Studentinød Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 C-språk har et lavere nivå, de har kun hatt to år med tysk. Disse hadde onsdag. Tre år, takk. Når man går VG2 har man hatt tysk i to år(obligatorisk c-språk) Lenke til kommentar
Doier Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Tror den beste måten å øve på er å skrive besvarelser til eksempeloppgavene som ligger @ Udir, å så få noen som er flinke i tysk til å gå igjennom og se over feilene en har gjort. Om man er helt blank når det kommer til 'basic' grammatikk kan det være nyttig å ta en titt på Kragerø VGS sine tysk sider. Når det kommer til det å skrive fristil på tysk er det veldig viktig å skrive oppgave disposisjoner, og ha klart i hodet hva man skal skrive, før man begynner å skrive setningen. Noe jeg lurer på når det kommer til dette med å bruke PCen på eksamen: På tentamener må vi snu oss rundt, slik at læreren ser skjermene våre, om vi skriver med PC. Tror dere at dette kunne være aktuelt på en eksamen? Endret 31. mai 2008 av Doier Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Tror den beste måten å øve på er å skrive besvarelser til eksempeloppgavene som ligger @ Udir, å så få noen som er flinke i tysk til å gå igjennom og se over feilene en har gjort. Om man er helt blank når det kommer til 'basic' grammatikk kan det være nyttig å ta en titt på Kragerø VGS sine tysk sider.Når det kommer til det å skrive fristil på tysk er det veldig viktig å skrive oppgave disposisjoner, og ha klart i hodet hva man skal skrive, før man begynner å skrive setningen. Noe jeg lurer på når det kommer til dette med å bruke PCen på eksamen: På tentamener må vi snu oss rundt, slik at læreren ser skjermene våre, om vi skriver med PC. Tror dere at dette kunne være aktuelt på en eksamen? Det kommer helt ann på vaktene(faglærer har ikke lov til å snakke med dere under eksamen). På min skole har pensjonister som vakter, disse har ingen anelse om hva som foregår på en PC og bryr seg derfor ikke. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Sånn er det også på vår skole, pensjonisteme passer på. Det de slår hardt ned på er om du ser på skjermen til andre, eller kommuniserer. Det er også slik at dataansvarlige på skolen ofte sitter å følger med på våres skjermer (de har liksom hele klassen sine skjermer på sin skjerm) Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Pokker, har ni pugga grammatikk nå, men ser ikke ut til at det hjelper Vi fikk en tekst av læreren som vi kunne oversette, noe jeg prøvde på hjemme. Men jeg bommer fortsatt på endel elementære feil Hadde håpet på en 4, men tror jeg skal være glad om jeg får 2-3... Blir vel bare å oversette litt i morgen, gjøre klar regler å lese litt grammatikk. Deretter står vel helvetesdagen for tur Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Jeg gleder meg! Så lenge det ikke blir no tull med PC-en så er jeg fornøyd^^ Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Skarstad følger vel gamlereformen (om jeg husker rett), hvor det var tre år for C-språk-elever, mens de som hadde B-språk "slapp unna" med to år. Nå er det to år for begge. Skal ha eksamen selv på mandag. Kan bli artig, men får satse på å være nøye, og kladde og føre inn, samt nok søvn. Det hjelper fælt. Lenke til kommentar
sommerfugl1 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hei. Tysk eksamen på mandag for meg også Men det er en ting som jeg alltid blander som jeg lurte på om noen vet svaret på. Forskjellen på nach Hause og zu Hause? Gjør alltid feil der.. Lenke til kommentar
sommerfugl1 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hei. Tysk eksamen på mandag for meg også Men det er en ting som jeg alltid blander som jeg lurte på om noen vet svaret på. Forskjellen på nach Hause og zu Hause? Gjør alltid feil der.. vet noen om vi må skrive på data, for hånd, kan velge eller om skolen har bestemt det?? Lenke til kommentar
sommerfugl1 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Slik sa tysklæreren vår at eksamen blir seende ut: 3 deler: Vise at du forstår hva teksten dreier seg om og kan gjengi hovedmomentene kort og presist (ca. 1/2 A4 side) Svare på spørsmål fra en tekst Skrive 1 av x ulike stiler på minst 3 sider. Læreren vår sa at vi ikke behøvde å skrive mer enn en side på den siste oppgaven. Men at vi måtte tilpasse lengden med anntall feil. Altså det hjelper ikke å skrive langt hvis du har feli i hver setning. Men skriver du lenger har du jo også råd til flere feil. Skriver du kort, alstå kanskje en halv sider bør du ikke ha veldig mange feil. Tror eksamen blir litt mer slik. 1: svare på noen sprøsmål fra teksten, for å vise at du forstår. (kanskje skrive på norsk) 2: Skrive et avsnitt eller noe om din mening om temaet i teksten. Hvertfall skrive noe litt lenger enn oppgave 1. Kanskje velge mellom to oppgaver. (skrive på tysk) 3: Velge mellom 3 eller flere oppgaver og skrive en stil på rundt en side. Noen av disse er gjerne veldig åpne og greie, og du trenger ikke ha skjønt noe av den teksten egentlig. Skrive rundt en side på Tysk. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Skal ha eksamen selv på mandag. Kan bli artig, men får satse på å være nøye, og kladde og føre inn, samt nok søvn. Det hjelper fælt. Får vi ikke bruke PC-ene våre da?? Evt. en skolepc?? Hei. Tysk eksamen på mandag for meg også Men det er en ting som jeg alltid blander som jeg lurte på om noen vet svaret på. Forskjellen på nach Hause og zu Hause? Gjør alltid feil der.. Godt spørsmål Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hei. Tysk eksamen på mandag for meg også Men det er en ting som jeg alltid blander som jeg lurte på om noen vet svaret på. Forskjellen på nach Hause og zu Hause? Gjør alltid feil der.. vet noen om vi må skrive på data, for hånd, kan velge eller om skolen har bestemt det?? Tror alle skal bruke PC, vi skal i allefall levere besvarelsen innpå utdanningdirektoratets sider. Lenke til kommentar
sommerfugl1 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hei. Tysk eksamen på mandag for meg også Men det er en ting som jeg alltid blander som jeg lurte på om noen vet svaret på. Forskjellen på nach Hause og zu Hause? Gjør alltid feil der.. vet noen om vi må skrive på data, for hånd, kan velge eller om skolen har bestemt det?? Tror alle skal bruke PC, vi skal i allefall levere besvarelsen innpå utdanningdirektoratets sider. Hm. Rart vi ikke har fått beskjed om det. Vil egentlig ikke bruke PC. For da virker det som om jeg har skriv så lite. hehe. Men vet at vi skal på et data rom. Så da må vi vil bruke PC da. Huff. Da blir stilen min på en halv side tenker jeg. Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hei. Tysk eksamen på mandag for meg også Men det er en ting som jeg alltid blander som jeg lurte på om noen vet svaret på. Forskjellen på nach Hause og zu Hause? Gjør alltid feil der.. vet noen om vi må skrive på data, for hånd, kan velge eller om skolen har bestemt det?? Tror alle skal bruke PC, vi skal i allefall levere besvarelsen innpå utdanningdirektoratets sider. Hm. Rart vi ikke har fått beskjed om det. Vil egentlig ikke bruke PC. For da virker det som om jeg har skriv så lite. hehe. Men vet at vi skal på et data rom. Så da må vi vil bruke PC da. Huff. Da blir stilen min på en halv side tenker jeg. Hehe, bruk 1,5 linjeavstand, hjelper litt på Lenke til kommentar
sommerfugl1 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hehe, bruk 1,5 linjeavstand, hjelper litt på Hehe. joa hadde jo tenkt til det. Men hjelper ikke nok. Bedre for hånd da man kan skrive litt stort og lage litt stot marg osv. hehe. Huff vet ikke hva jeg bør øve på Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hehe, bruk 1,5 linjeavstand, hjelper litt på Hehe. joa hadde jo tenkt til det. Men hjelper ikke nok. Bedre for hånd da man kan skrive litt stort og lage litt stot marg osv. hehe. Huff vet ikke hva jeg bør øve på Hehe, vel jeg har ikke skrevet noen stiler for hånd siden ungdomskolen. Så det hadde nok kanskje vært litt uforståelig for sensor. Du får se det fra den positive siden; vi har stavekontroll;) Les noen tekster i læreboka. eller planlegg stilen din i morgen. Det er såpass frie oppgaver at men kan bestemme seg på forhånd om man vil skrive i presens eller preteitum. Finn fram ord og uttrykk til forskjellige tema. Ellers kan du bare rett og slett gå inn her Tysk Grammatikk Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Hei. Tysk eksamen på mandag for meg også Men det er en ting som jeg alltid blander som jeg lurte på om noen vet svaret på. Forskjellen på nach Hause og zu Hause? Gjør alltid feil der.. 1. Ich fahre nach Hause. Det betyr ganske enkelt: Eg reiser TIL huset. (Eller sånn vi ville sagt det på norsk: Eg reiser heim... ) 2. Ich bin zu Hause. Det betyr: Eg ER heime. Håpar nokon fekk noko ut av det... Eg er nokon gongar FRYKTELIG dårlig til å forklare... Forresten vil eg anbefale "heinzelnisse" som tysk - norsk-ordbok. Den er veldig godt sett opp, og har eksempel i tekstar på mange av orda. Ordboka er her: http://www.heinzelnisse.info/no/dict Lykke til på Eksamen folkens! (Eg for min del har ikkje hatt eksamen enda, og skal ikkje ha det i år heller... Går berre i niande... Edit: I og med at ein kan ha med alle hjelpemiddel bortsett frå dei som allereie er nemde, kan det vere smart å snakke med læraren, eller nokon som veit korleis oppgåve kjem til å vere (viss det er nokon då...) og prøve å få noko ut av dei om f.eks. kva eit av emna kan vere. Dersom du veit Det kan du rett og slett "tjuvstarte" (på ein lovlig måte ) og skrive ein del av teksten heime eller iallefall stikkord, for så å legge det inn på ein minnepenn og ta med på prøva. Eg hadde tysktentamen for nokre dagar sidan, og då visste eg allereie kva emna kom til å vere, så eg skreiv ein del av det heime (i skriveboka, riktignok), og tok med på tentamen. Vi hadde berre to timar på prøva ( ), men eg rakk å skrive nesten to sider på den tida... Mykje ved hjelp av Heinzelnisse... Endret 1. juni 2008 av Breidablik Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Ja, hvordan er stova dagen før eksamen? Hehe, prøvde meg litt på apposisjon på den grammatikk siden det ble linket til, og fikk alt feil. Det jeg kom frem til er at man må huske på de verbene med dativobjekt (begegnen, danken, gefallen, gehören), samtidig som det er viktig å gå over flere ganger å se etter verb, preposisjoner osv Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Ja, det var bra du sa. Hvor kan jeg finne alle verbene som styrer dativ? Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Det skal iallefall stå bakerst i oppgave boka (om du har Weitblick bøkene) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå