Juden Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Sannheten om ulike ting i Islam som vi kritiserer: Hentet fra http://www.islam-truth.com/Muslim_Women.htm Flere mener at islam undertrykker kvinner, men her står det noe annet. What About Muslim Women?Islam sees the woman, whether married or unmarried, as an individual in her own right. She has the same right to own property, earn wealth, and spend it that a man has. Her wealth does not become the property of the man after marriage. A woman does not change her name when she gets married. A woman can seek divorce if her marriage does not work out. Men and women are equal before Allah. They are both accountable before Allah. They both receive their reward in the Hereafter for their faith and good deeds. Economically, every man and woman is an independent legal entity. Both men and women have the right to own property, engage in business, and inherit from others. Both have the equal right to receive an education and enter into gainful employment. Seeking knowledge is an obligation upon every Muslim. The type of knowledge that is obligatory upon every individual is religious knowledge. It is also obligatory upon some people in society to study every beneficial field of knowledge. For example, society needs doctors, both men and women. It becomes obligatory for some people to go into this field to fulfill the needs of society. Women are allowed to pursue their academic interests and strive to fulfill their intellectual curiosity. To prevent women from getting an education is contrary to the teachings of Islam. Many people perceive Islam as a chauvinistic religion that belittles women. They cite the condition of women in some Muslim countries to prove their point. Their mistake is that they fail to separate the culture of a given people from the true teachings of the religion that they profess. Women in many third world countries live horrible lives. They are dominated by men and denied many of their basic human rights. This does not apply to Muslim countries alone, nor does it apply to all Muslim countries. Oppression of women exists in many cultures around the world. It would be unjust to blame these cultural practices on religious beliefs unless the teachings of the religion call to such behavior. The teachings of Islam clearly do not. Er dette pålitelig? Endret 22. mai 2008 av Savage-Garden Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Oppression of women exists in many cultures around the world. It would be unjust to blame these cultural practices on religious beliefs unless the teachings of the religion call to such behavior. The teachings of Islam clearly do not. Her hele greia ligger, de arabiske nasjonene som er så velkjent for sin undertrykkelse av kvinner, se Saudi-Arabia, lever ut sin egen kultur. Og det har som oftest lite med Islam å gjøre, ihvertfall med tanke på kvinner. Såvidt jeg vet er vel en av de mest respekterte kvinnelige figurene i Koranen Aisha, ihvertfall blant sunniene: Sunni historians see Aisha as a learned woman, who tirelessly recounted stories from the life of Muhammad and explained Muslim history and traditions. She is considered to be one of the foremost scholars of Islam's early age with some historians accrediting up to one-quarter of the Islamic Sharia (Islamic religious law), based on the collection of hadiths, to have stemmed from her narrations. Aisha became the most prominent of Muhammad’s wives and is revered as a role model by millions of women.[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Aisha Lenke til kommentar
Jannekake Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Nå har jeg ingen utdannelse eller særlig mer peiling på islam og muslimer enn det de fleste andre har, men.. Jeg vil tro både ja og nei. Det bildet mange nordmenn og andre utenfor de muslimske landene får av religionen, er nok veldig feil. Langt fra alle muslimer er religiøse, og alle undertrykker nok heller ikke kvinnene på den måten vi får fremstilt via media. Likevel tror jeg at mye av det vi får høre er sant, og mange lever nok under dårlige vilkår. Så ja og nei. Mange lever nok etter det du siterer, og mye av det er nok også sant. Men jeg tror likevel at det er langt fra den hele sannheten. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 F.eks. det at kvinnene dekker seg til og underordner seg mennene sine er jo noe som har med religion og ikke undertrykking å gjøre. Det som dog er dumt i islam er at de ofte ikke har noe valg, fordi det ikke blir akseptert å ikke være religiøs. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Flere mener at islam undertrykker kvinner, men her står det noe annet. Islam undertrykker kvinner, det er et velkjent faktum. For eksempel er det menn som skal vitne, men hvis mannen ikke kan så må det to kvinner til for å erstatte ham. Menn og kvinner er også tildelt oppgaver og plasseringer i samfunnet, og kvinnen er mannens eiendom. Koranen gir dessuten mannen tillatelse til å slå sin kone hvis hun ikke lystrer ham. 4:34 i koranen: "Men are in charge of women, because Allah hath made the one of them to excel the other, and because they spend of their property (for the support of women). So good women are the obedient, guarding in secret that which Allah hath guarded. As for those from whom ye fear rebellion, admonish them and banish them to beds apart, and scourge them." Lenke til kommentar
Juden Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Men vi må huske på at de andre religionen på den tiden ikke ga kvinner de samme rettighetene som islam. Hadde vi ikke blitt moderne så ville kvinner ha blitt undertrykt over hele verden. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Det er nok ikke på langt nær så ille som mange vil ha det til. Vi ser skrekkeksemplene, og slike finner man overalt, uavhengig av religion, kultur og tradisjon. Behovet hos mange menn (kanskje også enkelte kvinner) for å utvise makt overfor andre stikker nok mye dypere enn religion/kultur/tradisjon, og med visse forutsetninger kan dette trekkes fram i hvem som helst – men da snakker vi nok grunnleggende umodenhet, usikkerhet o.l over lang tid, sannsynligvis helt ifra barndommen. Det er en av mange relativt primitive måter å oppnå sine mål på, til dels karakteristisk for sosiopatisk atferd. Slik et barn napper vingene av en flue, vil en mann kunne benytte seg av diverse umoralske handlinger for å oppnå en maktposisjon han tydeligvis ikke stoler på at han klarer å oppnå uten å ty til f.eks. undertrykkelse og/eller mishandling. Eventuelle spor av dette som har smittet over på kulturelle/religiøse dogmer har nok sin rot i at slike umodne og grunnleggende usikre menn med innflytelse så en mulighet til å gjøre livet lettere ved å indoktrinere slik atferd som akseptabel. Edit: Leif. Endret 22. mai 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Men vi må huske på at de andre religionen på den tiden ikke ga kvinner de samme rettighetene som islam. Hadde vi ikke blitt moderne så ville kvinner ha blitt undertrykt over hele verden. Så det du sier er at fordi andre religioner undertrykker kvinner så gjør det ikke noe at islam gjør det? Det er nok ikke på langt nær så ille som mange vil ha det til. Vi ser skrekkeksemplene, og slike finner man overalt, uavhengig av religion, kultur og tradisjon. Behovet hos mange menn (kanskje også enkelte kvinner) for å utvise makt overfor andre stikker nok mye dypere enn religion/kultur/tradisjon Men i islam er dette faktisk svart på hvitt i den "ufeilbarlige" koranen. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Det er viktig så skille på kultur (evt tradisjon?) og religion, når man skal finne en "skyldig". Men det blir ikke så lett når kultur og religion i praksis ofte blir en hærlig suppe, hvor noen sier de er religion og andre påstår det er kultur, og ingen vet helt sikkert hva som er hva I midtøsten så er det fortsatt mye stamme kultur som gjør seg gjeldende, og den tror jeg har en stor finger med i spillet her. Så må man legge til forskjellige tolkninger av Koranen, hvor jeg da kan tenke meg at noen mer kvinner har/skal ha de samme rettighetene som menn, og andre ikke. Men kan alt for lite om temaet til å kunne uttale meg spesifikt om hva som skyldes kvinners manglende rettigheter og undertrykkelse. -- edit: Men i islam er dette faktisk svart på hvitt i den "ufeilbarlige" koranen. Har du en kilde på dette ? Eller er dette kun en allmenn akseptert "sannhet" ? Endret 22. mai 2008 av Crowly Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Det er viktig så skille på kultur (evt tradisjon?) og religion, når man skal finne en "skyldig". Men det blir ikke så lett når kultur og religion i praksis ofte blir en hærlig suppe, hvor noen sier de er religion og andre påstår det er kultur, og ingen vet helt sikkert hva som er hva Religion, kultur og tradisjon er så godt som uatskillelige. Islam er mye mer enn en religion; det er omtrent en komplett samfunnsmodell som dikterer hvordan man skal leve. I tillegg sitter man med høna og egget, for ingen av dem er direkte skyldige; kun menneskene som fant på og skrev ned dette tullet. Men også de var offer for seg selv, sine usikkerheter, sin frykt, sine følelser. Spør heller deg selv hvorfor det er så om å gjøre å skylde på noe(n). Men i islam er dette faktisk svart på hvitt i den "ufeilbarlige" koranen. Godt mulig det. Så vidt meg bekjent står det også i den «ufeilbarlige» Bibelen. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Spør heller deg selv hvorfor det er så om å gjøre å skylde på noe(n). Når jeg skrev finne den "skyldige", så var det ikke ment for å skylde på noen, men for å finne årsaken(e) til hvorfor ting er som de er. Religion, kultur og tradisjon er så godt som uatskillelige. Jeg vil påstå både ja og nei. Religionen skal være konstant/statisk, koranen forteller det samme som den gjorde første gang den ble skrevet ned (forutsatt at det ikke har blitt gjordt ("trykk")feil i senere utgaver, men velger å se bort i fra det akkurat nå). Derfor skal det være mulig å skille på hva som er religion og ikke. Kultur og tradisjon er dynamisk, men er påvirket av bl.a religion. Men jeg vil tro at religions tolkningen og utøvelsen igjenn kan bli påvirket av kultur og tradisjon. Og så er suppa i gang Men det var kanskje noe slikt du mente med "så godt som uatskillelige" ? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Det jeg hovedsaklig mente var at de fleste ser på islam utelukkende som en religion, men det er som nevnt mye mer. Islam er ikke bare Koranen, men også Hadith, Sharia-lovene og diverse andre tekster. Sammen dikterer de langt mer enn underkastelse overfor Gud. Det er svært vanskelig å se hvor religionen slutter og kulturen og tradisjonene begynner, om ikke praktisk talt umulig. Man kan dog si at religionen i seg selv kommer med komplette leveregler på kjøpet, og det blir vel kanskje mest presist slik, siden ens liv er sentrert rundt Gud på alle mulige vis. Det er til dels riktig at kultur og tradisjoner kan utvikle seg uavhengig av religion, men islam er nå en gang slik at kultur og tradisjoner ideelt sett skal være statiske, slik det dikteres i de hellige skrifter og lover. Ved å tillate seg en mer moderat tilnærming til islam tillater man seg samtidig en mer dynamisk kultur også. Endret 22. mai 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
BernLB Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Både Koranen og Bibelen har sterkt kvinneundertrykkende tekster, men det er ikke til å nekte på at Muslimske land har tatt kvinneundertrykkelse til et nytt nivå. I Saudi-arabia har ikke kvinner fått lov til å kjøre bil, eller gå på gaten uten følge av en mann. Mens menn får kjøre bil uten førerkort når de er 14. Kvinner har også hatt lite eller ingenting de skulle ha sagt når det kommer til hvem de gifter seg med. I ekstreme tillfeller ser politiet den andre veien når fedre dreper døtrene sine for å gjennopprette familens ære. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 GT-tilstander blandet med moderne teknologi. Et sentralt spørsmål er hva som gjør at vi ikke lenger har slike tilstander hos oss. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 GT-tilstander blandet med moderne teknologi. Et sentralt spørsmål er hva som gjør at vi ikke lenger har slike tilstander hos oss. Vi har hatt en autoritet i kirker og pave som har direkte utnyttet folk og dermed har skapt mye hat mot de som har skapt reformatistbevegelser, og når man først er down that slippery slope så går det unna. Lenke til kommentar
BernLB Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Sekularisering og ytringsfrihet vil jeg si er det viktigste årsakene. I vestlige samfunn kan F.eks femminister si sin mening uten å bli forfulgt for det og dermed blir samfundet mer nyansert. Og sekulariseringen gjør at vi ikke trenger forholde oss til eldgamle lover og regler. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Kan det sies at det vestlige samfunnet har blitt et bedre samfunn etter kvinnefrigjøringen på 60-tallet? Lenke til kommentar
BernLB Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hva mener du med det? Det vestlige samfunn har vel blitt bedre siden 60-tallet, kvinnefrigjøring eller ikke. Liker hvertfall å tro at Europa går i riktig retning, USA derimot er jeg mer usikker på. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Kan det sies at det vestlige samfunnet har blitt et bedre samfunn etter kvinnefrigjøringen på 60-tallet? Noe har blitt bedre og noe har vel blitt værre. Men i det store og hele så vil jeg si at ting er bedre nå, men det er fortsatt ting som kan bli bedre. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hva mener du med det? Det vestlige samfunn har vel blitt bedre siden 60-tallet, kvinnefrigjøring eller ikke. Liker hvertfall å tro at Europa går i riktig retning, USA derimot er jeg mer usikker på. I kjølvannet av kvinnefrigjøringen har det det jo kommet økte skilsmisser, økt antall aborter, synkende fødselsrater etc. Antagelig flere ting som ikke er så bra med at familie-strukturen ikke er den samme som før 60-70-tallet. Jeg sier ikke at kvinner skal undertrykkes, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå