjermer også iqrl less or not equal eller noe sånnt. men det hjalp meg å vite at hvis jeg ikke klarer 3.3 så går jeg bare ned til 2.2:) takk igjen:) hvor mye spenning kjører du cpu'en på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå