vidar93 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 jegg la til et ski bilde! Jeg har sett mange sånne bilder og syns de er så kule! hvordan tar jeg sånne bilder? Lenke til kommentar
KNB Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Trur du må stille inn kamera slik at det tar mange bilder på en kort stund. Så legger du de sammen i f.eks PhotoShop (HDR) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Du må ha eit kamera som kan ta fleire bilete i sekundet (helst 5 eller meir), og so setje dei saman i eit biletbehandlingsprogram, som Gimp eller Photoshop. Kva kamera har du? Så legger du de sammen i f.eks PhotoShop (HDR)Nei, dette er ikkje HDR. Om det er noko spesielt namn på teknikken veit eg ikkje, men det er ikkje HDR. Forklaring på ein måte å gjere det på kan lesast her. Lenke til kommentar
KNB Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Ikkje HDR, holy shit :!: Endret 22. mai 2008 av KNB Lenke til kommentar
vidar93 Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Du må ha eit kamera som kan ta fleire bilete i sekundet (helst 5 eller meir), og so setje dei saman i eit biletbehandlingsprogram, som Gimp eller Photoshop. Kva kamera har du? Jeg har 40D.. supert kamera!så man må fiske og ordne på photoshop? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Jeg har 30D, og 5 bps syns eg passer perfekt til den teknikken. Bruker den ofte, blir ganske bra bilder av det. Edit: Det er forskjellig måte å gjøre det i photoshop, men jeg bruker layer mask hvor jeg legger alle bildene inn i et bilde, får så å male på de forskjellige layerene. Du må selfølgelig ta bilde med stativ. Endret 22. mai 2008 av Slettet-q5ES5fDk Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) 40D kan vel ta fem eller seks bilete i sekundet, so kameraet er iallfall godt nok. For å setje det i rett modus kan du ikkje ha det på ein av autofunksjonane, men ein av dei manuelle (P, Av, Tv eller M, til dømes). Gitt at det er likt som 30D: Klikk på Drive-knappen, oppå kameraet, og vri på det vetle hjulet ved utløysarknappen. På skjermen oppå ser du kva modus det havner i, du skal ha den med tre firkantar, eller tre firkantar med ein H ved sida av. H-en reknar eg med står for High speed, men akkurat kva som utgjer forskjellane mellom dei to veit eg ikkje. Les i bruksanvisninga, so finn du det sikkert ut. Red.: Og ja, bileta må setjast saman i Photoshop, om du har det, eller eit anna program som Gimp. Sjå linken eg posta lengre oppe for ei forklaring på korleis du kan gjere det (om du ikkje veit det frå før). Endret 22. mai 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 40D Tar 6.5 bilder i raw i 3 dekunder så jeg anbefaler å sette den på JPG modus. DVs at du må nedre hvitbalangse og alt det før du atr bilde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 40D Tar 6.5 bilder i raw i 3 dekunder så jeg anbefaler å sette den på JPG modus. DVs at du må nedre hvitbalangse og alt det før du atr bilde. Tre sekunder er mer en nok, men det kan jo være en fordel med jpg. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Ikke legg ut bilder du ikke har rettighetene til her. Link til det der det ligger for å bruke det som eksempel på hav du mener, men ikke legg det ut her i seg selv. I ytterste konsekvens kan både du og Diskusjon bli erstatningspliktige. Lenke til kommentar
comb-over Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Canon EOS 40D Online Manual forklarer innstilling av kameraet for serie modus. Endret 22. mai 2008 av comb-over Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Nei, dette er ikkje HDR. Om det er noko spesielt namn på teknikken veit eg ikkje, men det er ikkje HDR. Denne teknikken er vel mer å anse som Multieksponering? Men ellers er det jo sammenkopiering, dersom vi setter oss tilbake i tid, til dengang vi måtte gjøre det på mørkerommet. Og da var masker en absolutt nødvendighet... Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Ikkje HDR, holy shit :!: HDR forutsetter flere motivmessig like, men eksponert ulike, bilder, der du med HDR-funksjonen trekker frem de lyseste skyggepartiene og de mørkeste høylyspartiene fra motivet, og mikser dette slik det mørke får detaljer, og høylysene ikke blir utbrent. Disse serie-eksponeringene er derimot ikke motivmessig like, men de har lik eksponering fra bilde til bilde. Altså motsatt av det som kreves for HDR. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 jegg la til et ski bilde! Jeg har sett mange sånne bilder og syns de er så kule! hvordan tar jeg sånne bilder? Flere kompakte digitalkamera har innebygget en funksjon for å kunne ta seriebilder(som så kan settes sammen etterpå). De benytter seg sikkert av video-mulighetene i kameraet, bare at bildene lagres som JPG istedet for video. Det er eget programvalg for dette. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Du tar bildene i serie, på stativ. Ta først et bilde uten skiløperen. Så tar du serien, og etterpå setter du det hele sammen i photoshop, hvor du (husker ikke helt hvordan) bruker det "tomme" bildet til å få klippet ut det elementet som flytter på seg. Du må bruke lag for få til dette. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Du må selfølgelig ta bilde med stativ. Neineinei, det er ingen selvfølge.. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Ingen sjølvfølgje nei, men det kan gjere etterarbeidet ein god del enklare ... Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Ingen sjølvfølgje nei, men det kan gjere etterarbeidet ein god del enklare ... Joda, men enkelte ganger er det ikke mulig å bruke stativ (f.eks. i båt eller hvis man ikke har tilgang til stativ), og da kan du likevel få til denne effekten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Du må selfølgelig ta bilde med stativ. Neineinei, det er ingen selvfølge.. Var det bare for å kverulere? Hvis han skal prøve å ta slike bilder, og tar det håndholdt i serie har han få sjanser til å få et brukbart resultat. Endret 23. mai 2008 av Slettet-q5ES5fDk Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Tja, det er no å overdramatisere litt. Eg har rett nok ikkje tatt so veldig mange slike bilete, men dei eg har har tatt er tatt handhaldt, og eg vil påstå at eg får brukbare resultat. (Sett bort frå at det er litt begrensa kva ein kan få til med 3fps.) Redigert: Men, om han har tilgang til stativ, eller kan finne andre god måter å stabilisere kameraet på, er det heilt klart ein fordel å bruke det. Endret 23. mai 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå